• ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد!    :   ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد! وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا نوشت: هرگز یک ...
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ۲سناریو برای اشتغال۹۸    :   ۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟ به گزارش خبرهدف، اشتغال یکی از اولویت‌های نخست دولت در سال ۹۷ بود و در سطوح اجرایی عالی کشور، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد. اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ نفر بوده است که ۵۳۶ هزار فرصت شغلی تا هدف اشتغال یک میلیونی فاصله دارد. همچنین، برنامه ششم توسعه کاهش نرخ ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری را هدف گذاری کرده بود. نگاهی به آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این نرخ در پایان سال ۹۶ میزان ۱۲ درصد و در پایان سال ۹۷ معادل ۱۲.۱ درصد بود. به عبارتی عملاً هدف کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری هم محقق نشد. نکته قابل تأمل اینکه، به رغم عدم هدف گذاری اشتغال یک میلیونی در سال ۹۷، اخیراً در کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در تشریح برنامه اشتغال ۹۸ هم ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شد. در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مجدداً چند روز پیش از ایجاد یک میلیون شغل تا پایان امسال خبر داد! همه این آمار و ارقام و وعده‌ها در شرایطی است که کاهش نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه منوط به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است. در شرایطی که پیش بینی‌های داخلی و حتی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران حکایت دارند و اشتغال زایی نیز وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی است، اصرار بر ایجاد اشتغال یک میلیونی دور از انتظار و قابل تأمل است. در همین زمینه به منظور بررسی عملکرد شاخص‌های بازار کار و سیاست‌های توسعه اشتغال در سال گذشته و همچنین تشریح برنامه‌های اشتغال در سال جاری با عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به گفتگو نشستیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد: آقای منصوری عملکرد تحقق سیاست‌های اشتغالزایی در سال ۹۷ را تشریح کنید. آیا شاخص‌های هدف‌گذاری شده بازار کار محقق شد؟ برای اینکه جامع‌تر به موضوع بپردازیم این طور باید پاسخ داد؛ سال گذشته برای اجرای سیاست‌های اشتغال باید یکسری منابع به عنوان ورودی می‌داشتیم که با اجرای سلسله فعالیت‌ها، خروجی آن دستاوردی به نام اشتغال می‌شد. واقعیت این است که ما اصولاً ورودی نداشتیم جز اینکه در اسفندماه سال ۹۷ مبلغ محدود ۱۳۵ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه تخصیص یافت. در حالی که فقط برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغال‌زا حدود ۸۵۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده و نیاز بود. سایر برنامه‌های اشتغال چطور؟ وضعیت تخصیص منابع مابقی طرح‌ها چگونه بود؟ میزان تخصیص منابع سایر برنامه‌های اشتغال در سال گذشته مانند سیاست «شناسایی رسته‌های منتخب اشتغال‌زا» و «طرح تکاپو» صفر بود و عملاً پرداختی صورت نگرفته است. دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند البته باید شرایط کشور را درک کنیم اما منابع مالی به عنوان یک ورودی برای اجرای برنامه‌های اشتغال موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. ضمن اینکه یک توافقی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به صورت سه جانبه اجرای برنامه‌های اشتغال را پیش ببریم که سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر عالی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان هماهنگ کننده و دستگاه‌ها نیز در چارچوب و استراتژی مشترک مجری باشند اما از یک مرحله‌ای به بعد این توافق رعایت نشد و هر دستگاهی مستقلاً از سازمان برنامه و بودجه منابعی را به عنوان یارانه سود تسهیلات دریافت کرد. اندک اعتباراتی که پرداخت شد، اثربخشی لازم و مورد انتظار را داشت؟ از نظر ما در این دوره تسهیلات اصولاً اثربخشی ندارند، آن هم به سیاقی که الان در کشور وجود دارد. بنابراین انتظار خیلی بالایی از حوزه اشتغال نداریم؛ ضمن اینکه دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند و فقط برخی دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آن هم فقط ۲۰ درصد از منابع اشتغال را ذیل تبصره ۱۸ دریافت کردند. با این حال می‌توان گفت منابع اشتغال صرف صنعت کارخانه‌ای و کشاورزی شد که لزوماً نمی‌تواند منجر به اشتغال شود. خب این وضعیت ورودی و تخصیص منابع برای اجرای برنامه‌های اشتغال بود که به همین ترتیب فعالیت‌ها محدود شد. قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد در عین حال در حالی که قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد. عملاً نقش وزارت کار بیشتر به یک ناظر کلی تبدیل شد که باید از دستگاه‌ها گزارش‌گیری و در شورای عالی اشتغال تحلیل می‌کرد و در اختیار اعضا و رئیس جمهور محترم قرار می‌داد. به هر حال دستاوردها در حوزه اشتغال را نمی‌توان صرفاً منوط به نتایج حاصل از برنامه‌های مذکور دانست، بلکه علاوه بر برنامه‌ها و سیاست‌های بازار کار، ما یکسری فعالیت‌ها را با وابستگی کمتر به منابع مالی مانند الگوی جدید مشاغل خانگی و روش تأمین مالی خرد طراحی کردیم و تلاش شد با منابع محدودی که در اختیار بود، سیاست‌های توسعه بازار کار را اجرا کنیم که می‌توانیم آدرس دهیم که دقیقاً در قالب اجرای همین روش‌ها ۴۲۰ هزار شغل در سال ۹۷ ایجاد شد. فرصت‌های شغلی ۹۷ عمدتاً در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایجاد شده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۴۶۴ هزار اشتغال در سال ۹۷ ایجاد شد که بخش عمده آن در حوزه خدمات و کشاورزی بوده و به دلیل ریزشی که در حوزه اشتغال بخش صنعت داشتیم، سهم فرصت‌های شغلی بخش‌های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است. به دلیل اینکه در سال گذشته فضای اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه شد بدیهی است که در این دوره اشتغال بخش صنعت با ریزش مواجه شد و به همین دلیل سهم اشتغال در بخش‌های خانگی، خرد و کوچک که وزارت کار مستقیماً در این حوزه‌ها سیاست گذاری کرد، افزایش یافت وگرنه اصولاً انتظار ما این بود که در دوران رشد، سهم اشتغال بخش صنعت و خدمات مولد بیشتر شود. در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ این سهم به حدود ۲۵ درصد رسیده است؛ البته قبول داریم بخشی از آن اشتغال کم‌کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد بوده است یک نکته مهم اینکه، به دلیل دقت نظر در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری، یک اتفاق خوب و قابل توجه در حوزه اشتغال کشور رخ داده است. به رغم اینکه در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ با اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری این سهم به حدود ۲۵ درصد رسید. معنی این افزایش سهم از نظر ما این است که تسهیلات اشتغال روستایی به تدریج تأثیر خود را گذاشته و منجر به اشتغال شده است. بر اساس داده‌های ما در واقع اشتغال ایجاد شده از طریق تسهیلات اشتغال روستایی در سال گذشته حدود ۱۴۱ هزار نفر بوده است؛ البته این میزان شغل هر چند نسبت به برنامه هدف گذاری شده فاصله دارد اما نشان می‌دهد منابع برنامه اشتغال روستایی و عشایری در جهت درست هدایت شده است. آقای دکتر، اشتغال پایدار و رسمی نکته مهمی است که در این آمار باید مد نظر باشد. چقدر از ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در کل کشور و چه میزان از ۱۴۱ هزار فرصت شغلی مناطق روستایی و عشایری، پایدار و رسمی است؟ پوشش بیمه‌ای این مشاغل چقدر مورد توجه بوده است؟ بله، این موضوع نکته درستی است. نکته‌ای که در خصوص کل اشتغال ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته وجود دارد، این است که بخشی از این فرصت‌های شغلی، اشتغال کم کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد هستند. بله ما می‌پذیریم که در بخش روستایی علی رغم ایجاد این میزان اشتغال که به ریز آمار آن را با کد ملی افراد داریم، اما افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند. در حال حاضر رویکرد و برنامه‌ای که اتخاذ کردیم این است که این افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند بنابراین لیست این افراد را در اختیار صندوق بیمه روستاییان و عشایر می‌گذاریم تا به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند و نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد. اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم از مشاغل بی‌کیفیت و غیررسمی گفتید. چرا سهم این مشاغل در حال افزایش است؟ ببینید به یک نکته باید توجه کرد. یک شغل غیررسمی که به مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای اطلاق می‌شود، لزوماً بی‌کیفیت نیستند اما به هر حال سهم این مشاغل بالا رفته است. فرض کنید یک کارخانه‌ای در استان اصفهان فعال بوده و به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شده است. طبیعتاً فرد بیکار شده این کارخانه یا به روستای خود برای انجام کار کشاورزی بازمی‌گردد که طبیعتاً بهره‌وری کاهش می‌یابد و منابع زیرزمینی مانند آب و خاک به دلیل اینکه خارج از چارچوب مصرف می‌شوند، صدمه می‌بینند، یا اینکه این فرد به سراغ کار خدماتی غیرمولد هدایت می‌شود. به این ترتیب ناخودآگاه این نوع کسب و کارها رونق می‌گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که البته لزوماً نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد؛ اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم. به هر حال واقعیت شرایط اقتصادی ما این است که سهم اشتغال غیررسمی در حال افزایش است و ما هم باید کمک کنیم اولاً امکان فعالیت در چارچوب سلامت کار را فعلاً به صورت موقت داشته باشند و دوماً باید از رسمی شدن این مشاغل حمایت کنیم که در این زمینه سیاست‌های تثبیت اشتغال، جلوگیری از ریزش نیروی کار و رسمی کردن مشاغل بخشی از برنامه‌های ما است. به موضوع هدف گذاری اشتغال سال ۹۷ برگردیم. سال گذشته مسئولان عالی دولت ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل تا پایان سال را وعده داده بودند اما ۵۴۰ هزار شغل کمتر از این رقم ایجاد شد. مشکل فقط عدم تخصیص منابع بود؟ به هر حال یک تناظری بین رشد اقتصادی و اشتغال باید وجود داشته باشد و نباید آن را نادیده گرفت. منظور من این نیست که وقتی رشد اقتصادی رخ می‌دهد بلافاصله اشتغال ایجاد می‌شود بلکه پیامد نوسانات نرخ رشد اقتصادی معمولاً این است که اشتغال ایجاد نشود و این اتفاق در کشور ما مدام رخ می‌دهد. چرا علیرغم چشم‌اندازی که درباره رشد اقتصادی وجود داشت، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد؟ نکته این است که سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند برنامه ششم توسعه را اجرا کنند. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و به همین نسبت محاسبه کردند که ۰.۸ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. معنی این بحث این است که برای کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری باید در سال یک میلیون شغل ایجاد شود که سازمان برنامه و بودجه به استناد همین پیش بینی برنامه ششم، اشتغال یک میلیونی را هدف گذاری کرد. این هدف گذاری‌ها متأسفانه ناشی از نظام بودجه ریزی کشور است، در حالی که در دنیا مبتنی بر واقعیات بودجه ریزی می‌کنند و صراحتاً در سیاست‌گذاری‌های خود اعلام می‌کنند که ما به دنبال لیستی از آرزوهای خود نیستیم بلکه هدف گذاری واقعی باید داشته باشیم. بنابراین در سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته که توسط وزارت کار تدوین شده ما از آرزوها عدول کردیم و مبتنی بر واقعیت‌ها هدف‌گذاری کردیم. شاید خوشایند نباشد اما سیاست‌های کشور باید مبتنی بر ظرفیت‌های کشور هدف گذاری شود. دو سناریو برای اشتغال ۹۸ تدوین کردیم؛ یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصادی است. در سناریوی دوم، پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ مبتنی بر واقعیات اقتصادی داریم در برنامه اشتغال ۹۸ هم اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری پیش بینی شده است. چرا با علم به تداوم شرایط و نوسانات اقتصادی، برای سال جاری هم یک میلیون شغل هدف گذاری شده است؟ این هدف گذاری نیز در ادامه تطابق با اهداف برنامه ششم صورت گرفته است هر چند امسال هم با همین روند انتظار اینکه به عدد اشتغال یک میلیونی برسیم نداریم. البته اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری در سال جاری به شرط تأمین منابع پیش بینی شده ۲۵۰۰ میلیارد تومانی کمک‌های فنی و اعتباری، نهادسازی، طرح تکاپو و سیاست‌های فعال بازار کار و ۲۵ هزار میلیارد تومانی تسهیلات و منابع بانکی امکان پذیر است. علاوه بر تأمین منابع، باید قواعد سیاستی حوزه اشتغال هم رعایت شود، اگر نتوانیم قواعد خود را پیاده سازی کنیم قطعاً نمی‌توانیم این میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم. با توجه به ملاحظات سال جاری، ایجاد یک میلیون شغل برای سال ۹۸ هم بعید به نظر می‌رسد. ما دو سناریو برای اشتغال ۹۸ داریم، طبیعتاً یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصاد است. علاوه بر این یک سناریوی دیگر نیز برای سال ۹۸ تدوین کردیم که در این سناریو پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ البته مبتنی بر واقعیات اقتصاد داریم که هر دو سناریو آماده است و قرار است در شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور ارائه شود. در واقع دو سناریو برای اشتغال سال جاری داریم، اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز به رغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود شما چند بار به اجرای سیاست‌ها و قواعد بازار کار اشاره کردید. چه موانعی پیش روی شما برای اجرای سیاست‌های اشتغال وجود دارد؟ ببینید در یک دسته بندی کلی دو رویکرد در این حوزه در کشور وجود دارد؛ یک رویکرد که به صورت سنتی و متعارف در کشور وجود دارد و هیچ تغییری هم نکرده است. بر پایه این رویکرد لزوماً باید رشد اقتصادی صورت گیرد تا اشتغال ایجاد شود و برای اینکه شاهد رشد اقتصادی باشیم باید سرمایه گذاری کنیم. بر پایه تفکر سنتی، تنها راه ایجاد اشتغال همین رویکرد است در حالی که ما مؤلفه‌های دیگری هم داریم. یعنی رشد اقتصادی کشور می‌تواند از طریق رشد بهره وری، اشتغال یا سرمایه گذاری باشد. ارزیابی دقیق ما نشان می‌دهد که رشد سرمایه گذاری و نرخ تشکیل سرمایه گذاری در سال‌های اخیر اصلاً روند مطلوبی نداشته است و به ما این سیگنال را می‌دهد که اگر دوباره سرمایه گذاری کنیم و دوباره به مردم به ویژه در صنعت بزرگ کارخانه‌ای تسهیلات دهیم منجر به اشتغال و تشکیل سرمایه نمی‌شود، بنابراین باید روی سایر مولفه‌ها یعنی نرخ بهره‌وری تمرکز کنیم. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز علیرغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ تخصیص منابع محدودی هم که در اسفندماه برای دو حوزه کشاورزی و صنعت از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه صورت گرفت به سمت صنایع کارخانه‌ای رفت و لزوماً منجر به اشتغال نمی‌شود. ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود. ولی همین رویکرد اعطای وام، به گفته خودتان سال گذشته منجر به ایجاد ۱۴۱ هزار فرصت شغلی در روستاها شد… بله اینکه سرمایه گذاری و سیاست تسهیلات دهی در حوزه اشتغال روستایی مؤثر بود کمی متفاوت بود چرا که اصولاً مناطق روستایی طی دهه‌های مختلف به صورت اختصاصی از تسهیلات برخوردار نبودند و هیچ سرمایه‌ای به این مناطق سرریز نشد. در فرایند نظام تسهیلات دهی برای اشتغال در روستاها و مناطق عشایری تمهیداتی فراهم شد که تاحدی موانع رفع شد؛ همچنین نظارت کردیم این منابع انحراف کمتری داشته باشند که ماحصل این سرمایه گذاری باعث اثربخشی در حوزه اشتغال‌زایی شد. در مناطق روستایی نیروی کار، زمین و عوامل تولید وجود دارد و کمبود ما در این مناطق سرمایه گذاری بود و به همین دلیل سیاست وام دهی و سرمایه گذاری در تحقق اهداف اشتغال‌زایی تأثیر مثبت داشت اما همچنان بهره‌وری ما مسئله دارد. اما رویکرد دوم در حوزه اشتغالزایی این است که اصول اقتصادی هدف نیستند بلکه این اصول ابزار رسیدن به هدف هستند که هدف می‌تواند اشتغال باشد. بنابراین الان در این شرایط باید منابع خود را به سمت اشتغال ببریم و این سبک سیاست گذاری خاص خود را دارد که در نظام اجرایی ما آشنایی به این سبک وجود ندارد و به طور بدیهی نسبت به آن مقاومت می‌شود. رویکرد وزارت کار در سیاست‌های بازار کار از نوع دوم است که اشتغال می‌تواند «هدف» باشد و مولفه‌هایی مانند کسری بودجه، بدهی خارجی، نرخ تورم و نرخ ارز یکسری اصول اقتصاد هستند نه هدف؛ اما چون هدف نداریم و فقط به اصول می‌پردازیم معمولاً این اصول دچار نوسان می‌شوند. بحث‌ها و مطالعات دنیا هم همین را نشان می‌دهد که اصول اقتصادی ابزاری برای رسیدن اهدافی مانند اشتغال، رفاه و کاهش فقر هستند و ما از این قواعد فاصله داریم. چرا قواعد سیاست‌گذاری در نظام اجرایی کشور اجرا نمی‌شوند؟ اینکه چرا قواعد سیاست گذاری به درستی اجرا نمی‌شوند به نظر می‌رسد تناظر بین دو رویکرد در کشور است و به طور بدیهی خیلی زمان می‌برد که رویکردهای جدید به تدریج منتقل و تبدیل به نظامات اجرایی شوند. علی رغم اینکه در سال‌های اول نسبت به رویکرد ما مقاومت وجود داشت الان خوشبختانه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس وقتی در دوره‌های آموزشی بین المللی در کشورهای در حال توسعه شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که این قواعد در دنیا حاکم هستند اما خب زمان زیادی را از دست دادیم. به هر حال هر تغییری نیازمند زمان است و در آن مقاومت هم وجود دارد و این اتفاق درباره کشور ما هم رخ می‌دهد. باید کمک کنیم به تدریج قواعد نظام اجرایی بهبود پیدا کند.
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • آخرین وضعیت مسکن در تهران    :   آخرین وضعیت مسکن در تهران + جدول قیمت پس از نوسانات دو ماهه بازار مسکن، دفاتر املاک از توقف رشد قیمت مسکن در هفته‌ اخیر خبر می‌دهند و خطر صعود مجدد را تهدید رکودزای این بازار تلقی می‌کنند.
  • واکنش کاربران خبرآنلاین به برخورد غیر اخلاقی با مهمان «ماه عسل»

    تقدیمی هدف:

    مهمان غیرمنتظره احسان علیخانی در برنامه «ماه عسل» واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به همراه داشت.

    خبر حضور الهام عرب در «ماه عسل» که به عنوان مدل لباس عروس فعالیت می‌کند، در خبرآنلاین، کامنت‌های متعدد کاربران را به همراه داشت.

    حضور او در برنامه و در عین حال انتشار عکس‌های او در سایت‌‌ها بدون حجاب رسمی، موضوعاتی بود که در کامنت کاربران مورد توجه قرار گرفت، حالا اینکه حضور او به عنوان مهمان در «ماه عسل» چه ضرورتی داشته و همچنین انتشار عکس‌های او که ابتدا خودش در صفحات اجتماعی‌اش منتشر کرده، اقدامی درست بوده یا نه موضوعی بود که در کامنت کاربران خبرآنلاین مورد بررسی قرار گرفت.

    کاربری به نام مجتبی نوشت: «در هر صورت توزیع عکس و اطلاعات یک فرد بر خلاف میل خودش کار غیر انسانی و غیر اخلاقی است. گذشته از اینکه ما ادعای مسلمانی داریم و این روزها ماه مبارک رمضان و به ادعای ما ماه حرام است و گناهش دوچندان. حال انتخاب خیر و شر بدست کاربران شبکه مجازی….»

    اما راحله نگاهی کاملا متفاوت با مجتبی دارد: «ای بابا چی میگید شماها؟ این خانوم از قبل هم یک مدل معروف بود و از قبل هم عکساش با رضایت خودش همه جا پخش بود. من تا دیدیمش تو تلویزیون شناختم چون قبلا همیشه عکساشو می دیدیم.»

    مانی هم با نگاهی نزدیک به راحله نوشت: «خب خودش كه از شغلش و شرايطش تو ايران خبر داره،ميدونه كليا ميشناسنش چرا مياد تو برنامه،اگرم تقصيري باشه متوجه خودشه.»

    زهرا هم نظر خود را چنین مطرح کرد: «ذات شغل این خانم همین هستش، نکه شخصیت بدی داشته باشن یا …. اما من فکر نمیکنم اهمیتی داشته باشه براشون که عکسشون دست به دست بشه … گذشته ازین ؛ ایراد از احسان علیخانی هست که همچین سوژه هایی رو انتخاب میکنه. مردم همیشه دوست دارن واقعیات رو ببینن، واقعیت این خانم محجبه در نقش پزر هم همون عکسایی هست که داره پخش میشه. من موندم صدا سیما چه اصراری به حجاب به این شکل داره ؛ میشد همین خانم با همون تیپی که اکثریت دخترای جامعه میگردن دیده بشه … بعد این فکر نمیکنم این همه حاشیه ساخته میشد.»

    پریناز با نگاهی متفاوت نسبت به کاربرانی که در بالا دیدگاه‌هایشان مطرح شد، نوشت: «برای طرز فکرتون متآسفم… مهم نیست که آن خانم چه گذشته ای داشته و الان چه کار می‌کنه… مهم اینه که بعد از ماه عسل دلش نمی خواسته کسی عکساش رو ببینه … و دین ماه هم میگه اگر شبی اشتباهی رو ، گناهی رو از کسی دیدی فرداش حق نداری اون را برای کسی بازگوکنی… شاید توبه کرده باشه… و بعضی ها چه کردند… حریم شخصی کسی را در انظار قرار دادند و باعث بردن ابرویش شدند…. انقدر دنبال حاشیه اید که باعث میشه کار بد آن عده پوشیده بماند و ودشان را محق بدونن برای بردن آبروی مردم.»

    کاربری با نام علیرضا این فضاسازی را با هدف تحت فشار قرار دادن علیخانی ارزیابی کرد و نوشت: «اینقدر احسان علیخانی رو بکوبید تا مجبور بشیم سال های آینده مجری های درجه ۲ و ۳ رو ببینیم و تحمل کنیم.»

    سعید خیلی کوتاه تحلیل خود را این‌طور بیان کرد: «سلام، این حاشیه نیست بلکه رسم زندگی امروز جامعه من است.»

    نوع پوشش این مدل لباس عروس از دیگر موضوعات مورد بحث بود که مینا کریمی درباره آن چنین نوشت: «الان توی صدا سیما هر کسی هدبند سرش کنه و ساق دست بپوشه میشه خدای تقدس خود این ادما تو زندگی واقعیشون ایا هدبند سر میکنن ؟ ایا ساق دست میپوشن ؟ چرا صدا سیما بزور داره این نوع پوشش رو سر بانوان میکنه ؟ هر کسی از در صدا سیما وارد بشه بهش یه هدبند با یه جفت ساق دست میدن متاسفم براتون ..خودتون کاری میکنین که جوونا زده بشن از حجاب.»

    دیدگاه محسن درباره انتشار عکس‌های این مدل لباس این‌طور مطرح شد: «طرف خودش عکس هاش رو در اینستا گذاشته، می‌خواسته خودش رو نشون بده. حالا چی شد ملت که اومدن ببینند ، شد مریم مقدس؟؟؟؟ من که فکر میکنم خیلی هم دوست داره که معروفتر شده. راه صد ساله رو یک ربعه طی کرده. کسانی هم هستند که علاقه به تحمیق و تحقیر ایرانی ها البته این رو معمولا برای بقیه می‌گن دارند، با چند تا جمله آبدار و یک ژست روشن مابانه. شما برو خودت رو درست کن داداش.»

    مهرداد این جوسازی را حاصل علاقه علیخانی به حاشیه دانست: «احسان علیخانی کلا با حاشیه موافق هستش ، یعنی حاشیه بوده که اونو به یه مجری از نظره خودش موفق تبدیل کرده و متاسفانه مردم در سراسر دنیا به علت ذات شخصیشون عاشقه مطالب حاشیه ساز هستن ، بدا به حال این خانم مدلینگ و خیلیا دیگه که به خاطره این شخصیتها و برنامه هاشون در بهترین حالت شاید از زندگی روزمره محروم بشن و امثال مستر علیخانی معروفتر میشن…»

    کار بر بی‌نامی هم نظری مشابه مهرداد داشت: «اصلا خود احسان علیخانی اصل حاشیه است دوست داره تو چشم باشه.»

    محمد هم نوشت: «این احسان علیخانی خودش دنبال حاشیه است .چندی پیش هم شخصی را به نام بیژن علم نمود وچه تهمت هایی که به معلمین نزد.وجلوی آقای تنابنده در فیلم پایتخت خواست معلمین را خوار وسبک کند.انشاله روزی خودش خوار خواهد شد.»

    کاربر بی‌نامی که خود را بی‌طرف دانست از علیخانی چنین دفاع کرد: «به عنوان یک بی طرف که نه طرفدار علیخانی هستم نه مخالفش باید بگویم مشخصه که عده ای چشم دیدن او را ندارند . همه ما برنامه ماه عسل رو می بینیم و بعد یک عده که توی شبکه های اجتماعی جک و مسخره بازی در می آورند یک عده هم با پز روشنفکری برنامه رو می کوبند. اون برنامه بیژن و تنابنده که مهمان بودند رو من هم دیدم . علیخانی سربسته یک چیزی درمورد معلم گفت ولی مشخص بود نیت اون معلمه و با اون کارش چه بلایی سر بیژن طفلی آورد که او را از درس و مدرسه انداخت.»

    پرسش امیرحسین از کسانی که این مدل را به یک برنامه تلویزیونی دعوت کردند، این بود: «اصلا یکی نیست بپرسه با خط قرمزهای موجود در جامعه ما چرا این خانم به این برنامه پر مخاطب میان که بعدا تبعاتی داشته باشه؟ضمنا این همه سوژه توی مملکت آقای علیخانی چرا دنبال این موارد هست؟»

    کاربر بی‌نامی هم نوشت: «واقعامتاسفم….کجاییم ما؟؟؟البته نمیشه گفت ماه عسل عالی خوب وبی نقص..من خودم بیننده هرسالشم فقط اجرای علیخانی رومیبینم.ولی بایدبگم این برنامه باقصدخوبی ساخته شده بایکی دوموردبد،نبایدکل برنامه روزیرسوال ببریم..این برنامه هم مثل همه برنامه هادارای نقصه..ولی نکات خوبی روهم منتقل میکنه..اینکه بدونی کنارت ادمایی زندگی میکنن که چقدرازشون بیخبرودوری خودش کم چیزیه؟اینکه قدرت درکت روبالاترمیبره که حداقل هرچه هستی به کسی انگ وبرچسب نچسبونی وقضاوتش نکنی.البته مفاهیمی روکه علیخانی بازبانی دیگه به مامیگه مفاهیم جدیدی نیست ارزشهای انسانیه ودینی فقط نوع بیان علیخانی شایدکمی متفاوتترباشه ..علیخانی توی این ۸یا۹سال داره دادمیزنه مردم همدیگه روقضاوت نکنیم ولی کو گوش شنوا…»

    آرزو هم با دفاع از علیخانی نوشت: «برای تک تک دوستانی که تقصیر هارو گردن یه نفر میندازن متاسفم برای اون دسته از عزیزانی که همه چیز و نقد میکنن بدون اینکه چیزی و با چشم باز و تمامی جوانبش ببینن.واقعا شماها چه فکری کردید که همرو نقد میکنید؟چطور و با چه اجازه ای؟هرانسانی ایرادی داره و کاری ممکنه جای نقص داشته باشه.علیخانی به تنهایی اون خانوم رو دعوت نکرده یک تیم بزرگ برنامه ماه عسل رو میسازن خود علیخانی نرفته تق تق در خونه مردم و بزنه.دوم فضای معنوی میخوای بزن کانال قرآن اینهمه شبکه واسه چی میشینی نگاه میکنی که بعد بشینی نقدش کنی و کلی حرف بار یه برنامه کنی. نمیخواید نگاه نکنید بس کنید این حرفای بی موردو همه توجهشون به حواشی یک برنامست.»

    مونا با انتقاد از حفظ نشدن حریم شخصی افراد نوشت: «من فقط میتونم بگم متاسفم واسه مردم خودمون که هیچ حریمی از هیچ لحاظی برای دیگران قائل نیستند. فرهنگ مردم ما از فرهنگ دوران جاهلیت هم پایینتره. اولا که اگه کسی به خودش اجازه بده که عکساش تو اینترنت باشه، ما حق نداریم به این عنوان بریم عکساشو پخش کنیم مخصوصا وقتی طرف به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته تو شرایطی قرار میگیره که شناخته میشه. دوما بحث این نیست که قبلا خودش عکساشو تو اینترنت گذاشته یا نه، خیلیا هم هستن که عکس و فیلمای غیر اخلاقیشون تو اینترنت پخش میشه و با اینکه خودشونم نمیخوان متاسفانه مردم دست به دست میچرخوننش. اونا که خودشون نخواستن. این ریشه در جاهلیت و فرهنگ غلط ما داره و اصلا دلیل توجیه کننده ای نیست که بگیم چون خودش عکساشو گذاشته یا خواسته یا هرچی پس ما مجاز به پخش کردنشون باشیم.»

    زهرا دعوت از یک مدل را برای حضور در برنامه‌ای تلویزیونی نادرست دانست و نوشت: «دعوت از این خانم داخل تلوزیون اسلامی ایران اشتباه محض بود مگه نمیگیم مسلمونیم، مگه الان ماه رمضان نیست؟مگه ماه تقرب درگاه الهی نیست؟ما اینجوری با این تبلیغات ماه عسل میخایم مقرب بشیم؟؟اونی که این خانم رو آورده و دعوت کرده و اونایی که مخالف نکردن با این دعوت، همگییی اشتباه و غلط محض کردن تعجب میکنم از برنامه ای که پرمخاطبه و اینچنین افرادی رو میاره.»

    کاربری با عنوان سلام هم نوشت: «پرو بال دادن بیش از حد رسانه به آقای علیخانی و اطمینان از اینکه هر سال برنامه روی آنتن هست نتیجه ای بهتر از این نداره. تا سال بعد هم مدیران محترم همه چیز رو فراموش کردن و مردم باید شاهد مشکلات فاجعه بار بیشتری از این برنامه باشن. اگر رسانه شهامت داشت و این برنامه رو یک سال تعطیل میکرد آقای علیخانی هم میفهمید که چطوری باید برنامه ساخت.»

    به اعتقاد عارفه علیخانی از جزئیات شغل مهمان برنامه خود بی‌خبر بوده: «این خانم دستکش دستش بود چون خالکوبی داشت رو دستش هدشم خودش سر کرده اگه زوری بود که همه مهمونای زن توبرنامه ماه عسل باید با هد و دستکش میومدن درحالیکه اینجوری نبود. من فکنم خودشونم نمیدونستن کیو آوردن برای همینم دختره صفحه اینستاشو بسته. بهتره انقدر زود قضاوت نکنیم. اقای علیخانی از کجا باید این دخترو میشناخت. خود من که دخترم نمیشناختم بعد اون بیچاره بشناسه.»

    آریا ایرانی هم در مورد دلیل انتشار عکس‌های این مدل نوشت: «حالا از كجا معلوم كه تمام قضيه نقشه خود اين خانم نباشه و كي گفته كخ بدش اومده باشه از انتشار عكساش… كي از اول عكسهاش را منتشر كرد.. خودش.. بعد مردم عكسهايي كه خودش منتشر كرده بود را بيشتر منتشر كردند… و اين باعث شهرتش شد.. اصلا اگه نميخواست اين اتفاق بيافته كه در برنامه زنده تلويزيون از شغلش حرفي نميزد يا طور ديگه اي وانمود ميكرد… ساه نباشيد لطفا…»

    gps1

    مطالب مرتبط :

    خبر مهم رسانه ژاپنی

    خبر مهم رسانه ژاپنی/ مذاکره ایران و آمریکا : هرگز. خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران یادآورشد کشورش بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی علیه تهران، تمایلی برای مذاکره مجدد با واشنگتن در مورد برجام ندارد. مطلب کامل

    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد وزیر دفاع اسپانیا دستور داده است تا یک فروند ناوچه این کشور از گروه ضربت به رهبری آمریکا در خلیج فارس خارج شود. مطلب کامل

    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    حسن روحانی آخرین رئیس‌جمهور؛ شایعه به واقعیت نزدیک می‌شود؟

    به گزارش خبر  هدف:تغییر شکل نظام سیاسی یک پیش‌نیاز مهم دارد و آن اصلاح قانون اساسی است که در این چند وقت از آن زیاد سخن به میان آمده است و دیگر مانند گذشته یک تابو شمرده نمی‌شود. در واقع اصلاح قانون اساسی در شرایط کنونی می‌تواند دو وجه داشته باشد یا کلی یا جزئی باشد. اگر بنای موافقان اصلاح قانون اساسی اصلاح کلی این قانون باشد، احتمالا همان تغییر ... مطلب کامل

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی/اعتراضات به «ناکارآمدی دولت».عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب به تشریح کامل جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور پرداخت. مطلب کامل

    واریز سبد کالای رمضان به حساب ۲ میلیون خانوار

    معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از واریز سبد کالای نقدی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت حمایت این نهاد خبر داد و گفت: میانگین رقم واریزی برای خانوارهای مددجویان ۲۰۰ هزار تومان است. مطلب کامل

    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ -عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان ابلاغ

    محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مرحله سوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه با جدول افزایش حقوق ۲۴ تا ۴۰ درصدی را ابلاغ کرد. مطلب کامل

    ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • برچسب

    000 000 33 000 نمودار تغییر قیمت سمند سورن ELX سال . کد 57511 سمند سورن ELX توربو . کد 58201 39 000 نمودار تغییر قیمت وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 سمند SE . کد 57310 28 500 آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) آنلاین قیمت سکه ( ریال آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها اجتماعی اخبار استقلال اقتصاد انلاین ایران خودرو ایران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) بازارها و شاخص های مالی مرتبط تابلو آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) تابلو آنلاین قیمت سکه ( ریال ) تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) تابلو آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها ( سنا ) خبر خبرهدف خبرگزاری خبرهدف دانلود دولت رئیس جمهور سایپا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) فروشگاه وردپرس قیمت سکه قیمت طلا و نقره مجلس مدیران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نرخ ارز نرخ ارز مرجع بانک مرکزی وردپرس فارسی ورزش ورزشی پارس خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) پرسپولیس کارمانیا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) کاریکاتور کرمان خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) گروه بهمن نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
  • پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 خبر هدف. محفوظ است.