• وام ۲۰ میلیونی در انتظار فرزندان بازنشستگان    :   مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان از عید فطر امسال خبر داد.
  • شرط ایران برای پذیرش پیشنهاد مذاکره ترامپ    :   محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه CNN آمریکا شرط پذیرش پیشنهاد ترامپ برای مذاکره ایران و آمریکا را «نشان دادن احترام» از سوی آمریکا در قبال ایران از طریق عمل به تعهدات برجامی عنوان کرد.
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد!    :   ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد! وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا نوشت: هرگز یک ...
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ۲سناریو برای اشتغال۹۸    :   ۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟ به گزارش خبرهدف، اشتغال یکی از اولویت‌های نخست دولت در سال ۹۷ بود و در سطوح اجرایی عالی کشور، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد. اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ نفر بوده است که ۵۳۶ هزار فرصت شغلی تا هدف اشتغال یک میلیونی فاصله دارد. همچنین، برنامه ششم توسعه کاهش نرخ ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری را هدف گذاری کرده بود. نگاهی به آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این نرخ در پایان سال ۹۶ میزان ۱۲ درصد و در پایان سال ۹۷ معادل ۱۲.۱ درصد بود. به عبارتی عملاً هدف کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری هم محقق نشد. نکته قابل تأمل اینکه، به رغم عدم هدف گذاری اشتغال یک میلیونی در سال ۹۷، اخیراً در کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در تشریح برنامه اشتغال ۹۸ هم ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شد. در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مجدداً چند روز پیش از ایجاد یک میلیون شغل تا پایان امسال خبر داد! همه این آمار و ارقام و وعده‌ها در شرایطی است که کاهش نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه منوط به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است. در شرایطی که پیش بینی‌های داخلی و حتی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران حکایت دارند و اشتغال زایی نیز وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی است، اصرار بر ایجاد اشتغال یک میلیونی دور از انتظار و قابل تأمل است. در همین زمینه به منظور بررسی عملکرد شاخص‌های بازار کار و سیاست‌های توسعه اشتغال در سال گذشته و همچنین تشریح برنامه‌های اشتغال در سال جاری با عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به گفتگو نشستیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد: آقای منصوری عملکرد تحقق سیاست‌های اشتغالزایی در سال ۹۷ را تشریح کنید. آیا شاخص‌های هدف‌گذاری شده بازار کار محقق شد؟ برای اینکه جامع‌تر به موضوع بپردازیم این طور باید پاسخ داد؛ سال گذشته برای اجرای سیاست‌های اشتغال باید یکسری منابع به عنوان ورودی می‌داشتیم که با اجرای سلسله فعالیت‌ها، خروجی آن دستاوردی به نام اشتغال می‌شد. واقعیت این است که ما اصولاً ورودی نداشتیم جز اینکه در اسفندماه سال ۹۷ مبلغ محدود ۱۳۵ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه تخصیص یافت. در حالی که فقط برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغال‌زا حدود ۸۵۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده و نیاز بود. سایر برنامه‌های اشتغال چطور؟ وضعیت تخصیص منابع مابقی طرح‌ها چگونه بود؟ میزان تخصیص منابع سایر برنامه‌های اشتغال در سال گذشته مانند سیاست «شناسایی رسته‌های منتخب اشتغال‌زا» و «طرح تکاپو» صفر بود و عملاً پرداختی صورت نگرفته است. دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند البته باید شرایط کشور را درک کنیم اما منابع مالی به عنوان یک ورودی برای اجرای برنامه‌های اشتغال موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. ضمن اینکه یک توافقی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به صورت سه جانبه اجرای برنامه‌های اشتغال را پیش ببریم که سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر عالی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان هماهنگ کننده و دستگاه‌ها نیز در چارچوب و استراتژی مشترک مجری باشند اما از یک مرحله‌ای به بعد این توافق رعایت نشد و هر دستگاهی مستقلاً از سازمان برنامه و بودجه منابعی را به عنوان یارانه سود تسهیلات دریافت کرد. اندک اعتباراتی که پرداخت شد، اثربخشی لازم و مورد انتظار را داشت؟ از نظر ما در این دوره تسهیلات اصولاً اثربخشی ندارند، آن هم به سیاقی که الان در کشور وجود دارد. بنابراین انتظار خیلی بالایی از حوزه اشتغال نداریم؛ ضمن اینکه دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند و فقط برخی دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آن هم فقط ۲۰ درصد از منابع اشتغال را ذیل تبصره ۱۸ دریافت کردند. با این حال می‌توان گفت منابع اشتغال صرف صنعت کارخانه‌ای و کشاورزی شد که لزوماً نمی‌تواند منجر به اشتغال شود. خب این وضعیت ورودی و تخصیص منابع برای اجرای برنامه‌های اشتغال بود که به همین ترتیب فعالیت‌ها محدود شد. قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد در عین حال در حالی که قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد. عملاً نقش وزارت کار بیشتر به یک ناظر کلی تبدیل شد که باید از دستگاه‌ها گزارش‌گیری و در شورای عالی اشتغال تحلیل می‌کرد و در اختیار اعضا و رئیس جمهور محترم قرار می‌داد. به هر حال دستاوردها در حوزه اشتغال را نمی‌توان صرفاً منوط به نتایج حاصل از برنامه‌های مذکور دانست، بلکه علاوه بر برنامه‌ها و سیاست‌های بازار کار، ما یکسری فعالیت‌ها را با وابستگی کمتر به منابع مالی مانند الگوی جدید مشاغل خانگی و روش تأمین مالی خرد طراحی کردیم و تلاش شد با منابع محدودی که در اختیار بود، سیاست‌های توسعه بازار کار را اجرا کنیم که می‌توانیم آدرس دهیم که دقیقاً در قالب اجرای همین روش‌ها ۴۲۰ هزار شغل در سال ۹۷ ایجاد شد. فرصت‌های شغلی ۹۷ عمدتاً در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایجاد شده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۴۶۴ هزار اشتغال در سال ۹۷ ایجاد شد که بخش عمده آن در حوزه خدمات و کشاورزی بوده و به دلیل ریزشی که در حوزه اشتغال بخش صنعت داشتیم، سهم فرصت‌های شغلی بخش‌های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است. به دلیل اینکه در سال گذشته فضای اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه شد بدیهی است که در این دوره اشتغال بخش صنعت با ریزش مواجه شد و به همین دلیل سهم اشتغال در بخش‌های خانگی، خرد و کوچک که وزارت کار مستقیماً در این حوزه‌ها سیاست گذاری کرد، افزایش یافت وگرنه اصولاً انتظار ما این بود که در دوران رشد، سهم اشتغال بخش صنعت و خدمات مولد بیشتر شود. در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ این سهم به حدود ۲۵ درصد رسیده است؛ البته قبول داریم بخشی از آن اشتغال کم‌کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد بوده است یک نکته مهم اینکه، به دلیل دقت نظر در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری، یک اتفاق خوب و قابل توجه در حوزه اشتغال کشور رخ داده است. به رغم اینکه در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ با اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری این سهم به حدود ۲۵ درصد رسید. معنی این افزایش سهم از نظر ما این است که تسهیلات اشتغال روستایی به تدریج تأثیر خود را گذاشته و منجر به اشتغال شده است. بر اساس داده‌های ما در واقع اشتغال ایجاد شده از طریق تسهیلات اشتغال روستایی در سال گذشته حدود ۱۴۱ هزار نفر بوده است؛ البته این میزان شغل هر چند نسبت به برنامه هدف گذاری شده فاصله دارد اما نشان می‌دهد منابع برنامه اشتغال روستایی و عشایری در جهت درست هدایت شده است. آقای دکتر، اشتغال پایدار و رسمی نکته مهمی است که در این آمار باید مد نظر باشد. چقدر از ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در کل کشور و چه میزان از ۱۴۱ هزار فرصت شغلی مناطق روستایی و عشایری، پایدار و رسمی است؟ پوشش بیمه‌ای این مشاغل چقدر مورد توجه بوده است؟ بله، این موضوع نکته درستی است. نکته‌ای که در خصوص کل اشتغال ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته وجود دارد، این است که بخشی از این فرصت‌های شغلی، اشتغال کم کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد هستند. بله ما می‌پذیریم که در بخش روستایی علی رغم ایجاد این میزان اشتغال که به ریز آمار آن را با کد ملی افراد داریم، اما افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند. در حال حاضر رویکرد و برنامه‌ای که اتخاذ کردیم این است که این افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند بنابراین لیست این افراد را در اختیار صندوق بیمه روستاییان و عشایر می‌گذاریم تا به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند و نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد. اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم از مشاغل بی‌کیفیت و غیررسمی گفتید. چرا سهم این مشاغل در حال افزایش است؟ ببینید به یک نکته باید توجه کرد. یک شغل غیررسمی که به مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای اطلاق می‌شود، لزوماً بی‌کیفیت نیستند اما به هر حال سهم این مشاغل بالا رفته است. فرض کنید یک کارخانه‌ای در استان اصفهان فعال بوده و به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شده است. طبیعتاً فرد بیکار شده این کارخانه یا به روستای خود برای انجام کار کشاورزی بازمی‌گردد که طبیعتاً بهره‌وری کاهش می‌یابد و منابع زیرزمینی مانند آب و خاک به دلیل اینکه خارج از چارچوب مصرف می‌شوند، صدمه می‌بینند، یا اینکه این فرد به سراغ کار خدماتی غیرمولد هدایت می‌شود. به این ترتیب ناخودآگاه این نوع کسب و کارها رونق می‌گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که البته لزوماً نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد؛ اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم. به هر حال واقعیت شرایط اقتصادی ما این است که سهم اشتغال غیررسمی در حال افزایش است و ما هم باید کمک کنیم اولاً امکان فعالیت در چارچوب سلامت کار را فعلاً به صورت موقت داشته باشند و دوماً باید از رسمی شدن این مشاغل حمایت کنیم که در این زمینه سیاست‌های تثبیت اشتغال، جلوگیری از ریزش نیروی کار و رسمی کردن مشاغل بخشی از برنامه‌های ما است. به موضوع هدف گذاری اشتغال سال ۹۷ برگردیم. سال گذشته مسئولان عالی دولت ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل تا پایان سال را وعده داده بودند اما ۵۴۰ هزار شغل کمتر از این رقم ایجاد شد. مشکل فقط عدم تخصیص منابع بود؟ به هر حال یک تناظری بین رشد اقتصادی و اشتغال باید وجود داشته باشد و نباید آن را نادیده گرفت. منظور من این نیست که وقتی رشد اقتصادی رخ می‌دهد بلافاصله اشتغال ایجاد می‌شود بلکه پیامد نوسانات نرخ رشد اقتصادی معمولاً این است که اشتغال ایجاد نشود و این اتفاق در کشور ما مدام رخ می‌دهد. چرا علیرغم چشم‌اندازی که درباره رشد اقتصادی وجود داشت، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد؟ نکته این است که سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند برنامه ششم توسعه را اجرا کنند. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و به همین نسبت محاسبه کردند که ۰.۸ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. معنی این بحث این است که برای کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری باید در سال یک میلیون شغل ایجاد شود که سازمان برنامه و بودجه به استناد همین پیش بینی برنامه ششم، اشتغال یک میلیونی را هدف گذاری کرد. این هدف گذاری‌ها متأسفانه ناشی از نظام بودجه ریزی کشور است، در حالی که در دنیا مبتنی بر واقعیات بودجه ریزی می‌کنند و صراحتاً در سیاست‌گذاری‌های خود اعلام می‌کنند که ما به دنبال لیستی از آرزوهای خود نیستیم بلکه هدف گذاری واقعی باید داشته باشیم. بنابراین در سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته که توسط وزارت کار تدوین شده ما از آرزوها عدول کردیم و مبتنی بر واقعیت‌ها هدف‌گذاری کردیم. شاید خوشایند نباشد اما سیاست‌های کشور باید مبتنی بر ظرفیت‌های کشور هدف گذاری شود. دو سناریو برای اشتغال ۹۸ تدوین کردیم؛ یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصادی است. در سناریوی دوم، پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ مبتنی بر واقعیات اقتصادی داریم در برنامه اشتغال ۹۸ هم اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری پیش بینی شده است. چرا با علم به تداوم شرایط و نوسانات اقتصادی، برای سال جاری هم یک میلیون شغل هدف گذاری شده است؟ این هدف گذاری نیز در ادامه تطابق با اهداف برنامه ششم صورت گرفته است هر چند امسال هم با همین روند انتظار اینکه به عدد اشتغال یک میلیونی برسیم نداریم. البته اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری در سال جاری به شرط تأمین منابع پیش بینی شده ۲۵۰۰ میلیارد تومانی کمک‌های فنی و اعتباری، نهادسازی، طرح تکاپو و سیاست‌های فعال بازار کار و ۲۵ هزار میلیارد تومانی تسهیلات و منابع بانکی امکان پذیر است. علاوه بر تأمین منابع، باید قواعد سیاستی حوزه اشتغال هم رعایت شود، اگر نتوانیم قواعد خود را پیاده سازی کنیم قطعاً نمی‌توانیم این میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم. با توجه به ملاحظات سال جاری، ایجاد یک میلیون شغل برای سال ۹۸ هم بعید به نظر می‌رسد. ما دو سناریو برای اشتغال ۹۸ داریم، طبیعتاً یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصاد است. علاوه بر این یک سناریوی دیگر نیز برای سال ۹۸ تدوین کردیم که در این سناریو پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ البته مبتنی بر واقعیات اقتصاد داریم که هر دو سناریو آماده است و قرار است در شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور ارائه شود. در واقع دو سناریو برای اشتغال سال جاری داریم، اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز به رغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود شما چند بار به اجرای سیاست‌ها و قواعد بازار کار اشاره کردید. چه موانعی پیش روی شما برای اجرای سیاست‌های اشتغال وجود دارد؟ ببینید در یک دسته بندی کلی دو رویکرد در این حوزه در کشور وجود دارد؛ یک رویکرد که به صورت سنتی و متعارف در کشور وجود دارد و هیچ تغییری هم نکرده است. بر پایه این رویکرد لزوماً باید رشد اقتصادی صورت گیرد تا اشتغال ایجاد شود و برای اینکه شاهد رشد اقتصادی باشیم باید سرمایه گذاری کنیم. بر پایه تفکر سنتی، تنها راه ایجاد اشتغال همین رویکرد است در حالی که ما مؤلفه‌های دیگری هم داریم. یعنی رشد اقتصادی کشور می‌تواند از طریق رشد بهره وری، اشتغال یا سرمایه گذاری باشد. ارزیابی دقیق ما نشان می‌دهد که رشد سرمایه گذاری و نرخ تشکیل سرمایه گذاری در سال‌های اخیر اصلاً روند مطلوبی نداشته است و به ما این سیگنال را می‌دهد که اگر دوباره سرمایه گذاری کنیم و دوباره به مردم به ویژه در صنعت بزرگ کارخانه‌ای تسهیلات دهیم منجر به اشتغال و تشکیل سرمایه نمی‌شود، بنابراین باید روی سایر مولفه‌ها یعنی نرخ بهره‌وری تمرکز کنیم. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز علیرغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ تخصیص منابع محدودی هم که در اسفندماه برای دو حوزه کشاورزی و صنعت از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه صورت گرفت به سمت صنایع کارخانه‌ای رفت و لزوماً منجر به اشتغال نمی‌شود. ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود. ولی همین رویکرد اعطای وام، به گفته خودتان سال گذشته منجر به ایجاد ۱۴۱ هزار فرصت شغلی در روستاها شد… بله اینکه سرمایه گذاری و سیاست تسهیلات دهی در حوزه اشتغال روستایی مؤثر بود کمی متفاوت بود چرا که اصولاً مناطق روستایی طی دهه‌های مختلف به صورت اختصاصی از تسهیلات برخوردار نبودند و هیچ سرمایه‌ای به این مناطق سرریز نشد. در فرایند نظام تسهیلات دهی برای اشتغال در روستاها و مناطق عشایری تمهیداتی فراهم شد که تاحدی موانع رفع شد؛ همچنین نظارت کردیم این منابع انحراف کمتری داشته باشند که ماحصل این سرمایه گذاری باعث اثربخشی در حوزه اشتغال‌زایی شد. در مناطق روستایی نیروی کار، زمین و عوامل تولید وجود دارد و کمبود ما در این مناطق سرمایه گذاری بود و به همین دلیل سیاست وام دهی و سرمایه گذاری در تحقق اهداف اشتغال‌زایی تأثیر مثبت داشت اما همچنان بهره‌وری ما مسئله دارد. اما رویکرد دوم در حوزه اشتغالزایی این است که اصول اقتصادی هدف نیستند بلکه این اصول ابزار رسیدن به هدف هستند که هدف می‌تواند اشتغال باشد. بنابراین الان در این شرایط باید منابع خود را به سمت اشتغال ببریم و این سبک سیاست گذاری خاص خود را دارد که در نظام اجرایی ما آشنایی به این سبک وجود ندارد و به طور بدیهی نسبت به آن مقاومت می‌شود. رویکرد وزارت کار در سیاست‌های بازار کار از نوع دوم است که اشتغال می‌تواند «هدف» باشد و مولفه‌هایی مانند کسری بودجه، بدهی خارجی، نرخ تورم و نرخ ارز یکسری اصول اقتصاد هستند نه هدف؛ اما چون هدف نداریم و فقط به اصول می‌پردازیم معمولاً این اصول دچار نوسان می‌شوند. بحث‌ها و مطالعات دنیا هم همین را نشان می‌دهد که اصول اقتصادی ابزاری برای رسیدن اهدافی مانند اشتغال، رفاه و کاهش فقر هستند و ما از این قواعد فاصله داریم. چرا قواعد سیاست‌گذاری در نظام اجرایی کشور اجرا نمی‌شوند؟ اینکه چرا قواعد سیاست گذاری به درستی اجرا نمی‌شوند به نظر می‌رسد تناظر بین دو رویکرد در کشور است و به طور بدیهی خیلی زمان می‌برد که رویکردهای جدید به تدریج منتقل و تبدیل به نظامات اجرایی شوند. علی رغم اینکه در سال‌های اول نسبت به رویکرد ما مقاومت وجود داشت الان خوشبختانه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس وقتی در دوره‌های آموزشی بین المللی در کشورهای در حال توسعه شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که این قواعد در دنیا حاکم هستند اما خب زمان زیادی را از دست دادیم. به هر حال هر تغییری نیازمند زمان است و در آن مقاومت هم وجود دارد و این اتفاق درباره کشور ما هم رخ می‌دهد. باید کمک کنیم به تدریج قواعد نظام اجرایی بهبود پیدا کند.
  • لیست قیمت خودرو سه شنبه 6 آذر 1397

    لیست قیمت خودرو سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷

    تقدیمی هدف:

    قیمت روز خودرو سایپا،ایران خودرو،پارس خودرو، مدیران خودرو،کیاموتورز،هیوندای،کرمان خودرو،سانگ یانگ،بی ام دبلیو،مرسدس بنز،لکسوس،تویوتا، بی وی دی کارمانیا

    قیمت خودرو های سایپا

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
     پراید SE 111 ۳۸٫۴۷۰٫۰۰۰ ۲۲٫۷۶۰٫۰۰۰
    پراید SE 131 ۳۴٫۹۲۰٫۰۰۰ ۲۲٫۹۷۰٫۰۰۰
    پراید SE 132 ۳۶٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۲٫۳۹۰٫۰۰۰
    تیبا SX ۳۸٫۹۷۰٫۰۰۰ ۲۷٫۷۵۵٫۰۰۰
    تیبا دوگانه‌سوز (سفید) ۴۵٫۷۰۰٫۰۰۰ ۲۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    ساینا EX ۴۶٫۵۵۰٫۰۰۰ ۳۱٫۴۰۰٫۰۰۰
    ساینا اتوماتیک ۵۷٫۵۰۰٫۰۰۰ ۴۲٫۱۳۸٫۰۰۰
    کوئیک اتوماتیک ۶۸٫۳۷۰٫۰۰۰ ۴۵٫۹۳۹٫۰۰۰
    وانت زامیاد ۲۴ ۵۷٫۸۲۰٫۰۰۰ ۳۷٫۶۲۹٫۰۰۰
    وانت پادرا انژکتوری PE6 ناموجود ۴۸٫۸۴۴٫۰۰۰
    آریو ۱۵۰۰ دنده ای ۵۳٫۹۰۰٫۰۰۰
    آریو اتوماتیک ۸۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ۶۲٫۷۰۰٫۰۰۰
    چانگان CS35 اتوماتیک ۱۳۰٫۹۶۰٫۰۰۰ ۷۴٫۹۵۷٫۰۰۰
    کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده ای ۸۷٫۹۰۰٫۰۰۰
    کیا سراتو ۱۶۰۰ آپشنال دنده ای ۱۷۵٫۸۴۰٫۰۰۰ ۹۳٫۸۳۰٫۰۰۰
    کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک ۱۹۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱۰۴٫۱۴۵٫۰۰۰
    کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال اتوماتیک ۲۰۷٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱۱۳٫۰۶۰٫۰۰۰
    سیتروئن C3 بزودی

    ———————————————————————————-

    قیمت خودرو های ایران خودرو

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    آریسان ۳۹٫۹۰۰٫۰۰۰ ۳۱٫۷۸۰٫۰۰۰
     سمند LX ۵۵٫۵۰۰٫۰۰۰ ۳۳٫۵۳۵٫۰۰۰
    سمند EF7 ۵۷٫۹۷۰٫۰۰۰ ۳۴٫۳۳۸٫۰۰۰
      سمند EF7 . دوگانه سوز – کد ۱۰ ۶۰٫۹۸۰٫۰۰۰ ۳۶٫۰۸۲٫۰۰۰
     سمند EF7 . دوگانه سوز – کد ۱۶ ۶۲٫۹۸۰٫۰۰۰ ۳۶٫۶۱۶٫۰۰۰
    سمند سورن ELX . کد ۱۱ ۷۲٫۸۲۰٫۰۰۰ ۴۱٫۱۲۸٫۰۰۰
      سمند سورن ELX توربو . کد ۲۰۲ ۸۵٫۸۲۰٫۰۰۰ ۴۲٫۹۴۱٫۰۰۰
    دنا ۸۱٫۷۵۰٫۰۰۰ ۴۶٫۹۸۹٫۰۰۰
    دنا پلاس ۱۰۸٫۳۰۰٫۰۰۰ ۵۳٫۲۶۵٫۰۰۰
    دنا پلاس توربو ۱۲۷٫۷۰۰٫۰۰۰ ۵۸٫۰۸۸٫۰۰۰
    پژو GLX 405 ۵۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ۳۲٫۹۴۴٫۰۰۰
      پژو GLX 405 دوگانه سوز ۵۵٫۸۴۰٫۰۰۰ ۳۳٫۷۴۵٫۰۰۰
     پژو SLX 405 ۵۹٫۸۰۰٫۰۰۰ ۳۵٫۱۰۵٫۰۰۰
     پژو پارس . کد ۲۹ ۶۹٫۶۱۰٫۰۰۰ ۴۰٫۷۴۷٫۰۰۰
    پژو پارس . دوگانه سوز . کد ۱۶ ۷۱٫۴۳۰٫۰۰۰ ۴۲٫۲۴۱٫۰۰۰
    پژو پارس LX . کد ۱۳ ۷۹٫۴۵۰٫۰۰۰ ۴۲٫۴۸۰٫۰۰۰
    پژو پارس اتوماتیک . TU5 ۹۲٫۹۰۰٫۰۰۰ ۵۴٫۸۰۲٫۰۰۰
    پژو ۲۰۷ . دنده‌ای ۹۰٫۴۱۰٫۰۰۰ ۴۷٫۱۳۰٫۰۰۰
    پژو ۲۰۷ . اتوماتیک ۱۱۲٫۸۰۰٫۰۰۰ ۵۴٫۳۶۴٫۰۰۰
    پژو ۲۰۷ صندوقدار . اتوماتیک ۱۲۹٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱۰۴٫۰۰۰٫۰۰۰
     پژو ۲۰۶ . تیپ ۲ ۵۸٫۸۲۰٫۰۰۰ ۳۶٫۲۸۶٫۰۰۰
      پژو ۲۰۶ . تیپ ۵ ۷۱٫۴۲۰٫۰۰۰ ۴۱٫۹۴۲٫۰۰۰
      پژو ۲۰۶ . صندوقدار V8 ۷۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۴۲٫۷۶۳٫۰۰۰
    پژو ۳۰۱ ۱۷۶٫۸۰۰٫۰۰۰
     پژو ۲۰۰۸ ۲۳۹٫۴۰۰٫۰۰۰ ۱۱۴٫۹۹۴٫۰۰۰
    پژو ۵۰۸ ۴۰۸٫۸۹۰٫۰۰۰
    رانا LX ۶۴٫۹۱۰٫۰۰۰ ۳۹٫۵۰۹٫۰۰۰
    دانگ فنگ H30 Cross ۸۷٫۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
      رنو تندر پیکاپ ۸۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ۳۹٫۱۶۲٫۰۰۰
    رنو تندر E2 ۸۴٫۹۰۰٫۰۰۰
    رنو تندر پلاس دنده‌ای ۹۴٫۷۱۰٫۰۰۰  –
    رنو تندر پلاس اتوماتیک ۱۱۱٫۶۰۰٫۰۰۰
    رنو کپچر ۲۹۹٫۸۲۰٫۰۰۰  –
    سوزوکی ویتارا اتومات ۳۰۶٫۵۰۰٫۰۰۰
      هایما اس ۵ توربو ( S5 ) ۱۷۳٫۸۰۰٫۰۰۰ ۹۸٫۶۴۰٫۰۰۰
    هایما اس ۷ توربو ( S7 ) ۲۰۵٫۶۰۰٫۰۰۰ ۱۰۴٫۳۱۱٫۰۰۰
    وانت پیکاپ بنزینی دوکابین فوتون ۲۲۰٫۶۰۰٫۰۰۰ ۱۲۸٫۰۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودرو های پارس خودرو

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
     برلیانس H220 دنده‌ای ۶۳٫۳۲۰٫۰۰۰ ۴۳٫۶۸۴٫۰۰۰
    برلیانس H220 دنده‌ای + رینگ آلومینیومی ۶۴٫۸۴۰٫۰۰۰ ۴۴٫۷۸۰٫۰۰۰
     برلیانس H220 اتوماتیک ۸۳٫۴۴۰٫۰۰۰ ۴۹٫۲۷۴٫۰۰۰
    برلیانس H230 دنده ای ۶۳٫۴۲۰٫۰۰۰  ۴۳٫۶۰۰٫۰۰۰
    برلیانس H230 اتوماتیک ۸۳٫۸۰۰٫۰۰۰  ۴۹٫۲۰۰٫۰۰۰
    برلیانس H320 دنده‌ای ۱.۵ ۸۴٫۹۰۰٫۰۰۰ ۵۲٫۷۴۱٫۰۰۰
    برلیانس H320 دنده‌ای ۱.۶ ۸۹٫۷۸۰٫۰۰۰ ۵۶٫۸۳۶٫۰۰۰
    برلیانس H330 دنده‌ای ۱.۵ ۸۸٫۷۵۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۴۱٫۰۰۰
    برلیانس H330 دنده‌ای ۱.۶ ۹۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۵۴٫۸۶۴٫۰۰۰
    برلیانس H330 اتوماتیک ۱.۵ + مولتی مدیا ۱۰۵٫۹۱۰٫۰۰۰ ۶۱٫۶۵۹٫۰۰۰
    برلیانس H330 اتوماتیک ۱.۶ + مولتی‌مدیا ۱۱۳٫۳۵۰٫۰۰۰ ۶۶٫۴۸۱٫۰۰۰
    برلیانس کراس. اتوماتیک ۱.۵ ۱۰۷٫۷۰۰٫۰۰۰ ۶۲٫۹۷۴٫۰۰۰
    برلیانس کراس. اتوماتیک ۱.۶ + مولتی‌ ۱۱۶٫۷۴۰٫۰۰۰ ۶۷٫۷۹۰٫۰۰۰
    پیکاپ دوکابین ریچ ۱۴۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۷۶٫۸۰۰٫۰۰۰
     رنو تندر ۹۰ ۸۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ۴۴٫۲۴۸٫۰۰۰
    رنو پارس تندر ۸۶٫۷۶۰٫۰۰۰ ۴۸٫۲۴۸٫۰۰۰
    ساندرو دنده ای ۹۹٫۷۰۰٫۰۰۰ ۴۸٫۹۵۶٫۰۰۰
     رنو ساندرو – اتوماتیک ۱۲۰٫۷۰۰٫۰۰۰
    ساندرو استپ وی اتوماتیک ۱۳۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ۶۱٫۰۰۰٫۰۰۰
    ساندرو استپ وی دنده ای ۱۰۶٫۷۰۰٫۰۰۰ ۵۳٫۸۷۷٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودرو های مدیران خودرو(چری)

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    ۱۱۰S طراحی جدید- نسخه لاکچری ۴۵٫۹۰۰٫۰۰۰ ۶۴٫۹۰۰٫۰۰۰
    MVM 315 هاچ‌بک ۹۲٫۷۰۰٫۰۰۰ ۸۹٫۱۰۰٫۰۰۰
    ام وی ام X22 – دنده ای ۱۰۸٫۹۰۰٫۰۰ ۱۰۸٫۳۴۵٫۰۰۰
    ام وی ام X22 – دنده ای (اسپورت) EX ۱۱۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱۱۲٫۸۴۰٫۰۰۰
    X22 اتوماتیک ۱۲۸٫۹۰۰٫۰۰۰ ۱۲۳٫۶۰۰٫۰۰۰
      ام وی ام X22 – اتوماتیک (اسپورت) EX ۱۳۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱۲۹٫۵۸۰٫۰۰۰
     ام وی ام X33 S اسپورت ۱۵۰٫۹۰۰٫۰۰۰ ۱۴۹٫۱۱۰٫۰۰۰
    چری آریزو ۵ (دنده‌ای) ۱۲۱٫۶۰۰٫۰۰۰ ۱۲۵٫۵۵۰٫۰۰۰
     چری آریزو ۵ (Turbo) ۱۵۴٫۷۰۰٫۰۰۰ ۱۵۵٫۹۳۰٫۰۰۰
    چری تیگو ۵ آپشنال (IL) ۱۸۵٫۶۰۰٫۰۰۰
    چری تیگو ۵ آپشنال (IE) ۱۹۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱۹۸٫۴۰۰٫۰۰۰
      چری تیگو ۷ (Excellent) ۲۵۶٫۶۰۰٫۰۰۰ ۲۷۷٫۰۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودرو های جیلی و ام جی

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    ام جی ۳۶۰ دنده ای (مونتاژ ایران) ۱۰۹٫۶۰۰٫۰۰۰ ۶۳٫۸۰۰٫۰۰۰
    ام جی ۳۶۰ اتوماتیک توربو (مونتاژ ایران) ۱۵۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۸۸٫۸۰۰٫۰۰۰
     جیلی GC6 اتوماتیک / نیوفیس ۹۲٫۲۰۰٫۰۰۰ ۷۹٫۹۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودرو های کرمان خودرو

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    لیفان X50 اتوماتیک ۱۰۱٫۸۰۰٫۰۰۰
    لیفان X60 اتوماتیک ۱۳۱٫۸۰۰٫۰۰۰
    لیفان ۸۲۰ ۱۷۷٫۵۰۰٫۰۰۰
    جک J4 اتوماتیک ۱۰۹٫۶۰۰٫۰۰۰
    جک S3 اتوماتیک ۱۵۰٫۵۰۰٫۰۰۰
    جک S5 اتوماتیک ۲۰۴٫۴۰۰٫۰۰۰
    هیوندای i20 ۲۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰
    هیوندای اکسنت ۱۹۵٫۵۰۰٫۰۰۰
    هیوندای النترا ۲٫۰ ۲۰۱۸ ۳۵۴٫۱۰۰٫۰۰۰ ۲۰۴٫۵۰۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا LF ۴۵۸٫۷۰۰٫۰۰۰ ۲۴۸٫۰۰۰٫۰۰۰
    هیوندای توسان TL ۴۷۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۲۷۸٫۰۰۰٫۰۰۰
    هیوندای سانتافه DM ۵۴۸٫۷۱۰٫۰۰۰ ۳۵۷٫۰۰۰٫۰۰۰
    هیوندای آزرا ۲۰۱۸ ۶۷۸٫۷۰۰٫۰۰۰ ۳۷۹٫۰۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودرو های هیوندای

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    هیوندای النترا ۲.۰ فول ۲۰۱۷ ۳۲۷٫۴۰۰٫۰۰۰
    هیوندای النترا ۲.۰ فول ۲۰۱۸ ۳۵۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۲۴٫۵۷۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا LF . فول بنزینی ۲۰۱۷ ۴۵۹٫۴۴۰٫۰۰۰ ۲۴۳٫۹۸۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ هیبرید +GLS ۴۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید GL ۴۲۲٫۸۷۰٫۰۰۰ ۳۶۳٫۹۰۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید GLS ۴۹۷٫۸۰۰٫۰۰۰ ۳۷۷٫۹۰۰٫۰۰۰
    هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS ۵۱۳٫۷۳۰٫۰۰۰ ۳۸۹٫۹۰۰٫۰۰۰
    هیوندای توسان ۲۰۱۷ – فول ۴۷۸٫۸۶۰٫۰۰۰
    هیوندای توسان ۲۰۱۷ – فول + اتوپارک ۴۸۹٫۴۰۰٫۰۰۰ ۲۵۰٫۴۱۶٫۰۰۰
    هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار ۶۵۴٫۸۰۰٫۰۰۰ ۲۸۷٫۲۹۲٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای کیا موتورز

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
     کیا پیکانتو ۱۷۹٫۵۰۰٫۰۰۰ ۹۹٫۱۰۵٫۰۰۰
    کیا سراتو فول ۲۰۱۷ ۳۳۹٫۹۰۰٫۰۰۰ ۲۱۴٫۷۰۲٫۰۰۰
    کیا سراتو فول ۲۰۱۸ ۳۸۹٫۴۰۰٫۰۰۰ ۲۱۹٫۶۰۷٫۰۰۰
      کیا اسپورتیج فول نیوفیس QL ۵۱۹٫۵۰۰٫۰۰۰ ۳۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    کیا اپتیما JF فول GT ۵۴۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۳۴٫۱۸۳٫۰۰۰
    کیا اپتیما JF فول GT مدل ۲۰۱۸ ۲۶۶٫۵۸۳٫۰۰۰
    کیا سورنتو ۲.۴ فول
    کیا سورنتو مدل ۲۰۱۷ ۷۲۹٫۹۸۰٫۰۰۰ ۳۰۳٫۵۷۲٫۰۰۰
    کیا سورنتو ۲.۴ فول ۲۰۱۸ ۸۴۹٫۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۴٫۹۱۶٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای رنو

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
     رنو داستر تک دیفرانسیل ۲۰۱۸ تیپ SE ۲۲۹٫۶۰۰٫۰۰۰ ۱۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰
    رنو داستر دو دیفرانسیل ۲۰۱۸ تیپ SE ۱۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰
     رنو تلیسمان ۲۰۱۷ ۴۸۸٫۷۰۰٫۰۰۰ ۲۴۴٫۰۰۰٫۰۰۰
    رنو تلیسمان ۲۰۱۸ ۵۱۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰
    رنو کولئوس ۲۰۱۷ ۵۵۴٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۹۵٫۰۰۰٫۰۰۰
    رنو کولئوس ۲۰۱۸ ۵۸۹٫۲۰۰٫۰۰۰ ۳۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای نیسان

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    نیسان جوک اسپورت ۲۰۱۷ ۳۶۹٫۱۰۰٫۰۰۰ ۲۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
    نیسان جوک پلاتینیوم ۲۰۱۷ ۳۱۹٫۱۰۰٫۰۰۰ ۲۰۲٫۰۰۰٫۰۰۰
    نیسان جوک اسکای پک ۲۰۱۷ ۲۹۹٫۳۰۰٫۰۰۰ ۱۹۱٫۰۰۰٫۰۰۰
    نیسان جوک ایکس تریل ۲۰۱۷ ۴۸۸٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۹۸٫۰۰۰٫۰۰۰۰
    نیسان جوک ایکس تریل ۲۰۱۸ ۵۶۰٫۸۰۰٫۰۰۰ ۳۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای سانگ یانگ

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت  نمایندگی
    سانگ‌یانگ تیولی ۲۰۱۷ ۲۳۹٫۶۳۰٫۰۰۰
    سانگ‌یانگ تیولی ۲۰۱۸ ۲۷۷٫۴۱۰٫۰۰۰ ۱۳۶٫۱۴۱٫۰۰۰
    سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۱۸ ۳۷۳٫۲۰۰٫۰۰۰ ۲۳۹٫۸۰۰٫۰۰۰
    رکستون G4 مدل ۲۰۱۸ ۳۴۸٫۸۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای تویوتا

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    تویوتا CH-R تیپ ادونس ۴۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۷۵٫۰۰۰٫۰۰
    تویوتا CH-R تیپ آیکون ۴۷۸٫۸۰۰٫۰۰۰ ۲۷۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    تویوتا CH-R تیپ لانچ ۴۵۴٫۶۰۰٫۰۰۰ ۲۸۵٫۰۰۰٫۰۰۰
    تویوتا CH-R تیپ لانچ ۲۰۱۸ ۴۷۹٫۷۰۰٫۰۰۰ ۲۸۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    تویوتا پریوس ۲۰۱۷ تیپ c ۳۷۹٫۱۰۰٫۰۰۰ ۲۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰
    تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۷ – تیپ ۳ ۶۲۹٫۴۲۰٫۰۰۰ ۳۴۳٫۵۰۰٫۰۰۰
    هایلوکس دنده ای۲۰۱۶ ۵۹۸٫۲۰۰٫۰۰۰
    هایلوکس اتوماتیک ۲۰۱۶ ۷۴۹٫۱۰۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای مرسدس بنز

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    بنز CLA200 فول ۲۰۱۶ ۱٫۲۰۰٫۴۰۰٫۰۰۰ وارداتی
      بنز CLA45 فول ۲۰۱۶ ۱٫۲۴۷٫۶۲۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز CLA45 فول ۲۰۱۷ ۱٫۴۴۶٫۶۰۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز GLA45 فول ۲۰۱۶ ۱٫۲۹۸٫۴۶۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز GLA45 فول ۲۰۱۷ ۱٫۴۰۰٫۱۱۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز E200 مدل ۲۰۱۶ ۱٫۲۵۷٫۸۱۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز E200 نیوفیس ۲۰۱۷ ۱٫۶۹۸٫۴۸۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز E250 فول مدل ۲۰۱۶ ۱٫۱۹۹٫۲۰۰٫۰۰۰ وارداتی
    بنز E250 نیوفیس ۲۰۱۷ ۱٫۷۹۶٫۴۶۰٫۰۰۰ وارداتی

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای لکسوس

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    لکسوس NX200t هفت کلید ۱٫۰۰۹٫۰۰۰٫۰۰۰ توقف فروش
    لکسوس NX200t هفت کلید F اسپرت ۱٫۰۴۷٫۰۸۰٫۰۰۰ توقف فروش
    لکسوس NX300h شش کلید ۲۰۱۷ ۹۶۰٫۴۵۰٫۰۰۰ توقف فروش
    لکسوس NX300h هفت کلید ۲۰۱۷ ۹۹۹٫۲۰۰٫۰۰۰ توقف فروش
    لکسوس RX200T . فول ۲۰۱۷ ۱٫۳۵۰٫۴۴۰٫۰۰۰ توقف فروش

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای پورشه

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    پورشه باکستر ۲٫۰ ۱٫۵۹۵٫۴۳۰٫۰۰۰ وارداتی
    پورشه باکستر S 2017 ۱٫۸۴۸٫۳۰۰٫۰۰۰ وارداتی
    پورشه ماکان فول ۲۰۱۷ ۱٫۶۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ وارداتی
    پورشه ماکان توربو ۲۰۱۷ ۱٫۸۹۹٫۰۰۰٫۰۰۰ وارداتی

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای بی ام دبلیو

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
      بی‌ام و I8 فول – ۲۰۱۶ ۲٫۸۹۸٫۳۲۰٫۰۰۰
    بی‌ام و سری ۱ پنج در – Executive 2018 ۶۷۰٫۸۰۰٫۰۰۰ ۶۸۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و سری ۱ پنج در – Premium 2018 ۵۹۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ۵۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰
     بی‌ام و سری ۲ – Active Tourer 2018 ۷۱۹٫۹۳۰٫۰۰۰ ۵۵۴٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۳۲۰I ۱٫۰۴۹٫۵۰۰٫۰۰۰
     بی‌ام و ۳۳۰I ۱٫۱۱۸٫۹۷۰٫۰۰۰ ۱٫۲۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۵۳۰ تیپ Business Plus ۱٫۷۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱٫۷۰۴٫۰۰۰٫۰۰۰
      بی‌ام و ۵۳۰ تیپ Progressive ۱٫۸۴۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱٫۷۷۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۵۳۰ تیپ Progressive Plus ۱٫۸۷۶٫۹۷۰٫۰۰۰ ۱٫۷۹۹٫۰۰۰٫۰۰۰
      بی‌ام و ۵۳۰ تیپ Perfection ۱٫۹۵۰٫۱۵۰٫۰۰۰ ۱٫۸۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۷۳۰LI تیپ LEGACY ۲٫۳۴۶٫۶۲۰٫۰۰۰
     بی‌ام و ۷۳۰LI تیپ LEGASY SPORT ۲٫۳۹۰٫۹۳۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۷۳۰LI تیپ LEGASY LOUNGE ۲٫۴۲۸٫۱۰۰٫۰۰۰
    بی‌ام و ۷۳۰LI تیپ Unique ۲٫۴۹۴٫۶۲۰٫۰۰۰
     بی‌ام و X1 مدل ۲۵I تیپ Adventure Sport ۹۸۰٫۹۰۰٫۰۰۰ ۸۷۹٫۹۰۰٫۰۰۰
     بی‌ام و X3 مدل ۲۸I تیپ Dynamic ۱٫۲۴۹٫۹۳۰٫۰۰۰
     بی‌ام و X4 مدل ۲۸I تیپ Exclusive ۱٫۲۶۸٫۲۲۰٫۰۰۰

    ————————————————————————————

    قیمت خودروهای بی وای دی کارمانیا

    مدل خودرو قیمت بازار قیمت نمایندگی
    بی وای دی F3 دنده ای ۱۰۲٫۹۰۰٫۰۰۰ ۶۵٫۷۰۰٫۰۰۰
    بی وای دی E3 اتوماتیک به زودی
    بی وای دی S6 اتوماتیک ۲۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۳۶٫۷۰۰٫۰۰۰
    بی وای دی S7 ۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی وای دی سانگ ۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
    بی وای دی E6 فول تمام الکتریکی ۲۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    gps1

    مطالب مرتبط :

    آخرین وضعیت مسکن در تهران

    آخرین وضعیت مسکن در تهران + جدول قیمت پس از نوسانات دو ماهه بازار مسکن، دفاتر املاک از توقف رشد قیمت مسکن در هفته‌ اخیر خبر می‌دهند و خطر صعود مجدد را تهدید رکودزای این بازار تلقی می‌کنند. مطلب کامل

    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    خبر مهم رسانه ژاپنی

    خبر مهم رسانه ژاپنی/ مذاکره ایران و آمریکا : هرگز. خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران یادآورشد کشورش بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی علیه تهران، تمایلی برای مذاکره مجدد با واشنگتن در مورد برجام ندارد. مطلب کامل

    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد وزیر دفاع اسپانیا دستور داده است تا یک فروند ناوچه این کشور از گروه ضربت به رهبری آمریکا در خلیج فارس خارج شود. مطلب کامل

    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    حسن روحانی آخرین رئیس‌جمهور؛ شایعه به واقعیت نزدیک می‌شود؟

    به گزارش خبر  هدف:تغییر شکل نظام سیاسی یک پیش‌نیاز مهم دارد و آن اصلاح قانون اساسی است که در این چند وقت از آن زیاد سخن به میان آمده است و دیگر مانند گذشته یک تابو شمرده نمی‌شود. در واقع اصلاح قانون اساسی در شرایط کنونی می‌تواند دو وجه داشته باشد یا کلی یا جزئی باشد. اگر بنای موافقان اصلاح قانون اساسی اصلاح کلی این قانون باشد، احتمالا همان تغییر ... مطلب کامل

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی/اعتراضات به «ناکارآمدی دولت».عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب به تشریح کامل جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور پرداخت. مطلب کامل

    واریز سبد کالای رمضان به حساب ۲ میلیون خانوار

    معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از واریز سبد کالای نقدی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت حمایت این نهاد خبر داد و گفت: میانگین رقم واریزی برای خانوارهای مددجویان ۲۰۰ هزار تومان است. مطلب کامل

    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ -عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • برچسب

    000 000 33 000 نمودار تغییر قیمت سمند سورن ELX سال . کد 57511 سمند سورن ELX توربو . کد 58201 39 000 نمودار تغییر قیمت وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 سمند SE . کد 57310 28 500 آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) آنلاین قیمت سکه ( ریال آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها اجتماعی اخبار استقلال اقتصاد انلاین ایران خودرو ایران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) بازارها و شاخص های مالی مرتبط تابلو آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) تابلو آنلاین قیمت سکه ( ریال ) تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) تابلو آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها ( سنا ) خبر خبرهدف خبرگزاری خبرهدف دانلود دولت رئیس جمهور سایپا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) فروشگاه وردپرس قیمت سکه قیمت طلا و نقره مجلس مدیران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نرخ ارز نرخ ارز مرجع بانک مرکزی وردپرس فارسی ورزش ورزشی پارس خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) پرسپولیس کارمانیا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) کاریکاتور کرمان خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) گروه بهمن نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
  • پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 خبر هدف. محفوظ است.