دانشگاه شریف روی نخبگانش قیمت نمی گذارد

دانشگاه شریف روی نخبگانش قیمت نمی گذارد

چاپ

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارزش های دانشگاه موجب نمی شود روی نخبگان این دانشگاه قیمت بگذاریم؛ هیچ کدام مانع سرمایه گذاری روی مریم میرزاخانی ها نمی شود.

به گزارش خبرنگار هدف، دکتر محمود فتوحی در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی که امشب در دانشگاه شریف با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و والدین مریم میرزاخانی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه شریف امروز میزبان کسانی است که گرد هم آمده اند تا مرتبت علم را تقدیر کنند.

وی افزود: از این رسم اندوهناک آفرینش که در پی هر بهاری خزانی است و گاهی عمر این بهار مثل عمر شکوفه ها و گلهاست؛ مثل عمر مریم میرزخانی بسیار کوتاه می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: هر چند عمر او بر اساس عادت ما به قالب تنگ زمان و این شب ها و روزهایی که می آید و می رود خیلی کوتاه بود ولی وسعت و برکت آن برای پیمودن راهی بلند و رسیدن به افقی دور و دست نیافتنی بلند بود.

وی با بیان اینکه مریم میرزاخانی در حدود ۴۰ سال سن به قله هایی در علم دست یافت که نه تنها خودش، خانواده اش و این دانشگاه بلکه یک ملت را سربلند کرد.

فتوحی افزود: آنچه که مریم میرزاخانی به ما آموخت شکستن تابوی توقف، رکود و کندی حرکت زنان به سوی قله های پیشرفت بود که در یک حاشیه نادرست از سنت ما جای گرفته است و شاید برخی دوست دارند آن را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اما مریم میرزخانی مقابل این تفکر ایستاد. او نشان داد در مورد خصائص ذاتی انسان  و در سرشت آفرینش زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.

فتوحی گفت: این درس اول مریم میرزاخانی به همه ما و علی الخصوص دختران سرزمین بود که به خودتان بیایید و استعدادها و توانمندی های شگرفی که خدا در وجودتان به ودیعه گذاشته را باور کنید و آنها را در جهت تعالی خود، جامعه و بشریت بکار گیرید چنانچه مریم خودش چنین کرد و به قله هایی در علم رسید که مردان سرزمینش هم تاکنون نرسیده اند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه او ارزش انسانی خود را خوب شناخت، ادامه داد: ما امروز میراث دار این فرهنگ و تمدن هستیم و مریم میرزاخانی بار دیگر شکوه دوران درخشان فارابی، خواجه نصیر و خوارزمی را که می رفت به دست فراموشی سپرده شود یادآور شده است و به ما برای رسیدن به همان مجد و شکوه، امید و اعتماد به نفس داده است.

وی تاکید کرد: ما نخبگان را می شناسیم، می دانیم نخبگی صرفا به گذراندن چند درس و گرفتن نمره نیست. می دانیم که حرکت در مرزهای دانش و تولید علم اصیل زمینه رشد و توسعه را فراهم می کند.

فتوحی با بیان اینکه نخبه کسی است که علم در وجودش می جوشید و سرازیر می شود، افزود: نخبه این علم را با هیچ متر و خط کشی نمی توان اندازه گیری کرد.

به گفته وی دانشگاه شریف خودش را نسبت به مشکلات جامعه مسئول می داند. دنبال استقلال نسبی مالی و علم نافع است اما هیچ کدام از این ارزش ها باعث نمی شود که روی نخبگانش قیمت بگذارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: هیچ کدام مانع سرمایه گذاری روی مریم میرزاخانی ها نمی شود.

وی افزود: ما در دانشگاه به علوم پایه، ریاضیات، فیزیک، علوم انسانی و بیش از همه به خود «انسان» بها می دهیم. قطعا در پرداختن به آنها محاسبه سود و زیاد نخواهیم کرد.