مکان برگزاری اولین کنسرت‌ خیابانی مشخص شد

چاپ

فرهنگ > موسیقی – تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش امضا شد و رئیس منطقه آزاد کیش از برگزاری کنسرت خیابانی در آبان ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرهدف ، سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری) و محمدابراهیم انصاری‌لاری (رییس سازمان منطقه آزاد کیش) صبح یکشنبه، 21 مرداد در کیش تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

هدف از این تفاهم، ایجاد زمینه همکاری متقابل میان معاونت و سازمان منطقه آزاد کیش، ایجاد بازار کسب و کار هنر، ایجاد مدارس هنری با توجه به جایگاه و امکانات منطقه آزاد و رونق گردشگری هنری با در نظر گرفتن کلیه منابع و امکانات اعم از فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص طرفین است.

در زمینه ایجاد بازار کسب و کار هنری؛ انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی در موضوع کارآفرینی هنر، برنامه‌ریزی و انجام پروژه‌های مشترک با مؤسسات علمی و تخصصی داخلی و خارجی درباره کارآفرینی هنر، تنظیم برنامه‌ریزی برای تشکیل و راه‌اندازی بازار محصولات هنری در منطقه آزاد کیش با رویکرد موضوع هنر مدرن و معاصر و برگزاری حراج هنری در منطقه آزاد کیش در موضوع هنر مدرن و معاصر در تفاهم‌نامه قرار گرفته است.

در محور ایجاد مدرسه عالی هنر؛ ایجاد مدرسه عالی هنر و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با تأکید بر هنرهای مدرن و معاصر، اختصاص زمین مناسب و  برگزاری همایش‌های بین‌المللی و طراحی و یا نوسازی فضایی برای مدرسه عالی هنر،رگاه‌های تخصصی با مشارکت مؤسسات و متخصصان خارجی، شناسایی و ایجاد ارتباط با متخصصان و مؤسسات متناظر خارجی برای همکاری با مدرسه عالی هنر و برگزاری بازدید‌ها و مسافرت‌های علمی و پژوهشی در برنامه‌های دوره‌ای مدرسه عالی هنر در تفاهم‌نامه بیان شده است.

در بخش گردشگری هنری؛ برگزاری کارگاه‌های تخصصی با مشارکت متخصصان داخلی و خارجی برای موضوع گردشگری هنری به ویژه با رویکرد هنر‌های مدرن، معاصر و چندرسانه‌ای، بازخوانی و بازتعریف روایت‌های کیش و تبدیل آن‌ها به فرصت‌های گردشگری هنری مانند تصویر کیش در سفرنامه‌ها و تبدیل آن‌ها به فرصت‌های گردشگری عکس و گردشگری نقاشی و برگزاری آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت در موضوع گردشگری هنری تفاهم شده است.

در محور ایجاد کارخانه‌‌های صنایع هنری؛ پیگیری تفاهم همکاری با شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر تولید لوازم طراحی و نقاشی برای اعطاء امتیاز بهره‌برداری برند در منطقه آزاد کیش، انتخاب یک محل با مشارکت در زمینه امکان‌سنجی برای احداث موزه هنرهای معاصر، کمک به شناخت استانداردهای کالبدی و محتوایی تأسیس موزه هنر‌های معاصر وامکان‌سنجی و تحقق استانداردهای احداث موزه‌ هنرهای معاصر کیش با ظرفیت بهره‌مندی از نمایشگاه‌های موقتی موزه‌ هنرهای معاصر تهران تفاهم شده است.

سیدمجتبی حسینی، (معاون امور هنری) در مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان اقتصاد آزاد کیش گفت: «در کنار زمینه سازی و توجه به ساخت شهر، ساخت مدنیت و فرهنگ شهروندی اهمیت بسیاری دارد و مسوولانی که بین مدینه سازی و مدنیت پروری نسبت را رعایت کنند؛ در تاریخ و کشور، معدودند. خوشبختانه بنیان فرهنگی و باور مدیریت منطقه آزاد کیش بر توجه به فرهنگ و هنر شهر در کنار مدینه سازی و ساخت شهر، است.»

امضای تفاهم نامه برگزاری کنسرت خیابانی

حسینی در ادامه گفت: «معاونت امور هنری یکی از برنامه های خود را بر استفاده از ظرفیت های عمومی در توسعه فرهنگ و هنر قرار داد و یکی از ظرفیت های عمومی مهم، مناطق آزاد کشور هستند که تاکنون هنر در این مناطق بیشتر به عنوان سرگرمی محسوب شده است. بنابراین ظرفیت های موجود مناطق آزاد و فرصت هایی که هریک از مناطق آزاد با رویکرد خاص می توانند داشته باشند، بررسی شد تا در کنار فعالیت های هنری، برای سرگرمی شهروندان، رویکرد حرفه ای نیز مورد توجه قرارگیرد. منطقه آزاد کیش، ظرفیت بسیاری در حوزه هنر معاصر دارد؛ در حوزه هنر حرفه ای نیز  می تواند دریچه جدیدی در این منطقه گشوده شود و مبانی هنری جدی تری مورد توجه قرار گیرد. بنابراین منطقه آزاد کیش، می تواند تجربه ارزشمندی داشته باشد که به توسعه هنر برسد.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: «تفاهم نامه میان معاونت امور هنری و سازمان منطقه آزاد کیش، محورهای ایجاد نهاد دایمی هنر معاصر، ساختمان مناسبی برای موزه هنرهای معاصر، ایجاد مدرسه عالی هنر، تلاش برای رسیدن به بازار هنر و حمایت از صنایع هنری و تقویت گردشگری هنری را دنبال می کند. بنابراین می توان ساختار تفاهم نامه را دنبال کرد و از ظرفیت  همگرایانه استفاده کرد. در تفاهم نامه کلی، مورادی مطرح شده است و برگزاری جشنواره های موسیقی و گنجینه آثار هنری نیز در مذاکرات جزیی، بررسی و برنامه ریزی می شود.»

ایجاد بازار کسب و کار هنر، ایجاد مدرسه عالی هنر، گردشگری هنری، ایجاد کارخانه‌‌‎های صنایع هنری و امکان‌سنجی برای احداث موزه هنرهای معاصر در کیش محورهای این تفاهم نامه است.

محمد ابراهیم انصاری لاری (رییس سازمان منطقه آزاد کیش) نیز در این مراسم با تشکر از تعامل سازنده معاونت امور هنری گفت: «چنانکه معاون هنری اشاره کرد؛ در کیش می توان مدینه و اتفاقات کالبدی شهر را دید و اگر در کنار آن، به مدنیت هم توجه شود، فرهنگ نیز توسعه می یابد و ما در منطقه آزاد کیش، مواردی را ناظر به مدنیت و فرهنگ و هنر مورد توجه داریم.»

انصاری لاری افزود: «مناطق آزاد، برای تعامل ملی و بین المللی با وجه اقتصادی و به نفع اقتصاد ملی، طراحی شده اند و در زمینه فرهنگی نیز می توان دریچه ای بین فرهنگ ملی و فرهنگ بین المللی به نفع فرهنگ کشورمان گشود. پرداختن به مسایل فرهنگی، هنری و تقویت مدنیت در کیش بسیار مهم است. امیدواریم نگاه متعارف، منطقی و توأمان به شهر و فرهنگ و هنر(مدینه و مدنیت) دنبال شود و قدم های موثری در فرهنگ و هنر برداریم تا بتوانیم کیش را به مقصد اقامت نخبگان، تبدیل کنیم.»

رییس سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: «تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد کیش با معاونت امو رهنری تفاهم نامه مناسبی در پنج محور اساسی است که قدم های اجرایی آن برداشته می شود. در کنار آن، برای اجرای برنامه هایی از جمله جشنواره پیامبر مهربانی در هفته وحدت در کیش، توافق شده است. همچنین در آبان ماه و در روز کیش، کنسرت های موسیقی خیابانی برگزار خواهد شد و جشنواره موسیقی پاپ نیز برنامه ریزی خواهدشد.»

انصاری لاری در پایان اظهار امیدواری کرد همراهی معاون امور هنری و همکاران، نویدبخش اتفاقات موثر در حوزه هنر در کیش باشد.

هادی مظفری (مدیر کل هنرهای تجسمی) نیز گفت: «فرصت مناسبی است که کیش می خواهد میزبان هنر معاصر باشد. کیش می تواند امکانی برای تبادل در عرصه فرهنگ باشد و هنرهای تجسمی از مسیر کیش، بیشتر و بهتر معرفی شود.»

علی ثابت نیا (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران) نیز در این مراسم گفت: موسیقی امکان و ظرفیت های مهمی دارد که در منطقه آزاد کیش، می تواند مورد توجه باشد و به جذب گردشگر، کمک کند. در حوزه موسیقی، با مدیران منطقه آزاد کیش مذاکراتی انجام شد که برنامه هایی به مناسبت هفته وحدت و دو رویداد ویژه دیگر از مورادی است که درباره آنها گفت و گو شد.