• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • مسجدجامعی: در قضیه کردی و ترکیه،اشتباه مان را تکرار نکنیم

    تقدیمی هدف:

    مسجدجامعی: در قضیه کردی و ترکیه،اشتباه مان را تکرار نکنیم

    مشکلات آنکارا با ما متفاوت است؛ تاریخ و ماهیت معضلات ترکیه و اکراد ماهیت دیگری دارد

    بین الملل > اروپا – محمد مسجدجامعی در گفتگویی خواندنی، پیامدهای منطقه ای همه پرسی کردستان عراق را مورد بررسی قرار داده است.

    واکنش‌ به پیامدهای سیاسی و اجتماعی رفراندوم در کردستان عراق همچنان ادامه دارد. خبرگزاری خبرهدف  در گفتگو با دکتر محمد مسجد جامعی، ضمن بررسی تاریخی روندهای استقلال طلبانه، آینده خاورمیانه و گرایشات تجزیه طلبانه را مورد بررسی قرار داده است که ادامه می خوانید:

    در ابتدا ارزیابی تان را بفرمایید از شرایط منطقه ایی که رفراندوم در آن برگزار شد..

    رفراندوم کردستان عراق در موقعیّتی برگزار شد که شرائط منطقه‌ای و بلکه اروپایی و جهانی به گونه‌ای نیست که نتایج آن را بپذیرد. پس از سقوط بلوک شرق کشورهای فراوانی از درون شوروی و یوگسلاوی سابق سربرآوردند و مستقل شدند، امّا اوضاع عمومی و منطقه‌ای در حال حاضر به کلی متفاوت با آن دوران است.

     

    در آن ایام قدرت‌های بزرگ جهانی جهت از بین بردن نهایی بلوک شرق از گرایش‌های استقلال‌طلبانه‌ای که در قلمرو شوروی وجود داشت، به عناوین مختلف حمایت می‌کردند، اگرچه مسئله در مورد یوگسلاوی به گونه‌ای دیگر بود. از این گذشته که نسبت اقوام و قومیت‌های موجود در آن دو کشور با مسکو و بلگراد، همانند نسبتی نبود که بین کردهای کردستان عراق و بغداد وجود دارد.

    آیا می توان همه پرسی کردستان عراق را با رفراندوم کاتالونیا مقایسه کرد؟

    در اروپای کنونی عملاً دو جریان استقلال‌طلب فعال وجود دارد. یکی کاتالان‌ها هستند و دیگری اسکاتلندی‌ها. با آنکه اتحادیه اروپا خود را متعهد به دفاع از حقوق اقلیت‌ها می‌داند، امّا آنان مخالف هر نوع تصمیم یک‌جانبه‌ای هستند که بدون هماهنگی با پایتخت کشوری که در آن قرار دارند، اتخاذ شود. آنها علیرغم آنکه از پلیس اسپانیا به دلیل برخورد خشونت‌بارش با هواداران رفراندوم انتقاد کردند، امّا بدان لحاظ که این رفراندوم بدون جلب موافقت مادرید صورت گرفت، آن را غیرقانونی دانستند؛ و هم‌اکنون سخت در پی یافتن راه‌حلّی هستند که مانع از جدایی این دو شوند و حتی خود را به دلیل عدم مبادرت به میانجی‌گری قبل از برگزاری رفراندوم، سرزنش می‌کنند.
    صرف‌نظر از این نکته آنها به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند پی‌آمدهای چنین جریان‌هایی را تحمل و حتی محاسبه کنند. استقلال کاتالان‌ها به معنای تحریک گرایش استقلال‌طلبانه در بسیاری از نقاط اروپا است. از شمال ایتالیا گرفته تا ایرلندی‌های شمال انگلستان و فیلامان‌های بلژیک و آلبانیایی تبارهای کوسوو و مجارهای ترانسیلوانیا و باسکی‌های منطقه باسک که هم در اسپانیا هستند و هم در فرانسه.

    برخی بر این اعتقادند که مقاومت در برابر استقلال مغایر با ارزشهای دمکراسی است؛ نظر شما چیست؟

    ادامه چنین جریانی ثبات اجتماعی و سیاسی آنها را به شدت تهدید خواهد کرد و به برخوردهای نژادی و قومی و زبانی و ناحیه‌ای خواهد انجامید. مضافاً که این جریان موجب تثبیت موقعیت روس‌ها در کریمه خواهد شد، چرا که اکثریت مردم آن خواهان الحاق به روسیه هستند و طی رفراندومی با اکثریت مطلق بدان رأی دادند. علت اصلی تیرگی روابط غرب و روسیه همین مسئله کریمه بود؛ لذا به رسمیت شناختن جنبش‌های استقلال‌طلبانه کنونی به معنای مهر بطلان‌زدن به سیاست ضدروسی آنان خواهد بود که تحریم‌های مختلفی در پی داشت.

    مسئله تنها اروپا نیست، اصولاً داعیه‌های استقلال‌طلبانه برای کشورهای بزرگی چون روسیه و هند و چین و حتی برزیل و امریکا و برخی از کشورهای آفریقایی مشکل‌آفرین خواهد بود. ایالت سان‌پائولوی برزیل و کالیفرنیای امریکا، به دلائل اقتصادی قابل درک، از مدتها قبل خواهان استقلال بوده‌اند. طوارق در مالی خواهان کشور بزرگ خویش هستند که مشتمل است بر طوارق موجود در مالی و نیجر و لیبی و الجزائر و چاد. چنانکه بربرهای شمال آفریقا هم چنین ایده‌آل‌هایی دارند. با توجه به ارتباط‌های اینترنتی و شدت یافتن تأثیر و تأثرهای متقابل، بی‌اعتنایی به رشد جریان‌های استقلال‌طلب می‌تواند مشکلات فراوانی برای جهان ناآرام و پرتنش ما ایجاد کند. البته مسئله صرف استقلال‌‌‌طلبی نیست، چنین ایده‌ای به خودی خود موجب افزایش کینه و دشمنی و زنده‌شدن خاطرات منفی تاریخی می‌شود و ممکن است به اقدامات مسلحانه غیرقابل کنترل بینجامد، همانگونه که در بسیاری از موارد در گذشته چنین بوده است.

    چشم انداز سیاسی کردستان عراق را چگونه پیش بینی می کنید؟

    مبتکران رفراندوم اخیر اگر شناخت دقیق‌تر و عقلانی‌تری نسبت به اوضاع جهان امروز می‌داشتند به چنین اقدامی، حداقل در زمان کنونی، دست نمی‌یازیدند. تحریک احساسات مردم و تهدید و تطمیع مستقیم و یا غیرمستقیم کسانی که مخالف آن بودند، به نفع هیچ کس و حتی خود کردهای عراقی نیست. آنها محتاج امنیّت، رفاه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف هستند و نه اقداماتی که در تعارض با این همه است. وضعیت عمومی آنها پس از سقوط صدام به مراتب بهتر از عراقی‌های دیگر است و سهم نسبی آنان از درآمد نفت به مراتب بیش از آنها است و عمران و توسعه حاصل شده در قلمرو آنان اصولاً قابل مقایسه با نقاط دیگر عراق نیست.

     

    کمی بیشتر در این باره توضیح دهید. این مسئله چه نفعی برای صهیونیست ها دارد؟

    سیاست آنان دارای دو اصل اساسی است. نخست اینکه به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شوند و دوم اینکه منطقه را به کشورهای کوچکی که بر مدار اسرائیل خواهند چرخید، تجزیه کنند. این نکته و نکات بیشتر را دیپلمات شناخته شده آنان «اودد یینون» OdedYinon در مقاله معروفش «استراتژی‌ای برای اسرائیل در دهه 1980» توضیح می‌دهد. این نوشتار در مجله «اطلاع‌رسانی سازمان جهانی صهیونیست» در اوائل دهه هشتاد منتشر شده است.

    اگر نکته مذکور پذیرفته شود، دیگر نمی‌باید در اتخاذ مواضع حادّ و برانگیزاننده چندان عجله کرد. زمان و واقعیت‌های سخت موجود آنان را تعدیل خواهد کرد و ما نباید بهای این تعدیل را بپردازیم، فقط باید به زمان فرصت داد. گذشته از همه این نکات کردها اصولاً از اقوام ایرانی هستند و نه تنها زبان، بلکه فرهنگ و تمدن‌شان هم دارای ریشه‌های ایرانی است. نسبت ما و آنها متفاوت و بلکه به کلی متفاوت است با نسبت همسایگان دیگر و آنها. این واقعیتی است که همگان بدان اعتراف دارند و رابطه ما و آنها و حتی در سطح توده مردم، به جز موارد نادر، پیوسته خوب و صمیمانه بوده است. آنها صریحاً و مکرراً از ایران به دلیل کمک‌ها و همکاری‌های سریع و بدون قید و شرطش به هنگامی که اربیل توسط داعشیان مورد تهدید جدّی قرار گرفت، تشکر کردند و این حاکی از رابطه خوب و قدرشناسانه آنها است.

    آیا دلیل نزدیکی ترکیه به ایران نگرانی از وضعیت کردهاست؟
    همچنانکه بهتر است ما سیاست مستقل خویش را در قبال آنها داشته باشیم و البته در چارچوب این سیاست می‌توان و بلکه باید با دیگران و نیز ترکیه همراهی کرد، امّا این دو کشور در این مورد نمی‌توانند از سیاست کاملاً یکسانی پیروی کنند.

    ترکیه جدی‌ترین همسایه ما است و همکاری با او به نفع طرفین و بلکه به نفع کل منطقه است. مضافاً که این ابتکار به ایجاد و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند که همه بدان نیاز دارند، امّا نباید فراموش شود که تاریخ و ماهیت مشکلات ترکیه و اکراد متفاوت است با مشکلاتی که ما با رفراندوم اخیر داریم. از این گذشته عملاً ظرفیت‌های ما متفاوت است. ترکیه به دلیل زیرساخت‌های صنعتی و ساختارهای اقتصادی و تجاریش و ویژگی‌های سیاست خارجی‌اش، قدرت مانور فراوانی دارد که پیوسته از آن بهره می‌گیرد. هم‌اکنون رابطه تجاری آنها و کردستان عراق بالغ بر دوازده میلیارد دلار می‌شود که به نوبه خود نوعی وابستگی را ایجاد کرده و ترک‌ها می‌توانند از این واقعیت در آنجا که منافع‌شان اقتضاء می‌کند، به‌گونه‌ای یک‌جانبه سود برند.

    همکاری مشترک ما که اصل آن ضروری و مفید است می‌باید در چارچوبی قرار گیرد که نتایج نهایی به یک سوی نرود. این تجربه را در مجموعه «اکو» هم شاهد بودیم. ایران از تمام ظرفیت خود برای احیاء و گسترش این سازمان استفاده کرد امّا نتایج نهایی، حداقل در زمینه اقتصادی، نصیب دیگران گردید؛ چرا که آنان توان و آمادگی بیشتری داشتند.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.