• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • چند روایت معتبر از کودک‌آزاری

    تقدیمی هدف:

    چند روایت معتبر از کودک‌آزاری/ آزارها خشن‌تر شده؛ بچه‌های طلاق و کودک‌همسرها بیشتر در معرض خطرند

    جامعه > آسیب‌ها – دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: آمار کودک‌آزاری در ایران خیلی بیشتر از آماری است که در نهادهای رسمی اعلام می‌شود.

    به گزارش خبرگزاري خبرهدف، در شرايطي كه اخبار كودك‌آزاري هر روز به گوش مي‌خورد و وجدان‌هاي بيدار را آزرده‌خاطر مي‌كند، و همچنان در شرايطي كه عده‌اي معتقدند رسيدگي به وضعيت كودك‌آزاري، اولويت مسائل اجتماعي ما نيست، امروز در همايشي كه در مشهد در اين زمينه برگزار شد، آمارهايي از زبان كارشناسان درباره آزارهايي كه متوجه كودكان است بيان شد.

    محمد فرجیها درهمایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با تاکید بر شهر مشهد که در تالار شهر برگزارشد، اظهار کرد: انتشار اخبار جرایم مربوط به اطفال منجر به جریحه‌دار شدن افکارعمومی و احساس ناامنی می‌شود که دستگاه قضایی هم در پاسخ به این احساسات جریحه دار شده اقدام به یک سری اقدامات سرکوب‌گرایانه می‌کند تا افکار عمومی آرامش پیدا کند. ما با این فرآیند به شدت مخالف هستیم؛ زیرا این حوادث می‌تواند محفل خوبی برای یک‌سری آموزش‌ها به افکار عمومی باشد. می‌توانیم این موضوع را بهانه قراردهیم تا با جامعه، سازمان‌های مردم نهاد و… وارد گفت‌وگو شویم.

    وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در کشور ما هنوز که هنوز است یک اتفاق نظر در خصوص اینکه کودک‌آزاری امروز مساله اجتماعی ماست، وجود ندارد. معاون فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرده است که کودک‌آزاری شایعی در کشور نداریم و این موارد یک سری موارد خاصی است که اتفاق می‌افتد و… . این مصاحبه نشان می‌دهد هنوز در این زمینه اجماع نداریم. هنگامی که لایحه حمایت از حقوق نوجوانان در سال ۸۱ در مجلس بحث می‌شد عده‌ای از نمایندگان می‌گفتند که این مساله، مساله ما نیست. هنوز هم این تفکر نه تنها در سیاست‌مداران بلکه در اجتماع هم وجود دارد. تا هنگامی که در یک جامعه‌ای اجماع وجود نداشته باشد که یک مساله‌ای معضل اجتماعی است، اجزای آن جامعه درصدد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای این موضوع بر نمی‌آید.

    این دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت: آمار کودک‌آزاری در ایران خیلی بیشتر از آماری است که در نهادهای رسمی اعلام می‌شود. براساس آماری که اعلام شده در شش ماهه ابتدای سال گذشته، ۱۶ هزار کودک آزاری در کشور ثبت شده است. شاید میزان کودک‌آزاری در کشور سالانه به حدود چند صد هزار مورد برسد. اگر قرار است برنامه‌ پیشگیری از کودک‌آزاری طراحی کنیم باید این برنامه از دل تحقیقات و پرسش‌هایی که از کودکان پرسیده می‌شود برآید.

    فرجیها ادامه داد: اگر کل بودجه کشور را هم برای کودک‌آزاری بگذاریم باز هم نمی‌توانیم به نتیجه دلخواه برسیم. در اکثر کشورها مقابله با کودک‌آزاری از خود جامعه و بستر جامعه شروع شده است. کودک‌آزاری را مردم و همسایه‌ها خبر می‌دهند و این موضوع را عیب نمی‌دانند. آموزش عمومی است که می‌تواند به مقدار زیادی راهگشا باشد.

    هشدار نسبت به كودك‌آزاري‌هاي جنسي

    در عين حال شهین علیایی‌زند، بنیان‌گذار موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان با بيان اين كه به نظر می‌رسد شکل و شمایل کودک‌آزاری در ایران در حال تغییر است، در اين همايش گفت: کودک‌آزاری در همه جای دنیا وجود دارد. بعد از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و به ویژه کودکان است که بالاترین درآمد را نصیب تجار انسان می‌کند. تفاوت کودک‌آزاری در ایران و سایر مناطق دنیا در این است که در آن مناطق می‌توانیم راحت‌تر در موردش صحبت کنیم، تعامل وسیع‌تر داشته باشیم و برای حل آن برنامه بدهیم.

    عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اولین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان را از سال ۸۸ در تهران دایر کرده‌ایم و با دشواری به ما مجوز دادند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در موسسه ما انجام می‌شود این است که می‌توانیم کودک‌آزاری جنسی را دهه به دهه مقایسه کنیم. شرایط ما روز به روز حادتر می‌شود. در جامعه ما به دلایل مختلف یک قبح‌شکنی فوق‌العاده عظیم رخ داده است. قبح‌شکنی همچون ویروس است و اندام‌های جامعه را در بر می‌گیرد. این روزها افرادی که قرار بوده الگوی رفتاری شوند قبح‌شکنی را در آن‌ها به مراتب بیشتر دیده‌ایم. این موضوع به بدنه جامعه سرایت کرده و قبح شکنی درحال حاضر به امری معمول تبدیل شده است. وی گفت: اتفاق‌هایی دارد در جامعه ما می‌افتد که باعث می‌شود شرایط روحی روانی مردم به قدری دشوار باشد که در یک بی‌قراری عمیقی قرار بگیرند. تبعات این بی‌قراری با خشونت‌های اجتماعی عجین است که یکی ازآن‌ها کودک‌آزاری و از جمله کودک‌آزاری جنسی است.

    وی با بیان اینکه غیبت مادر به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل کودک‌آزاری به شدت مشاهده می‌شود به کودک‌آزاری جنسی توسط پدرخوانده‌ها اشاره کرد و گفت: این مساله بیشتر شده است، طلاق افزایش یافته و ازدواج دوم و درنتیجه تعداد پدرخوانده‌ها زیاد شده است. همچنین تعداد زیادی از کودک‌آزاری جنسی توسط دوستان مادر را مشاهده می‌کنیم که بچه را می‌سپارند به کسی که خودش هم حال خوشی ندارد.

    وی افزود: به نظر می‌رسد شکل و شمایل کودک‌آزاری در ایران دارد تغییر می‌کند. کودک‌آزاری به‌ویژه از نوع جنسی در ۱۰ سال گذشته روز به روز خشن تر شده است. درحال حاضر بچه ها را قطعه قطعه می کنند که علت آن در بسیاری موارد مواد مخدر صنعتی است.

    كودك‌همسري ناشي از فقر است

    اين همايش ميزبان يك نماینده مجلس هم بود. طيبه سياوشي، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به موضوع کودک‌همسری اشاره كرد و گفت: اين موضوع ناشی از فقر است و در محلاتی که از ضعف اجتماعی برخوردار هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد. طیبه سیاوشی، در نشست «کودکی فراموش‌شده؛ بررسی پدیده کودک‌همسری از منظر قانونی و فقهی» که در تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: پدیده کودک همسری یکی از پدیده‌هایی‌ست که بیش از ۹۰ درصد آن در خانواده‌های بی‌بضاعت و فقیر اتفاق می‌افتد و این کودکان معمولاً با مهاجرانی ازدواج می‌کنند که فاقد شناسنامه هستند که باعث ایجاد پدیده دیگری به نام عدم هویت می‌شود. تا قبل از اینکه مسئله‌ای تبدیل به بحران شود باید جلوی آن را بگیریم.

    وی افزود: بحث کودک‌همسری یا افزایش حداقلی سن ازدواج، بیش از یک‌سال و نیم در مجلس مورد توجه ما بوده‌ است و از نظر کارشناسان متعددی به آن پرداخته‌ایم. همزمان با فعالیت ما در مجلس شاهد آمار و ارقام عجیبی در رابطه با طلاق کودکان بودیم که نتوانستیم منبع موثقی را برای آن پیدا کنیم اما درهرصورت آمار قابل توجه و عمده‌ای بود.

    وی افزود: بحثی را که ما در فراکسیون زنان مجلس پیگیری می‌کنیم از سیر تاریخی و تحولاتی است که رخ داده است و هم برداشتی فقهی از این امر است و در نهایت موسسه تحقیقات اسلامی قم این کار را انجام دادند. در صحبت با آن‌ها ما سن ازدواج برای دختران را ۱۶ سال و پسران را ۱۸ سال ذکر کردیم، اما دو تبصره‌ی مهم را درنظر گرفتیم که بحث تفاوت سنی زوجین است که در استان‌های مرزی بسیار با آن مواجه هستیم. آیت‌الله مکارم شیرازی هم این بحث را تایید می‌کند که تفاوت سنی زیاد زوجین مخالف مصلحت دختر است. به همین دلیل ما این تبصره را در ماده ۱۰۴۱ در نظر گرفتیم در مواردی که دختر کمتر از ۱۸ سال دارد و تفاوت سنی بیش از ۱۵ سال است، ثبت ازدواج موکول به احراز مصلحت خواهد شد.

    سیاوشی ادامه داد: مورد دیگری که بازهم یک برداشت تاریخی از قانون است و به عنوان یک تبصره ذکر کردیم، ازدواج زیر ۱۳ سال برای دختران ممنوع و برای پسران هم زیر ۱۵ سال ممنوع اعلام شود. ما با افرادی که مخالف افزایش حداقلی سن ازدواج بودند فقط در همین بحث به توافق رسیدیم. این بحثی است که در شورای فرهنگی اجتماعی زنان بیشتر مطرح شد که دستگاه‌های دیگری هم در آن حضور دارند.

    وی ادامه داد: بارها مشاهده شده که یک دختر ۱۴ ساله مطلقه است و یا حتی دارای فرزند است. مهم‌ترین بحث درمورد ازدواج کودکان این است که این کودکان بسیار زود از سیکل آموزشی خارج می‌شوند و از مهارت کافی محروم‌اند و به دلیل نداشتن همین مهارت‌ها دچار چنین آسیب‌هایی شده‌اند. برخی از سمن‌ها هستند که تلاش بسیاری را برای توانمندسازی این کودکان انجام می‌دهند تا بتوانند مهارت کافی را به این کودکان آموزش دهند. همانطور که می‌دانید حاشیه‌نشین‌های تهران هم دست کمی از مشهد ندارند و این پدیده را می‌شود در آن‌ها بیشتر دید به دلیل اینکه زمانیکه ازدواج کردند با همان فرهنگ قومی و قبیله‌ای مهاجرت کردند.

    آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان

    طيبه سياوشي همچينين در توضيح بيشتر درباره لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: اين لايحه در ۵ فصل تدوین شده و حاوی ۸۱ ماده است.

    او با انتقاد از اين كه روند بررسی لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس بسیار طولانی بوده و تغییرات تقریبا چشمگیری نسبت به نسخه مجلس نهم در آن حاصل شده، گفت: در فصل اول لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اصطلاحاتی همچون آزار جسمی و جنسی، بهره کشی اقتصادی، مصادیق در معرض بزه دیدگی و … مطرح شده است. در فصل دوم به تشکیلات پرداخته شده است. مهمترین موضوع در این فصل شورای عالی حمایت از اطفال و نوجوانان است.20 دستگاه شامل قوه قضائیه، وزارت بهداشت، وزارت کار، دو نماینده از سازمان‌های مردم نهاد و…اعضای این شورای عالی هستند. در فصل سوم اصول و تدابیر حمایتی مطرح شده است که ۱۴ برنامه برای این فصل بیان شده است. پیش‌بینی شده صندوق حمایت از کودکان و نوجوانان تشکیل شود که در واقع اجرایی شدن این برنامه‌ها را محقق کند. در فصل چهارم جرایم و مجازات‌ها بیان شده است. برای آزار جنسی یا عاطفی جزای نقدی بین ۵ تا ۵۰ میلیون ریال دیده شده است.

    وی با بیان اینکه «یک تعریف مشترک از کودک‌آزاری بین دولت، رسانه‌ها، جامعه و سازمان‌های مردم نهاد وجود ندارد»، تصریح کرد: باید این امر مهم و دردناک را در جامعه به رسمیت بشناسیم. هنوز در به رسمیت شناختن این موضوع دچار تردید هستیم. به همین دلیل اقدامات تضمینی و حقوقی زمینه لازم اجرایی را ندارند. در موضوع کودکان و خانواده هیچ گفت‌وگویی بین بخش‌های مختلف جامعه نداریم و تازمانی که این گفت‌وگو صورت نگیرد بهبود چشمگیری در این زمینه‌ها نخواهیم دید. امیدواریم این گفت‌وگو ایجاد شود و با اجماع نظر این مسائل را پییش ببریم. در این موارد احتیاج به همکاری بیشتر رسانه ملی داریم. امیدواریم این مباحث را بتوانیم در آموزش و پرورش هم باز کنیم.

    این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله راه‌گشا در مورد کودکان نهادهای مدنی هستند اما نمی‌توانیم تقش قانون را نادیده بگیریم. موضوع ولایت مطلق والدین معضل و مشکل شده و باید برای آن فکری کرد. در قانون به دلیل آنکه گفته‌اند پدرِ بد بهتر از بهزیستی و دستگاه دولتی است فکری برای این امر نشد و با مخالفت مواجه شد اما دیدن این امر و اینکه دستگاه‌های حاکمیتی بتوانند پشتیبانی کنند از این بچه‌ها مساله‌ای مهم است.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.