• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • ۵ توصیه کلیدی به مردم برای عبور از تحریم‌ها

    ۵ توصیه کلیدی به مردم برای عبور از تحریم‌ها

    تقدیمی هدف:

    یک اقتصاددان با تأکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش برای فلج کردن اقتصاد ایران هستند، به بررسی آثار تحریمهای اخیر و ۵ توصیه کلیدی به مردم پرداخته است.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری هدف ، علی کاشمری که دارای دکترای تخصصی اقتصاد مالی از دانشگاه پوترا مالزی است، توصیه هایی در شرایط تحریمی برای خانواده های ایرانی دارد که از این جمله مدیریت مالی بودجه خانوار، حذف کالاهای تجملی از سبدخانوار، رواج کسب و کارهای خانوادگی و اشتغال در پیشه پدری، توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی و… است.

    او که دبیر اسبق انجمن علمی اقتصاد، مالی و حسابداری (EFA) دانشگاه های جنوب شرق آسیا و عضو انجمن بین المللی اقتصاددانان ایران (IIEA) است، ضمن تشریح علل تحریمها، بررسی ابعاد و آثار و تحریمهای اخیر، توصیه هایی در شرایط تحریم دارد که مشروح آن را در ادامه و در گفت وگو با خبرهدف  می خوانید.

    * نسخه 4 مرحله ای برای فلج کردن اقتصاد ایران

    چرا تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ادامه پیدا کرد؟

    کشور ما در طول تاریخ همواره مورد تحریم‌های آشکار و پنهان مختلفی از جانب آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است که در دهه اخیر این اعمال مستقیماً بر اقتصاد صورت گرفته است. البته چنین سیاست‌های ظالمانه‌ای فقط مربوط به ایران نیست، بلکه کشورهایی از جمله روسیه، کوبا، صربستان، عراق، لبنان، لیبی، کره شمالی، سوریه،‌یمن و زیمبابوه نیز به شدت از تحریم‌های آمریکا متضرر شدند. اگرچه در این میان روسیه و ایران با توجه به دیپلماسی‌های در پیش گرفته وضعیت بهتری از نظر اقتصادی دارند ولی بیشترین فشار تحریم‌های اقتصادی بر مصرف‌کننده نهایی وارد شده است.

    کلا مقوله تحریم اقتصادی کردن کشورها توسط آمریکا در راستای سیاست‌های جنگ سرد برای افزایش توان چانه زنی در معاملات سیاسی و تحت فشار قرار دادن طرف تحریم شده جهت عقب نشینی از مواضع طراحی شده و بدین‌منظور از سال‌های قبل تاکنون، رفتارها و واکنش‌ها مورد رصد همه جانبه قرار گرفته است. به عنوان مثال، در یازدهمین کنفرانس هرزلیای مدرسه بین‌المللی رافائلرکانتی اسرائیل در سال 2011، مطالعه‌ای در خصوص اثرات اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ارائه شد که در آن ضمن اشاره به 4 مرحله برای فلج شدن اقتصاد ایران در راستای تحریم، ذکر شده است که: «در حال حاضر، اثرات تجمیع شده تحریم‌ها شروع به ضربه زدن به بدنه اقتصاد ایران کرده است». 4 مرحله مذکور عبارتند از:

    1. صدور قطعنامه شورای امنیت

    2. اعمال تحریم‌های هم زمان آمریکا و اتحادیه اروپا و معرفی ایران به عنوان کشوری پر ریسک برای تجارت

    3. تحریم کشورهای درگیر تجارت با ایران

    4. تحریم بانک‌ها و بیمه‌های خارجی مرتبط با تجارت و سرمایه‌گذاری در نفت ایران.

    جدیدترین این قبیل مطالعات، مربوط به گزارش غرض ورزانه ماه مه 2018 وزارت خارجه آمریکا با عنوان «یک سری از فعالیت‌های نابودگر ایران» است. این گزارش در 7 فصل به ارائه توجیهات و تاکیدات آمریکا برای لزوم ادامه تحریم اقتصادی علیه ایران تا نابودی آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

    * پیش بینی تأثیرات تحریم بر اقتصاد ایران

    تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

    با بیشتر شدن فشار تحریم‌های اقتصادی،نمایان شدن موارد زیر طی فاصله زمانی یک الی دو سال در اقتصاد کشور بدیهی است:

    1. افزایش مستمر و لحظه‌ای قیمت ارز های خارجی و فلزات گرانبها که قدرت نقدشوندگی بالاتری داشته باشند،

    2. افزایش قیمت آن قبیل کالاهای مصرفی که در دوره مصرف قابلیت سرمایه‌ای نیز دارند یعنی به عبارتی پس از مدتی مصرف می‌توان با قیمت بالاتری به فروش رساند از قبیل اتومبیل، مسکن و حتی لوازم دیجیتالی، لوازم منزل و … ،

    3. نوسانات پیاپی در بازار بورس و عدم توان پیش‌بینی در این بازار با توجه به دخالت‌های حاکمیتی در آن،

    4. افزایش شدید تورم تولیدکننده، کاهش قدرت خرید و افزایش تورم مصرف بطور افسار گریخته،

    6. افزایش نقش تصدی‌گری بخش‌های دولتی و حاکمیتی برای جبران کسری بودجه،

    7. افزایش بنگاه‌داری در نظام بانکی، ورشکستگی و یا ادغام بانک‌ها،

    8. افزایش بیکاری و تعدیل نیروی کار در صنایع بزرگ، افزایش فقر، افزایش ضریب جینی و کاهش سهم طبقه متوسط،

    9. عدم تامین مالی و سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک، متوسط و استارتاپ‌ها،

    10. افزایش فساد اقتصادی، قاچاق، رانت و شکل‌گیری بازارهای سیاه.

    * 6 توصیه کلیدی به مردم در شرایط تحریم

    در مقابل چنین مشکلاتی مردم چه می‌توانند انجام دهند؟

    یک مساله مهم برای مقابله و دفع اثرات تحریم، پخش اثرات آن بین بخش‌های مختلف است. یکی از بخش‌هایی که همواره طی این سال‌ها بیشترین آسیب را دیده، مصرف‌کننده نهایی از طبقه متوسط جامعه است. این بخش از جامعه لازم است بداند که لزومی ندارد به تنهایی لطمات اقتصادی را بر دوش بکشد و می‌تواند با تغییر رفتار مصرفی خود (اثر چرخ دنده ای یا نظریه  درآمد نسبیدوزنبری) و حفظ بهینه پارتو، بخشی از خسارت‌‌ها را بطور غیر مستقیم از خود دور و سنگینی آن را به بخش‌های دیگر اقتصادی منتقل نماید. بر این اساس اگر این دو پیش فرض را در نظر بگیریم که تحریم‌های اقتصادی بلندمدت هستند و همچنین مصرف‌کننده نهایی از طبقه متوسط جامعه بیشترین فشار را متحمل خواهد شد، می‌توان چند توصیه دائمی را برای این گروه ارائه نمود:

    1. مدیریت مالی بودجه خانوار از جمله موارد آسان ولی بسیار موثر در تنظیم مخارج خانواده‌ است. معمولا مردم از نظر روانشناسی درد پرداخت اگر مخارج و درآمدهای خود را ثبت کنند و مستمر آن را مشاهده کنند به سختی خرج می‌کنند و به همین منظور خانواده‌های کمتری هستند که تمایل به ثبت هزینه‌های پرداختی خود داشته باشند. باید در نظر گرفت در شرایط بحرانی اقتصاد، حسابداری شخصی و خانوادگی از ضروریات است که می‌تواند در زمانی کوتاه و بدون هزینه و آسان توسط تمام اعضای خانواده انجام شود.

    2. حذف کالای ممتاز یا تجملی از سبد خانوار که در تضاد با کالاهای ضروری هستند. البته نخریدن کالای ممتاز موضوعی سلیقه‌ای است، چراکه در طبقات مختلف درآمدی ممکن است طیف مختلفی از کالاها را شامل شود ولی آنچه مسلم است، با حذف این گروه کالا از مصرف طبقه متوسط، بخش قابل توجهی از بودجه خانوار آزاد شده و می‌توانددر جهت تبدیل به سایر دارایی‌هاجهت بازدهی بیشتر مالی قرار بگیرد.

    3. رواج کسب و کارهای خانوادگی و اشتغال در پیشه پدری، اجتناب از مدرک‌گرایی و پرهیز از هزینه برای آن. از جمله مشاغل مطرح در دوره‌های بحران اقتصادی مربوط به شاخه خدماتی تعمیرات است که نیازمند آموزش‌هایحرفه‌ای و کوتاه‌مدت است. یقینا به جای تحصیلات هزینه بر و بلندمدت دانشگاهی می‌توان بطور به صرفه‌ای با فراگیری مهارت‌های حرفه‌ای کوتاه‌مدت در مشاغل مورد نیاز جامعه به فعالیت پرداخت. از طرفی لازم به ذکر است که در یک کسب و کار جدید، فراگیری دانش و مهارت مربوط به آن و همچنین مدت زمان کسب تجربه، امری زمان‌بر و هزینه بر است ولی در توسعه مشاغل پدری، چنین فرایندی کوتاه‌تر و با هزینه کمتر خواهد بود. در خصوص کسب و کارهای خانوادگی نیز، اطمینان از عدم تعدیل نیرو و حمایت خانواده به برقراری کسب و کار در شرایط بحران نکته‌ای حائز اهمیت است.

    4. توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی از دیگر موارد مهم در تامین مالی خانواده‌ها است که با توجه به اعتماد بین آنها و سرعت در پرداخت وام می‌تواند کسری بودجه‌ خانوار را به دوره‌های بعدی منتقل کند. اصل و بنای این نوع صندوق‌ها بر اساس اعتماد و اطمینان بین اعضای خانواده برقرار بوده و هدف تامین مالی ارزان را خارج از روال اداری بانک‌هامحقق می‌کند.

    5. تحریم گران‌فروش، کم‌فروش و بی‌کیفیت فروش. در دوره‌های پر تنش اقتصادی، بسیار رایج است که از یک کالای دقیقا یکسان و در شرایط مشابه، چندین قیمت مختلف عرضه شود و لذا اصلا لزومی ندارد با اولین استعلام قیمت، خرید انجام شود. در چنین مواردی،گران‌فروش باید حتی برای خرید سایر کالاهایش نیز تحریم شود. دانستن این نکته ضروری است که معیار گران بودن کالا، فقط نسبت هزینه آن به بودجه خریدار نیست بلکه به سایر قیمت‌ها نیز بستگی دارد، به بیانی ساده ممکن است شما پول به اندازه خرید داشته باشید ولی لزومی ندارد وقتی در مقایسه با کالاهای مشابه یا جانشین قیمت بیشتری دارد آن را بخرید. از طرفی دیگر،بنگاه‌های متعددی نیز در شرایط بحران اقدام به کم فروشی از طریق افت کیفیت یا افت وزنی و مقداری ولی همراه با تثبیت قیمت یا کاهش کمتر در قیمت می‌نمایند. باید این موضوع را در نظر گرفت که خرید از این نوع محصولات ضمن ایجاد عادت مصرف در بی کیفیتی و هدر دادن بودجه خانوار، توان تولید کننده را نیز در کم فروشی افزایش داده و چرخه تولید وی را بطور غیر مستقیم تحت تاثیر فرسایشی خود قرار می‌دهد، لذا حمایت خواسته و ناخواسته از چنین محصولاتی حتی اگر ملی باشد مخرب است.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.