تاکید بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر

چاپ

تاکید بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر/آموزش در چهار سطح.مسئولان ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقدند که با توجه به تولید دو برابری مواد مخدر در افغانستان نسبت به چند سال قبل، باید همه جامعه در این زمینه ورود کند و فعال شود.

خبرگزاری هدف : چندی پیش پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با هشدار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر در کشور همسایه ایران عنوان کرد: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان تقریبا دو برابر شده است و به حدود ۹هزار تن رسیده است. این حجم تولید عدد بسیار زیاد و خطرناکی است.

وی افزود: این عدد زنگ هشداری بویژه برای جوانان و نوجوانان محسوب می شود. حجم تولید مواد مخدر به شدت افزایش یافته و به تبع آن میزان ورود این مواد به کشور هم افزایش خواهد یافت.

افشار با بیان این نکته که ۳۰ درصد افغانستان از ایران ترانزیت می شود، توضیح داد: بر اساس آمارهای بین المللی، حداکثر بیست تا ۲۵درصد مواد ورودی به کشورها توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر آن ها کشف می شود. اگر ما در سال گذشته ۸۱۰ تن انواع مواد مخدر را کشف کردیم، ۲۴۰۰ تن مواد باید بر اساس تخمین از کشور ما تلاش شده که عبور کند.

اولویت ما در مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن این پدیده است

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در پاسخ به خبرنگارهدف  مبنی بر کاهش سن اعتیاد در کشور و افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان  مصرف بین دانش آموزان گفت: سال گذشته ما یکسری برنامه را در مدارس کشور دنبال کردیم و با خانواده ها و مربیان آموزشی در مدارس و خود دانش آموزان ارتباط گرفتیم.

وی افزود: کارهای پیشگیرانه معمولا با اقدامات فرهنگی هم همراه است. تئاتر خیابانی، برگزاری نمایشگاه، مسابقه نقاشی با موضوع مبارزه با مواد مخدر و… از مواردی است که در کنار اقدامات مستقیم انجام داده ایم. در همه این برنامه ها مشاوران ما به سوالات خانواده ها پاسخگو هستند، میزگرد می گذاریم، جلسه پرسش و پاسخ عمومی برگزار می کنیم و…. همه این ها به این دلیل است که بتوانیم با ایجاد شناخت نسبت به آسیب های مواد مخدر، گرایش به سوی این مواد را کاهش دهیم.

امروز دسترسی راحت به واسطه فضای مجازی به مواد مخدر این آسیب پذیری را برای نوجوانان، دانش آموزان و دانش جویان ایجاد کرده است. در سطح شهر نیز شهروندان موضوعات مختلف را می بیینند که مرتبط با مواد مخدر استسردار زاهدیان با اشاره به فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین راه ها برای تبلیغ مواد مخدر گفت: امروز دسترسی راحت به واسطه فضای مجازی به مواد مخدر این آسیب پذیری را برای نوجوانان، دانش آموزان و دانش جویان ایجاد کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: در سطح شهر نیز شهروندان موضوعات مختلف را می بیینند که مرتبط با مواد مخدر است. از معتادان متجاهر تا حتی مصرف مواد مخدر.

وی تاکید کرد: در حوزه پیشگیری همه دستگاه ها باید وظایف خودشان را انجام دهند. اگر ما قدرت ایمنی را در بین آحاد جامعه افزایش دهیم قطعا تاثیرپذیری افراد بیشتر می شود، همان طور که هر چقدر برنامه های پیشگیری افزایش یابد در کاهش گرایش به اعتیاد تاثیر مستقیم دارد.

سردار زاهدیان تاکید کرد: امروز اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از اولویت برنامه های ماست و ما در چارچوب وظایف نیروی انتظامی به این امر توجه داریم. از سوی دیگر  چهار محیط را در زمینه آموزش همگانی برای فعالیت ها مشخص کردیم؛ خانواده، محلات، محیط های آموزشی و محیط های کار.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ارتباطات لازم در این موضوع را با افراد متولی هر بخش برقرار کردیم، به طوری که سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار دروه آموزشی برگزار کردیم و امسال هم به جد این برنامه ها ادامه دارد.

موضوع اعتیاد با ضرب و زور قابل حل نیست

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت نیز در گفتگو با خبرنگار هدف با اشاره به مواد مخدر به عنوان یکی از اصلی ترین آسیب های کلانشهرها گفت: بعد از سرقت، مواد مخدر دومین موضوع مهم در پایتخت است و بیشترین دستگیری ها مربوط به این حوزه می شود.

وی افزود: ما به شدت روی آن ها برنامه ریزی کرده ایم و به دلیل شرایط خاص این آسیب، مقابله با تولید و توزیع کنندگان مواد مخدر از اولویت های همیشگی ماست.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اجرای مستمر طرح های پلیس تهران به صورت شبانه روزی در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: این طرح ها بویژه در محلات پرخطر صورت می گیرد و در خصوص مبارزه با عمده و خرده فروشان مواد مخدر رویکرد اطلاعات و عملیات محوری داریم . باید از ظرفیت همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه مبارزه با این پدیده شوم استفاده شود.

رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه مبارزه با پدیده شوم اعتیاد نیازمند عزمی ملی است، اظهارکرد: از طریق آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی صحیح باید عوارض و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر به جامعه آموزش داده شود. پیشگیری مقدم بر درمان است از این رو باید مشکلات و آسیب‌های اعتیاد از دبستان آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه در بحث پیشگیری و برخورد با اعتیاد باید طرحی نو و کارشناسی شده ارائه شود، گفت: فرد معتاد پس از ترک نباید به حال خود رها شود و حتی پس از ترک هم باید تحت نظر و مراقبت قرار داشته باشد. در این مسیر تا کنون اقدامات بسیاری انجام شده ولی نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

رئیس پلیس پایتخت در پایان اظهارکرد: مسئله اعتیاد با ضرب و زور قابل حل و فصل و درمان نیست بلکه حل این موضوع نیازمند کار روانی- اجتماعی است.

جامعه باید تبلیغات اغواگرانه مصرف مواد را جدید بگیرد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اشاره به دلایل افزایش میزان مصرف و نوع مواد مصرف شده گفت: جوان ها همیشه دنبال تجربه چیزهای جدید هستند. افزایش در پنج ساله اخیر بیشتر ناشی از توسعه مصرف گل و برخی فراورده های جدید است که با تبلیغات اغواگرانه توانست جای خود را تا حدودی باز کند.

وی با اشاره به این تبلیغات گفت: مهمترین تبلیغات دروغین درباره گل این بود که این مواد اعتیاد آور نیست، تمرکز ایجاد می کند و… همین تبلیغات دروغین باعث توسعه گل شد اما الان بویژه در جمعیت دانشجویی با مداخلت ما از سال ۹۶ مصرف گل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر ضرورت هشیاری جامعه، مدارس و بویژه خانواده ها تصریح کرد: اما اینکه افراد جامعه و والدین این مواد و ابزار مصرف را ببینند تا هشیار باشند قطعا مثبت است و پلیس برنامه هایی در این زمینه دارد و اقدامات آموزشی بسیاری را انجام داده است.

وی در خاتمه گفت: اما اینکه وقتی دیدیم نوجوان یا دانش آموز ما مواد مخدر مصرف می کند با دانش آموز و کودکمان چه کنیم بحث بسیار جدی است که باید برای آن برنامه های مختلف داشت و قطعا باید از تخصص مشاوران زبده بهره برد.

کد خبر