• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • مهم‌ترین چالش‌های صنعت خوراک دام در الحاق به سازمان جهانی تجارت

    تقدیمی هدف:

    مهم‌ترین چالش‌های صنعت خوراک دام در الحاق به سازمان جهانی تجارت

    سازمان جهانی تجارت در سال 1995میلادی و در نتیجه مذاکرات پیرامون موافقت‌نامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت (گات) ایجاد شد. این سازمان با هدف تسهیل و توسعه تجارت در سطح بین‌الملل، دستیابی به توسعه پایدار با توجه به بهره‌برداری بهینه از منابع جهانی (اصل اقتصادی مزیت نسبی)، محافظت از محیط زیست، افزایش سهم كشورهای در حال توسعه و كمتر توسعه‌یافته از رشد تجارت بین‌المللی و ایجاد سازوکاری برای حل اختلافات تجاری میان کشورها تاسیس شد؛

    به شکلی که به عنوان یکی از نمادهای جهانی شدن در حوزه اقتصاد و تجارت در آمده است. به مرور زمان کشورهای بیشتری به عضویت این سازمان درآمدند و در حال حاضر 160 کشور دنیا در این سازمان عضو بوده و 24 کشور در حال طی کردن فرآیند عضویت هستند. یکی از چالش‌های اساسی پیش روی ایران پس از الحاق به سازمان جهانی تجارت، به خطر افتادن حیات صنایع داخلی از جمله صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان پس از حذف یا کاهش موانع واردات محصولات خارجی و نیز موانع حضور شرکت‌های خارجی در داخل کشور است. در این مقاله قصد داریم تا با نیم نگاهی به فرآیند الحاق کشور چین به این سازمان، به مرور اجمالی مهم‌ترین چالش ها و تعهدات مرتبط با بخش خوراک دام، طیور و آبزیان به هنگام عضویت در این سازمان بپردازیم.

    مهمترین تعهدات مرتبط با بخش خوراک دام، طیور و آبزیان

    کاهش موانع تعرفهای: یکی از مشخص‌ترین تعهدات کشورها در جریان الحاق به سازمان تجارت جهانی، کاهش تعرفه‌ها بر سر واردات محصولات از دیگر کشورهای عضو است. طی مذاکرات دوجانبه دسترسی به بازار روی تک‌تک حوزه‌های مورد علاقه طرف مذاکره‌کننده بحث می‌شود و بالطبع یکی از اهداف کشورهای عضو گروه کاری، حداقل سازی موانع تعرفه‌ای پیش روی تجارت با کشور خواهان عضویت است. در مورد بخش خوراک دام، طیور و آبزیان ، آنچه قابل پیش‌بینی است تلاش طرف‌های مذاکره‌کننده دارای صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان قدرتمند همچون آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش تعرفه واردات خوراک دام، طیور و آبزیان و حضور پررنگ تر در بازار دامپروری ایران است. در فرآیند مذاکرات الحاق چین، این کشور متعهد شده بود تا حداکثر دو سال پس از الحاق، میانگین تعرفه واردات محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان را از 6/9درصد به 2/4درصد کاهش دهد. در حال حاضر تعرفه واردات خوراک دام، طیور و آبزیان در ایران برای محصولات مشمول تعرفه میانگین 5 درصد و برای مواد افزودنی خوراک دام 10 درصد است که عدد نگران کننده ای نیست. این عدد در کشورهای ترکیه و عربستان به عنوان رقیب منطقه ای نیز میانگین 5 و برای کشورهای ارمنستان و روسیه به ترتیب صفر و زیر 5 درصد است. البته، فراموش نکنیم که در کشورمان بروکراسی ها و قوانین خلق الساعه و محدودیت‌های شدیدی برای واردات و صادرات محصولات مشابه تولید داخلی وجود دارد که در تضاد با اصول پذیرفته شده سازمان تجارت جهانی است.

    حذف یکجا یا تدریجی موانع غیرتعرفهای: حذف موانع غیرتعرفه‌ای از سر راه تجارت نیز یکی از تعهدات مرسوم کشورها در عضویت است. البته بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی هر کشور مجاز است برای تامین ایمنی محصولات وارداتی و محافظت از سلامت جمعیت خود، استانداردها و حداقل‌هایی را به صورت شفاف تنظیم و اجرا کند. اما این اصل نباید برای محدود کردن دسترسی شرکت‌های خارجی به بازار داخلی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا هر گونه مقررات و استانداردهای پایه باید برای مجوز دادن به تولیدت داخلی نیز لحاظ شود. در واقع در بسیاری از موارد منظور از حذف موانع غیرتعرفه‌ای شفاف کردن مقررات داخلی کشورها است تا امکان استفاده از مقررات در جهت اعمال انواع مختلف تبعیض در تجارت گرفته شود. برای مثال در ایران داشتن استانداردهای اصول بهینه تولید برای محصولات وارداتی، اجباری ولی برای شرکت‌های تولید داخل رعایت ضوابط مذکور به‌طور جدی پیگیری نمی‌شود که با این اصل در تعارض است. در مورد سایر مقررات، استانداردها و رویه‌ها نیز توجه به یکسان بودن این رویه‌ها برای همه شرکت‌های داخلی و خارجی ضروری است. در مورد مقررات مربوط به صدور مجوز واردات خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور چین، بر اساس موافقت‌نامه اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی و موافقت‌نامه موانع فنی فراروی تجارت و نیز اصل رفتار ملی، این کشور می‌تواند بر اساس قانون خود به صدور مجوز برای واردات محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان بپردازد. همچنین می‌تواند استانداردهای اصول بهینه تولید و اصول بهینه انبارداری و توزیع را برای شرکت‌های تولیدی و توزیعی خارجی لحاظ کند. لازم به توضیح است که موافقت‌نامه موانع فنی فراروی تجارت با اهدافی شامل محافظت از بهداشت و سلامت انسان، محافظت از بهداشت یا حیات گیاه و حیوان، محافظت از محیط زیست و نیز جلوگیری از اقدامات گمراه‌کننده و فریبکارانه تصویب شده است. از آنجا که کشورهای مختلف مقررات فنی، استانداردها و رویه‌های ارزیابی مطابقت مخصوص به خود را در این حوزه دارند، یک هدف مهم این موافقت‌نامه این است که از سوءاستفاده از این مقررات در جهت ایجاد مانع بر سر تجارت جلوگیری شود. یکی از موارد مهم این موافقت‌نامه تلاش در جهت یکسان و هماهنگ‌سازی این مقررات و استانداردها است. به این صورت که کشورها تعهد می‌دهند. در صورتی که مقررات و استانداردهای بین‌المللی در موضوعی وجود دارد از آنها استفاده کرده و مقررات داخلی خود را با آنها تطبیق دهند. در بحث موانع فنی فراروی تجارت در بخش خوراک دام، طیور و آبزیان ، چین متعهد شده که تمامی مقرراتی که به‌عنوان موانع غیرتعرفه‌ای و محدودکننده واردات به کار گرفته می‌شود، اصلاح شوند.

    تعهدات مرتبط با حقوق مالکیت فکری: یکی از دغدغه‌های اصلی بخش دامپروری ایران و به طور خاص صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان بومی کشور، در مورد موافقت‌نامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری  (TRIPs) است. این موافقت‌نامه شامل بیش از 70 ماده است که خود شامل تمامی کنوانسیون‌های قبلی درباره حقوق مالکیت فکری و معنوی شامل کنوانسیون‌های برن، پاریس، رم و واشنگتن نیز هست. یکی از ابعاد مهم این موافقت‌نامه که به‌طور پراهمیت‌تری با صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان پیوند خورده است، موضوع پتنت (حق اختراع) است. کشورهای متقاضی عضویت متعهد خواهند شد که به حق پتنت محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان احترام بگذارند و تنها پس از اتمام دوره حمایت از پتنت اقدام به تولید خوراک دام، طیور و آبزیان کنند. این موضوع البته می‌تواند تاثیرات مهمی روی دسترسی کشورهای در حال توسعه به انواع محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان جدید و بومی بگذارد. کشور ما تاکنون خود را متعهد به این اصل ندانسته است، بنابراین بسیاری از محصولات تحت حمایت پتنت در حال حاضر در کشور تولید می‌شوند. آنچه قابل پیش‌بینی بوده این است که با شروع مذاکرات ما مجبور به پذیرفتن موافقت‌نامه TRIPs خواهیم بود. به این معنی که از آن به بعد و شاید پس از یک دوره انتقال حداکثر 3 تا 5 ساله (که البته قطعی هم نیست) باید تولید تمامی محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان تحت حمایت پتنت را متوقف کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در صورتی که سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور در مورد ثبت خوراک دام، طیور و آبزیان و مجوز ورود به بازار آنها و نیز مجوز تولید داخل آنها بدون توجه به این موضوعات طراحی شود، ما پس از الحاق چالش‌های بسیاری در حوزه دسترسی تولیدکنندگان محصولات پروتئین حیوانی منجمله شیر، گوشت و تخم مرغ به مکمل ها و مواد  افزودنی و خوراک دام، طیور و آبزیان و نیز تامین مالی هزینه‌های سلامت حیوان و انسان خواهیم داشت. نکته جالب در ارتباط با چین این است که این کشور نتوانسته است برای اجرای این موافقت‌نامه دوره انتقالی بگیرد و مجبور شده است بلافاصله پس از الحاق تغییرات گسترده ای در سیاست‌های خود اجرا کند. نکته جالب دیگر این است که پس از گذشت سیزده سال از الحاق چین، هنوز اقامه دعوایی در حیطه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان و دامپروری از این کشور در سازمان تجارت جهانی انجام نشده است؛ در حالی که در مورد پاکستان، هند و برخی کشورهای دیگر این نوع دعاوی مطرح شده است.

    انحصار دادهها: یکی از موضوعات حساس برای بخش خوراک دام، طیور و آبزیان کشور مربوط به یک بند موافقت‌نامه TRIPs درباره موضوع انحصار داده‌ها است. در بخش خوراک دام، طیور و آبزیان منظور از اطلاعات، نتایج آزمایش‌های بالینی و حیوانی شرکت‌های نوآور خوراک دام، طیور و آبزیان روی محصولات آنها است. شرکت‌های نوآور خوراک دام، طیور و آبزیان باید برای اخذ مجوز ورود به بازار یک کشور، نتایج این اطلاعات را به نهادهای نظارتی ارائه کنند. البته این بند از موافقت‌نامه TRIPs از اعضا می‌خواهد که از اطلاعات محرمانه (فاش نشده) علیه تجارت ناعادلانه محافظت کنند، بنابراین، بند فوق به طور مستقیم به موضوع انحصار داده‌های محرمانه تجاری اشاره نمی‌کند اما ممکن است در دل مذاکرات این موضوع فراتر از TRIPs به نوعی به کشور در حال عضویت تحمیل شود. در فرآیند الحاق چین و در مذاکرات با گروه کاری، اعضای این گروه از چین درخواست کرده اند تا اصلاحات لازم در مقررات و قوانین داخلی خود برای محافظت از داده‌های محرمانه با کاربرد تجاری در محصولات دارویی و کشاورزی ایجاد کند و یک دوره محافظت 6 ساله زمانی را برای این موضوع ایجاد کند. چین تعهد داده است که تغییرات لازم را در مقررات و قوانین داخلی به منظور احراز اطمینان از محافظت از داده‌های موردنظر در مورد محصولات دارویی و کشاورزی ایجاد کند. بر این اساس، چین محافظت 6 ساله از تاریخ ارائه داده‌های محرمانه مطالعات و تست‌های محصولات دارویی و کشاورزی به نهاد نظارتی را متعهد شده است. این موضوع ارتباطی به دارا بودن یا نبودن پتنت ندارد و در مورد محصولات دارویی و کشاورزی دارای ترکیب جدید معتبری است.

    در این میان، آنچه مسلم است الحاق به سازمان جهانی تجارت در کنار چالش‌هایی که برای بخش دامپروری و خوراک دام کشور ایجاد خواهد کرد، فرصت‌هایی را نیز برای قرار گرفتن این صنعت در مدار توسعه فراهم می کند. البته برای استفاده از فرصت‌ها و کنار آمدن با چالش‌ها باید به موضوع آماده سازی این بخش و فعالان حاضر در آن به عنوان یک سیاست کلان و بلندمدت توجه جدی شود. آنچه مسلم است دستیابی به یک الحاق موفق در بخش دامپروری و سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند آماده سازی فضای کسب‌وکار و اصلاح تدریجی مقررات درون بخشی و برون بخشی است که این امر جز با صرف زمان کافی و استفاده از دانش و تجربیات افراد و نهادهای مرتبط با این موضوعات محقق نخواهد شد.

    *رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

    gps1

    مطالب مرتبط :

    سود اصلی را دلال می‌برد چون دستگاه جداسازی گل زعفران نداریم

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.