آمار شکایت از تشعشعات رادیویی

چاپ

آمار شکایت از تشعشعات رادیویی/ اثر امواج بر بیماری‌ ثابت نشده است.مدیرکل نظارت بر سرویسهای رادیویی رگولاتوری از روند صعودی شکایت از تشعشعات امواج رادیویی خبر داد و گفت: این در حالی است که تاکنون هیچ‌ اثری از امواج الکترومغناطیسی بر بیماری‌ها ثابت نشده است.

غلامرضا خاکسار در گفتگو با خبرنگار هدف با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم از نصب آنتن‌های تلفن‌ همراه و سایر تجهیزات رادیویی به دلیل تشعشعات این تجهیزات نگرانند، اظهار داشت: از سال ۸۰ تاکنون شاهد روند صعودی میزان شکایات از تشعشعات امواج رادیویی و الکترومغناطیسی در کشور هستیم.

وی ادامه داد: طی ۶ ماهه اول امسال ۳۷۰ مورد شکایت از این تشعشعات به ثبت رسیده و این در حالی است که در سال ۹۶ میزان کل شکایات در یک سال ۵۸۷ مورد بوده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری با بیان اینکه میزان شکایات از تشعشعات بر مبنای پراکندگی کل سطح جغرافیایی کشور است، افزود: اگرچه اثرات حرارتی امواج الکترومغناطیسی، موضوعی ثابت شده است اما تاکنون اثر این امواج بر بیماری‌ها ثابت و تائید نشده است.

خاکسار با تأکید بر اینکه با این حال برای کاهش نگرانی‌های مردم، رگولاتوری سامانه‌های پایش امواج را در برخی نقاط کشور نصب کرده و به زودی این سامانه‌ها افزایش نیز پیدا خواهد کرد، گفت: سامانه پایش امواج بر مبنای تراکم جمعیت، حساسیت مناطق، آسیب‌پذیری افراد و میزان نگرانی مردم بر مبنای تعداد شکایات منطقه مورد نظر نصب شده است.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرکز و شرق تهران، میزان نگرانی از نصب تجهیزات رادیویی بیشتر بوده و بر این مبنا سامانه‌های پایش را در مناطق بیشتری نصب کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری خاطرنشان کرد: این سامانه‌ها به صورت آنلاین امواج الکترومغناطیسی را سنجش و رصد می‌کنند و تاکنون حتی یک نمونه هم که نزدیک به سطح استاندارد (۲۸ ولت بر متر) است، مشاهده نشده است.

به گفته خاکسار، امواج ساطع شده از تجهیزات منصوبه در مکان‌های مختلف، کمتر از ۵ ولت بر متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد منابع انتشار امواج و فاصله آن از منبع انتشار در سامانه‌های پایش رگولاتوری اندازه‌گیری می‌شود، افزود: دستگاه‌های پایش امواج در نقاطی نصب می‌شود که بالاترین حد تشعشع را دارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری گفت: با این وجود مردم می‌توانند شکایت خود را از تجهیزات نصب شده در سطح کشور به صورت آنلاین و از طریق سامانه تلفنی (۱۹۵) و یا سامانه پیامکی (۶۰۰۰۱۹۵) به رگولاتوری اعلام کنند. در همین حال مراجع وزارت بهداشت نیز آماده پاسخگویی و ثبت شکایت در این مورد هستند و به تمامی شکایات از سوی رگولاتوری پاسخ داده می‌شود.