• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • شوراى رقابت یا شوراى دخالت؟

    تقدیمی هدف:

    شوراى رقابت یا شوراى دخالت؟

    ديروز شوراى رقابت در ادامه رويه عجيب سالهاى اخير قيمت گذارى براى برخى خودروها در اين شورا به بهانه حمايت از مصرف كننده، اقدام به تعيين قيمت هاى تازه براى برخى خودروهاى شركت هاى ايران خودرو و سايپا كرده و افزايش قيمت هاى محدودى را براى برخى خودروهاى عمدتا كمتر از ٤٠ ميليون تومان اين دو شركت تصويب كرده است .

    اما شوراى رقابت با چه استدلالى در قيمت گذارى خودرو ورود كرده است و با چه استدلالى اجازه فعاليت به مكانيزم هاى طبيعى بازار همچون عرضه و تقاضا براى تعيين قيمت خودرو را نمى دهد . آيا وجود شوراى رقابت با ادعاى خصوصى بودن اين دو شركت بزرگ خودروساز در تضاد نيست و آيا شوراى رقابت همانطور كه بر قيمت فروش محصولات اين شركت ها نظارت دارد بر ساختار هزينه هاى اين شركت ها نيز نظارت دارد؟

    آيا شوراى رقابت به تغيير ساختار بازار خودرو در ايران در طى سالهاى اخير و حركت بازار از يك بازار «عرضه محور» به سمت يك بازار «تقاضا محور» آگاه است كه تصور مى كند خودروسازها با هر قيمتى با سطح تقاضاى يكسان در بازار مواجه مى شوند و بايد قيمت محصولات را در راستاى حمايت از مصرف كننده كنترل كرد؟

    آيا شوراى رقابت كه به نوعى نقش ترمز و مهاركننده افزايش قيمت ها براى دو شركت بزرگ خودرو ساز را براى خود قائل است، به مقايسه تورم محصولات اين دو شركت خودرو ساز و تورم عمومى كشور پرداخته است ؟ آيا شوراى رقابت مى داند كه در طى سالهاى ٨٨ تا ٩٥ بغير از سال سال ٩٢ در همه سالها تورم محصولات اين دو شركت خودروساز برخلاف تصور و باور جاافتاده در جامعه از تورم عمومى كشور كمتر بوده است و به نوعى افزايش قيمت محصولات اين شركت ها از افزايش عمومى قيمت ها در طي اين ٨ سال اخير كاملا عقب افتاده است ؟ آيا شوراى رقايت بررسى كرده است كه تورم ورودى و تورم نهاده هاى توليد شركت هاى خودرو ساز در طى سالهاى اخير با چه نسبتى از تورم محصولات نهايي شركت هاى خودرو ساز پيشى گرفته است و آيا به تاثير اين شكاف قابل توجه بين هزينه و درآمد شركت هاى خودروساز بر صورت هاى مالى و وضعيت سود و زيان شان پرداخته است ؟

    واقعيت اين است كه بازار خودرو و بويژه دو شركت بزرگ خودرو ساز ايران خودرو و سايپا از يك سو زير منگنه فشارها و محدوديت هاى و اعمال سليقه و سياست هاى نهادهاى دولتى همانند وزارت صنايع و شوراى رقابت قرار دارند و از سوى ديگه قواعد و فشارهاى حضور در يك بازار رقابتى و خصوصى بر آنها سنگينى مى كند .

    به نظر مى رسد صنعت خودرو ايران حتى با نگاه حمايت از مصرف كننده، به جاى احتياج به يك دست مرئى دخالت كننده در قيمت گذارى خودرو به حركت به سمت خصوصى شدن واقعى اين صنعت و باز شدن فضا براى ورود رقباى تازه و شكستن انحصار دوجانبه در صنعت توليد خودروى داخلى نياز دارد تا در يك فضاى رقابتى هم مصرف كننده حق داشته باشد كه در يك طيف گسترده محصولات به انتخاب مطلوب خود برسد و هم شركت هاى خودروساز بتوانند بر اساس استراتژى هاى كلان و رقابتى خود به قيمت گذارى بپردازند .

    همين گونه است كه شرايط ويژه بازار خودرو در طى سالهاى اخير و تغيير تدريجى پارادايم حاكم بر صنعت خودرو از يك بازار «عرضه محور»  به بازار «تقاضا محور»، سبب شده است كه در بسيارى از مواقع حتى با وجود افزايش هاى حداقلى اجازه داده شده توسط شوراى رقابت، شركت هاى خودروساز براى حفظ بازار و عدم ريزش تقاضا با وجود فشارهاى بالاى هزينه اى قيمت ها را افزايش نمى دهند و عملا مصوبات شوراى رقابت را بسيارى از مواقع مكانيزم هاى عرضه و تقاضا در بازار بي اثر مى كند.

    اقتصاد ايران و درسطح محدود تر اقتصاد صنعت خودرو ايران امروزه بيشتر از هر زمان ديگرى احتياج به توجه به قواعد اقتصاد آزاد دارد و هرگونه دخالتى چه در ايجاد انحصار براى خودروسازها در جهت حمايت و چه با قيمت گذارى توسط شوراى رقابت در جهت محدوديت، تنها در بلند مدت باعث تضعيف اين صنعت خواهد شد.

    *كارشناس اقتصادي و مديرعامل موسسه مطالعاتي بامداد

    gps1

    مطالب مرتبط :

    سود اصلی را دلال می‌برد چون دستگاه جداسازی گل زعفران نداریم

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.