ایران خواستار صلح وثبات پایدار در افغانستان است

چاپ

رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با همتای افغانستانی خود گفت که ایران خواستار صلح و امنیت پایدار در افغانستان است و آن را در راستای توسعه امنیت خود و به نفع صلح و ثبات منطقه قلمداد می کند.

 به گزارش خبرگزاری هدف به نقل از جمهور، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبری گفت که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور شب گذشته با دکتر «حسن روحانی» همتای ایرانی خود، تلفنی گفتگو کرد.

در  این خبر آمده است که غنی در این تماس تلفنی به خاطر تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از زلزله اخیر در ایران، مراتب همدردی و تسلیت عمیق خویش را به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان ابراز کرد.

در این گفتگو همچنین سران دو کشور در رابطه با همکاری‌های دو جانبه در عرصه های مختلف از جمله خط آهن و مناسبات تجارتی و ترانزیتی بحث و تبادل نظر کردند.

در همین حال دکتر روحانی نیز در این تماس تلفنی، ضمن تقدیر از ابراز همدردی دولت و ملت افغانستان با مردم ایران در حادثه زلزله کرمانشاه، گفت که این همدلی ها، همدردی ها و برادری ها همواره میان دو ملت برقرار بوده و ما باید همیشه در کنار هم باشیم.

رئیس جمهوری ایران وقوع حوادث تروریستی و کشته شدن مردم در افغانستان را تأسف بار دانست و اظهار داشت که خوشبختانه دولت افغانستان مواضع هوشمندانه ای در راستای حفظ وحدت و خنثی کردن توطئه­ هایی که برای تفرقه افکنی در منطقه وجود دارد، اتخاذ کرده است.

وی همچنین بر لزوم مبارزه همه جانبه با تولید و قاچاق مواد مخدر تاکید کرد. حسن روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است و آن را در راستای توسعه امنیت خود و به نفع صلح و ثبات منطقه قلمداد می کند.

روحانی همچنین توسعه همکاری ها و روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان را حائز اهمیت دانست و با اشاره به بهره برداری از طرح های توسعه بندر «چابهار» در آینده نزدیک گفت: اتصال خط آهن افغانستان به ایران و سپس به کریدور شمال- جنوب، تحول مثبتی را در مراودات تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.