• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم تا نهم، همچنان بی‌سرانجام

    تقدیمی هدف:

    استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم تا نهم، همچنان بی‌سرانجام

    سرانجام طرح استانی شدن انتخابات در مجلس نهم همان شد که در مجلس‌های پیش از آن اتفاق افتاده بود؛ باز هم این طرح «بی‌سرانجام» ماند.

    طرح‌های معطوف به انتخابات عموما در سال‌های آخر مجلس‌ها در ایران، وارد دستورکار پارلمان‌نشینان شده است، به عنوان مثال افزایش تعداد نمایندگان مجلس که بر اساس قانون اساسی باید هر 10 سال یک بار انجام شود هم در مجلس هشتم و هم در مجلس نهم وارد دستور کار نمایندگان شد و البته در هر دو دوره بی‌نتیجه ماند. در هر دو دوره یاد شده، نمایندگان بر سر اینکه تعداد نماینده‌های کدام حوزه انتخابی افزایش پیدا کند به تفاهم نرسیدند. این طرح بی‌نتیجه، اساس قانونی داشت اما در دوره اخیر طرحی در مجلس مصوب شد که بر مبنای آن صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس تمدید می‌شد مگر اینکه شورای نگهبان بتواند خلاف آن را ثابت کند. البته شورای نگهبان این مصوبه مجلس را خلاف قانون ارزیابی کرد و اجازه نداد تبدیل به قانون شود (اینجا) و (اینجا) و مجلس نیز پافشاری بر آن را به صلاح ندانست.

    استانی شدن انتخابات نیز طرحی از همین دست است و البته موضوع جدیدی نیست، ماجرا در مجلس پنجم کلید خورد اما بی‌نتیجه ماند. در دوره‌های بعد از آن نیز بی‌نتیجه بود. آخرین بار هم در مجلس هفتم این موضوع بررسی شد، وقتی که نمایندگان، در آغاز سال 86  طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن انتخابات دوره هشتم مجلس به صورت آزمایشی در استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي، زنجان، فارس، گيلان و لرستان اجرا مي‌شد و مجلس با توجه به نتايج آن درباره اجرای قطعی انتخابات استانی در سراسر کشور تصميم‌گيري می‌كرد (اینجا).

    مجلس نهم و استانی شدن انتخابات

    به هر ترتیب طرح استانی شدن انتخابات بار دیگر در مجلس نهم در آذرماه 93 و با امضای 169 نماینده  و البته با تغییرات تازه ای مطرح شد. همان موقع نمایندگان با 133 رای موافق و 64 رای مخالف یک فوریت بررسی آن را به تصویب رساندند تا شاید بتوانند به پروسه کشدار و چندین ساله تصویب این طرح پایان دهند (اینجا). پس از آن در بهمن ماه کلیات طرح در کمیسیون شوراها مصوب شد (اینجا) بررسی جزئیات طرح در کمیسیون شوراها ادامه یافت تا اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری پای طرح به صحن علنی مجلس باز شد و کلیاتش به تصویب نمایندگان رسید. اما در همان روز مجلسیان ایرادات زیادی به طرح وارد کردند و بنا شد که طرح را دوباره به کمیسیون شوراها بفرستند تا اشکالاتش رفع شده و در مجلس به صورت دو شوری بررسی شود (اینجا).

    مجلس شورای اسلامی بخش زیادی از وقت جلسات خود در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری را به تصویب بندهای چهارده گانه طرح استانی شدن انتخابات اختصاص داد.  بررسی این طرح در جلسه روز پایانی خرداد به پایان رسید و برای بررسی به شورای نگهبان فرستاده شد(اینجا).

    اگر انتخابات استانی می‌شد…

    اگر انتخابات استانی می‌شد، نمایندگان تنها نماینده شهرهای حوزه انتخابیه خود نبودند و نماینده استان خود نیز محسوب می‌شدند، نحوه رای گیری و انتخاب شدن نیز متفاوت می‌شد؛ از هر حوزه انتخابیه موجود در استان، نامزد یا نامزدهایی که دست‌کم 15درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان بدست می‌آوردند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شدند. تعداد روزهای تبلیغات کاندیداها نیز به 15 روز افزایش پیدا می‌کرد(اینجا). همچنین بر اساس مصوبه مجلس، هر داوطلب نمايندگي بايد متولد محدوده جغرافيايي حوزه انتخابيه محل ثبت نام بوده يا سابقه حداقل 5 سال سكونت در آن محدوده و يا سابقه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در آن حوزه را داشته باشد (اینجا). بر مبنای این مصوبه، نقش احزاب در انتخابات نیز پررنگ تر می‌شد، احزاب می‌توانند لیست خود را به هیأت اجرایی استان اعلام کنند و طبق تبصره یک این ماده هر رای دهنده در استان می‌توانست به عنوان یک فهرست رای داده و یا به نامزد یا نامزدهای مورد نظر اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست با رعایت تعداد کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه موجود رای دهد. (اینجا)

    شورای نگهبان، باز هم مخالف

    احتمال مخالفت شورای نگهبان با این طرح از همان زمانی که زمزمه تدوینش به گوش رسید، کمرنگ نبود، چه آنکه این شورا طرح‌های مشابه را در مجالس قبلی مغایر با قانونی ارزیابی کرده بود، از همین رو، نمایندگان مجلس نهم می‌کوشیدند که ایرادات احتمالی را از ابتدا رفع کنند. ضرغام صادقی، عضو هیات رئیسه مجلس در همان بازه زمانی که کمیسیون شوراها در حال بررسی مجدد طرح استانی شدن انتخابات بود، گفته بود: تلاش بر این است که همزمان با بررسی طرح، اطلاعاتی به شورای نگهبان ارائه و نظر آنها گرفته شود و بخش اصلی تبادل اطلاعات نیز به این نکته اشاره می‌کند که طرح فعلی، آن طرحی نیست که در مجالس پنجم تا هفتم مطرح شده بود و تغییرات عمده ای در آن صورت گرفته است (اینجا).

    اما این تلاش‌ها نتیجه نداد، در روز 21 تیر شورای نگهبان نظر خود را درباره «طرح استانی – شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» اعلام کرد. این شورا امتیازات برای احزاب را تبعیض ناروایی نسبت به سایر تشکل‌های دینی و سیاسی رسمی دانسته بود. شورای نگهبان همچنین مصوبه مجلس را از جهات مختلف مغایر با قانون اساسی ارزیابی کرده بود، از منظر این شورا، مصوبه مجلس، موجب بروز و ازدیاد اختلافات محلی، قومی، قبیله‌ای و مذهبی شده و این اختلافات خلاف همبستگی و وحدت ملی است و عامل از بین رفتن توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم می‌شود. بعلاوه برگزاری انتخابات به نحو یادشده باعث کاهش مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خودشان می‌شود. وقتی هم آرای یک حوزه به کلی ابطال می‌شود، اگر این ابطال به نحوی باشد که به اساس انتخابات کل استان خلل وارد کند، صحیح دانستن انتخابات آن استان اشکال دارد(اینجا).

    دبیر شورای نگهبان چند روز بعد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حاضر شد و در پاسخ به یکی از سوالات درباره دلایل مخالفت این شورا با مصوبه مجلس توضیح داد. آیت الله جنتی گفت: اغلب نمايندگان با اين طرح مخالف بودند، دولت هم مخالف بود. مجمع تشخيص مصلحت هم اين مصوبه را تاييد نکرد. چون اشکالات مختلفي داشت و تفرقه ايجاد مي کرد. شوراي نگهبان تا کنون دو سه بار اين طرح را رد کرده است. چون ما نيازمند حضور گسترده مردم در انتخابات هستيم ولي با اين طرح، مشارکت به حداقل مي رسيد. البته محدودي از اعضاي شوراي نگهبان با اين طرح موافق بودند. آقاي لاريجاني در اين باره با من حرفي نزدند. اگر چه با آقا در اين باره صحبت شده بود اما بنايشان اين بود که در اين باره نظري ندهند.(اینجا)

    ماجرای مخالفت مجمع تشخیص چه بود؟

    آیت الله جنتی در سخنانش به رد شدن این مصوبه در مجمع اشاره کرده بود. ماجرا از این قرار بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور همزمان در حال تدوین سیاست‌های کلی انتخابات بود اما در روز 16 خرداد یعنی تقریبا همزمان با آغاز بررسی مجدد طرح یادشده در مجلس، خبر رسید که این طرح از سیاست‌های کلی انتخابات حذف شده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره توضیح داد: از این پس طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده خود مجلس و شورای نگهبان خواهد بود و اعضای مجمع تشخیص ضرورتی برای طرح این مساله به عنوان یک بند از سیاست‌های کلی انتخابات ندانستند (اینجا).

    موضع دولت در برابر استانی شدن انتخابات مجلس

    در روز دوم اردیبهشت که مجلس به کلیات طرح استانی شدن انتخابات رای مثبت داد، نماینده دولت در صحن علنی در مخالفت با طرح سخن گفت. حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که موضوع در جلسه دولت نیز مطرح شده و دولت با آن مخالف بوده است( اینجا). او که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه خود دارد، شخصا در دوره‌های پنجم و ششم که طرح استانی شدن انتخابات مطرح شده نیز با استانی شدن انتخابات مخالف بوده است (اینجا). روز بعد اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در مصاحبه ای موضع متفاوتی گرفت و گفت: دولت با استانی شدن انتخابات موافق است، اما برخی جزئیات آن باید تغییر کند(اینجا). این موضع بعدها از سوی سایر دولتمردان تایید نشد. حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در تشریح علل مخالفت دولت با طرح استانی شدن انتخابات گفت: فرآیندهای اخذ رای، قرائت و شمارش آراء زمانبر شده و اعلام نتایج انتخابات برخی استان‌‌ها به مشکل می‌خورد (اینجا).

    البته اگرچه دولت، طرح مجلس را نمی‌پسندد، اما از روند برگزاری انتخابات نیز راضی نیست. از همین رو، لایحه ای در دست تهیه دارد. این لایحه به انتخابات مجلس محدود نمی‌شود و «لایحه جامع انتخابات» نام دارد.  (اینجا) و (اینجا)

    پرونده بی‌نتیجه بسته شد

    نهایتا پرونده استانی شدن انتخابات مجلس بار دیگر بی‌نتیجه مختومه شد. این خبر را سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اعلام کرد و گفت که طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» به طور کامل از دستور کار مجلس نهم خارج شد. دخیل‌ عباس زارع‌زاده مهریزی توضیح داد: با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بود و نیز تاکید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حذف استانی شدن انتخابات مجلس در سیاست‌های کلی انتخابات و با توجه به اینکه طرح ما به این دوره مجلس نمی‌رسد، بنابراین مصلحت دیده شد که این طرح از دستور خارج شود.

    به این ترتیب باید منتظر ماند و دید این طرح چه زمانی دوباره در دستورکار نمایندگان مردم در خانه ملت قرار خواهد گرفت و سرانجام چه روزی، تصمیم نهایی برای چگونگی تعیین نمایندگان مجلس گرفته خواهد شد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.