بانک مرکزی با تزریق ارز عامل سقوط قیمت دلار شد

چاپ

حاتمی‌یزدی: بسته ویژه اروپا عملیاتی شود قطعا قیمت دلار زیر 10 هزار تومان خواهد بود/بانک مرکزی با تزریق ارز عامل سقوط قیمت دلار شد .این کارشناس حوزه پولی و بانکی یادآور شد: مهمترین فاکتور برای بازگشت ثبات به بازار ارز همان راهکار اروپایی هاست، قطعا اگر راهکار اروپایی ها عملیاتی شود قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان کاهش پیدا می کند.

 خیلی از دارندگان ارز خانگی تا روز پنجشنبه هفته گذشته حاضر نبودند، دلار خود را به کمتر از 19 هزار تومان بفروشند اما سقوط قیمت ها در روز دوشنبه و سه شنبه همچون آب سردی بر سر آنها ریخته شد و سراسیمه پای شان را به میدان فردوسی کشاند. در این بازار پر نوسان که لحظه ای قیمت ها بالا و پایین می شود، سئوال غالب این است که نهایتا نرخ دلار بعد از الحاق ایران به FATF و اعمال مرحله دوم تحریم های آمریکا روی چه قیمتی می ایستد.

احمد حاتمی‌یزدی کاهش قیمت دلار به 7 تا 8 هزار تومان را شایعه خواند و گفت: هیچ خرید و فروشی براساس این مبالغ انجام نمی شود و هر کس هم چنین سخنی می گوید، نباید جدی گرفت و براساس آن اقدامی کرد.

وی افزود: البته کاهش قیمت دلار روانی نیست لحظه ای است، یعنی هر لحظه امکان دارد ورق برگردد. بانک مرکزی در قالب عملیاتی مقداری دلار به بازار عرضه کرده است با این هدف که قیمت ها سیر نزولی به خود بگیرد و کسانی که دلار را با هدف کسب سود خریدند، به تکاپو برای فروش بیفتند. قاعدتا با شکل گیری چنین روندی انتظار می رود که قیمت دلار بیشتر از این کاهش پیدا کند.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی درباره چرایی اقدام بانک مرکزی در زمان کنونی برای کاهش قیمت دلار، توضیح داد: هدف بانک مرکزی این بود که نمی خواست وضع دلار بدتر شود چون جیغ همه درآمده بود بنابراین با تزریق ارز کوشید ثباتی به بازار بدهد تا مدیریت اوضاع همچنان در دستش باقی بماند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات و تجارت درباره تأثیر الحاق ایران به FATF و اجرایی شدن راهکار ویژه اروپا برای مبادلات مالی ایران بر قیمت دلار اظهار کرد: مهمترین فاکتور برای بازگشت ثبات به بازار ارز همان راهکار اروپایی هاست، قطعا اگر راهکار اروپایی ها عملیاتی شود قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان کاهش پیدا می کند.

وی افزود: البته جزئیات راهکار اروپایی ها هنوز مشخص نیست تا این جزئیات دقیق اعلام نشود نمی توان گفت اساسا قابل عملیاتی شدن هست یا خیر و در صورت عملیاتی شدن تا چه میزان اثربخش خواهد بود. به این علت باید با تحفظ نسبت به رویکرد اروپایی ها برخورد کرد که تاکنون آنها فقط حرف زدند و ما را سرکار گذاشتند.