• وام ۲۰ میلیونی در انتظار فرزندان بازنشستگان    :   مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان از عید فطر امسال خبر داد.
  • شرط ایران برای پذیرش پیشنهاد مذاکره ترامپ    :   محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه CNN آمریکا شرط پذیرش پیشنهاد ترامپ برای مذاکره ایران و آمریکا را «نشان دادن احترام» از سوی آمریکا در قبال ایران از طریق عمل به تعهدات برجامی عنوان کرد.
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد!    :   ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد! وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا نوشت: هرگز یک ...
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ۲سناریو برای اشتغال۹۸    :   ۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟ به گزارش خبرهدف، اشتغال یکی از اولویت‌های نخست دولت در سال ۹۷ بود و در سطوح اجرایی عالی کشور، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد. اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ نفر بوده است که ۵۳۶ هزار فرصت شغلی تا هدف اشتغال یک میلیونی فاصله دارد. همچنین، برنامه ششم توسعه کاهش نرخ ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری را هدف گذاری کرده بود. نگاهی به آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این نرخ در پایان سال ۹۶ میزان ۱۲ درصد و در پایان سال ۹۷ معادل ۱۲.۱ درصد بود. به عبارتی عملاً هدف کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری هم محقق نشد. نکته قابل تأمل اینکه، به رغم عدم هدف گذاری اشتغال یک میلیونی در سال ۹۷، اخیراً در کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در تشریح برنامه اشتغال ۹۸ هم ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شد. در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مجدداً چند روز پیش از ایجاد یک میلیون شغل تا پایان امسال خبر داد! همه این آمار و ارقام و وعده‌ها در شرایطی است که کاهش نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه منوط به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است. در شرایطی که پیش بینی‌های داخلی و حتی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران حکایت دارند و اشتغال زایی نیز وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی است، اصرار بر ایجاد اشتغال یک میلیونی دور از انتظار و قابل تأمل است. در همین زمینه به منظور بررسی عملکرد شاخص‌های بازار کار و سیاست‌های توسعه اشتغال در سال گذشته و همچنین تشریح برنامه‌های اشتغال در سال جاری با عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به گفتگو نشستیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد: آقای منصوری عملکرد تحقق سیاست‌های اشتغالزایی در سال ۹۷ را تشریح کنید. آیا شاخص‌های هدف‌گذاری شده بازار کار محقق شد؟ برای اینکه جامع‌تر به موضوع بپردازیم این طور باید پاسخ داد؛ سال گذشته برای اجرای سیاست‌های اشتغال باید یکسری منابع به عنوان ورودی می‌داشتیم که با اجرای سلسله فعالیت‌ها، خروجی آن دستاوردی به نام اشتغال می‌شد. واقعیت این است که ما اصولاً ورودی نداشتیم جز اینکه در اسفندماه سال ۹۷ مبلغ محدود ۱۳۵ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه تخصیص یافت. در حالی که فقط برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغال‌زا حدود ۸۵۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده و نیاز بود. سایر برنامه‌های اشتغال چطور؟ وضعیت تخصیص منابع مابقی طرح‌ها چگونه بود؟ میزان تخصیص منابع سایر برنامه‌های اشتغال در سال گذشته مانند سیاست «شناسایی رسته‌های منتخب اشتغال‌زا» و «طرح تکاپو» صفر بود و عملاً پرداختی صورت نگرفته است. دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند البته باید شرایط کشور را درک کنیم اما منابع مالی به عنوان یک ورودی برای اجرای برنامه‌های اشتغال موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. ضمن اینکه یک توافقی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به صورت سه جانبه اجرای برنامه‌های اشتغال را پیش ببریم که سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر عالی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان هماهنگ کننده و دستگاه‌ها نیز در چارچوب و استراتژی مشترک مجری باشند اما از یک مرحله‌ای به بعد این توافق رعایت نشد و هر دستگاهی مستقلاً از سازمان برنامه و بودجه منابعی را به عنوان یارانه سود تسهیلات دریافت کرد. اندک اعتباراتی که پرداخت شد، اثربخشی لازم و مورد انتظار را داشت؟ از نظر ما در این دوره تسهیلات اصولاً اثربخشی ندارند، آن هم به سیاقی که الان در کشور وجود دارد. بنابراین انتظار خیلی بالایی از حوزه اشتغال نداریم؛ ضمن اینکه دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند و فقط برخی دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آن هم فقط ۲۰ درصد از منابع اشتغال را ذیل تبصره ۱۸ دریافت کردند. با این حال می‌توان گفت منابع اشتغال صرف صنعت کارخانه‌ای و کشاورزی شد که لزوماً نمی‌تواند منجر به اشتغال شود. خب این وضعیت ورودی و تخصیص منابع برای اجرای برنامه‌های اشتغال بود که به همین ترتیب فعالیت‌ها محدود شد. قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد در عین حال در حالی که قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد. عملاً نقش وزارت کار بیشتر به یک ناظر کلی تبدیل شد که باید از دستگاه‌ها گزارش‌گیری و در شورای عالی اشتغال تحلیل می‌کرد و در اختیار اعضا و رئیس جمهور محترم قرار می‌داد. به هر حال دستاوردها در حوزه اشتغال را نمی‌توان صرفاً منوط به نتایج حاصل از برنامه‌های مذکور دانست، بلکه علاوه بر برنامه‌ها و سیاست‌های بازار کار، ما یکسری فعالیت‌ها را با وابستگی کمتر به منابع مالی مانند الگوی جدید مشاغل خانگی و روش تأمین مالی خرد طراحی کردیم و تلاش شد با منابع محدودی که در اختیار بود، سیاست‌های توسعه بازار کار را اجرا کنیم که می‌توانیم آدرس دهیم که دقیقاً در قالب اجرای همین روش‌ها ۴۲۰ هزار شغل در سال ۹۷ ایجاد شد. فرصت‌های شغلی ۹۷ عمدتاً در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایجاد شده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۴۶۴ هزار اشتغال در سال ۹۷ ایجاد شد که بخش عمده آن در حوزه خدمات و کشاورزی بوده و به دلیل ریزشی که در حوزه اشتغال بخش صنعت داشتیم، سهم فرصت‌های شغلی بخش‌های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است. به دلیل اینکه در سال گذشته فضای اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه شد بدیهی است که در این دوره اشتغال بخش صنعت با ریزش مواجه شد و به همین دلیل سهم اشتغال در بخش‌های خانگی، خرد و کوچک که وزارت کار مستقیماً در این حوزه‌ها سیاست گذاری کرد، افزایش یافت وگرنه اصولاً انتظار ما این بود که در دوران رشد، سهم اشتغال بخش صنعت و خدمات مولد بیشتر شود. در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ این سهم به حدود ۲۵ درصد رسیده است؛ البته قبول داریم بخشی از آن اشتغال کم‌کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد بوده است یک نکته مهم اینکه، به دلیل دقت نظر در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری، یک اتفاق خوب و قابل توجه در حوزه اشتغال کشور رخ داده است. به رغم اینکه در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ با اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری این سهم به حدود ۲۵ درصد رسید. معنی این افزایش سهم از نظر ما این است که تسهیلات اشتغال روستایی به تدریج تأثیر خود را گذاشته و منجر به اشتغال شده است. بر اساس داده‌های ما در واقع اشتغال ایجاد شده از طریق تسهیلات اشتغال روستایی در سال گذشته حدود ۱۴۱ هزار نفر بوده است؛ البته این میزان شغل هر چند نسبت به برنامه هدف گذاری شده فاصله دارد اما نشان می‌دهد منابع برنامه اشتغال روستایی و عشایری در جهت درست هدایت شده است. آقای دکتر، اشتغال پایدار و رسمی نکته مهمی است که در این آمار باید مد نظر باشد. چقدر از ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در کل کشور و چه میزان از ۱۴۱ هزار فرصت شغلی مناطق روستایی و عشایری، پایدار و رسمی است؟ پوشش بیمه‌ای این مشاغل چقدر مورد توجه بوده است؟ بله، این موضوع نکته درستی است. نکته‌ای که در خصوص کل اشتغال ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته وجود دارد، این است که بخشی از این فرصت‌های شغلی، اشتغال کم کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد هستند. بله ما می‌پذیریم که در بخش روستایی علی رغم ایجاد این میزان اشتغال که به ریز آمار آن را با کد ملی افراد داریم، اما افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند. در حال حاضر رویکرد و برنامه‌ای که اتخاذ کردیم این است که این افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند بنابراین لیست این افراد را در اختیار صندوق بیمه روستاییان و عشایر می‌گذاریم تا به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند و نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد. اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم از مشاغل بی‌کیفیت و غیررسمی گفتید. چرا سهم این مشاغل در حال افزایش است؟ ببینید به یک نکته باید توجه کرد. یک شغل غیررسمی که به مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای اطلاق می‌شود، لزوماً بی‌کیفیت نیستند اما به هر حال سهم این مشاغل بالا رفته است. فرض کنید یک کارخانه‌ای در استان اصفهان فعال بوده و به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شده است. طبیعتاً فرد بیکار شده این کارخانه یا به روستای خود برای انجام کار کشاورزی بازمی‌گردد که طبیعتاً بهره‌وری کاهش می‌یابد و منابع زیرزمینی مانند آب و خاک به دلیل اینکه خارج از چارچوب مصرف می‌شوند، صدمه می‌بینند، یا اینکه این فرد به سراغ کار خدماتی غیرمولد هدایت می‌شود. به این ترتیب ناخودآگاه این نوع کسب و کارها رونق می‌گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که البته لزوماً نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد؛ اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم. به هر حال واقعیت شرایط اقتصادی ما این است که سهم اشتغال غیررسمی در حال افزایش است و ما هم باید کمک کنیم اولاً امکان فعالیت در چارچوب سلامت کار را فعلاً به صورت موقت داشته باشند و دوماً باید از رسمی شدن این مشاغل حمایت کنیم که در این زمینه سیاست‌های تثبیت اشتغال، جلوگیری از ریزش نیروی کار و رسمی کردن مشاغل بخشی از برنامه‌های ما است. به موضوع هدف گذاری اشتغال سال ۹۷ برگردیم. سال گذشته مسئولان عالی دولت ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل تا پایان سال را وعده داده بودند اما ۵۴۰ هزار شغل کمتر از این رقم ایجاد شد. مشکل فقط عدم تخصیص منابع بود؟ به هر حال یک تناظری بین رشد اقتصادی و اشتغال باید وجود داشته باشد و نباید آن را نادیده گرفت. منظور من این نیست که وقتی رشد اقتصادی رخ می‌دهد بلافاصله اشتغال ایجاد می‌شود بلکه پیامد نوسانات نرخ رشد اقتصادی معمولاً این است که اشتغال ایجاد نشود و این اتفاق در کشور ما مدام رخ می‌دهد. چرا علیرغم چشم‌اندازی که درباره رشد اقتصادی وجود داشت، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد؟ نکته این است که سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند برنامه ششم توسعه را اجرا کنند. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و به همین نسبت محاسبه کردند که ۰.۸ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. معنی این بحث این است که برای کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری باید در سال یک میلیون شغل ایجاد شود که سازمان برنامه و بودجه به استناد همین پیش بینی برنامه ششم، اشتغال یک میلیونی را هدف گذاری کرد. این هدف گذاری‌ها متأسفانه ناشی از نظام بودجه ریزی کشور است، در حالی که در دنیا مبتنی بر واقعیات بودجه ریزی می‌کنند و صراحتاً در سیاست‌گذاری‌های خود اعلام می‌کنند که ما به دنبال لیستی از آرزوهای خود نیستیم بلکه هدف گذاری واقعی باید داشته باشیم. بنابراین در سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته که توسط وزارت کار تدوین شده ما از آرزوها عدول کردیم و مبتنی بر واقعیت‌ها هدف‌گذاری کردیم. شاید خوشایند نباشد اما سیاست‌های کشور باید مبتنی بر ظرفیت‌های کشور هدف گذاری شود. دو سناریو برای اشتغال ۹۸ تدوین کردیم؛ یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصادی است. در سناریوی دوم، پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ مبتنی بر واقعیات اقتصادی داریم در برنامه اشتغال ۹۸ هم اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری پیش بینی شده است. چرا با علم به تداوم شرایط و نوسانات اقتصادی، برای سال جاری هم یک میلیون شغل هدف گذاری شده است؟ این هدف گذاری نیز در ادامه تطابق با اهداف برنامه ششم صورت گرفته است هر چند امسال هم با همین روند انتظار اینکه به عدد اشتغال یک میلیونی برسیم نداریم. البته اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری در سال جاری به شرط تأمین منابع پیش بینی شده ۲۵۰۰ میلیارد تومانی کمک‌های فنی و اعتباری، نهادسازی، طرح تکاپو و سیاست‌های فعال بازار کار و ۲۵ هزار میلیارد تومانی تسهیلات و منابع بانکی امکان پذیر است. علاوه بر تأمین منابع، باید قواعد سیاستی حوزه اشتغال هم رعایت شود، اگر نتوانیم قواعد خود را پیاده سازی کنیم قطعاً نمی‌توانیم این میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم. با توجه به ملاحظات سال جاری، ایجاد یک میلیون شغل برای سال ۹۸ هم بعید به نظر می‌رسد. ما دو سناریو برای اشتغال ۹۸ داریم، طبیعتاً یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصاد است. علاوه بر این یک سناریوی دیگر نیز برای سال ۹۸ تدوین کردیم که در این سناریو پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ البته مبتنی بر واقعیات اقتصاد داریم که هر دو سناریو آماده است و قرار است در شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور ارائه شود. در واقع دو سناریو برای اشتغال سال جاری داریم، اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز به رغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود شما چند بار به اجرای سیاست‌ها و قواعد بازار کار اشاره کردید. چه موانعی پیش روی شما برای اجرای سیاست‌های اشتغال وجود دارد؟ ببینید در یک دسته بندی کلی دو رویکرد در این حوزه در کشور وجود دارد؛ یک رویکرد که به صورت سنتی و متعارف در کشور وجود دارد و هیچ تغییری هم نکرده است. بر پایه این رویکرد لزوماً باید رشد اقتصادی صورت گیرد تا اشتغال ایجاد شود و برای اینکه شاهد رشد اقتصادی باشیم باید سرمایه گذاری کنیم. بر پایه تفکر سنتی، تنها راه ایجاد اشتغال همین رویکرد است در حالی که ما مؤلفه‌های دیگری هم داریم. یعنی رشد اقتصادی کشور می‌تواند از طریق رشد بهره وری، اشتغال یا سرمایه گذاری باشد. ارزیابی دقیق ما نشان می‌دهد که رشد سرمایه گذاری و نرخ تشکیل سرمایه گذاری در سال‌های اخیر اصلاً روند مطلوبی نداشته است و به ما این سیگنال را می‌دهد که اگر دوباره سرمایه گذاری کنیم و دوباره به مردم به ویژه در صنعت بزرگ کارخانه‌ای تسهیلات دهیم منجر به اشتغال و تشکیل سرمایه نمی‌شود، بنابراین باید روی سایر مولفه‌ها یعنی نرخ بهره‌وری تمرکز کنیم. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز علیرغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ تخصیص منابع محدودی هم که در اسفندماه برای دو حوزه کشاورزی و صنعت از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه صورت گرفت به سمت صنایع کارخانه‌ای رفت و لزوماً منجر به اشتغال نمی‌شود. ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود. ولی همین رویکرد اعطای وام، به گفته خودتان سال گذشته منجر به ایجاد ۱۴۱ هزار فرصت شغلی در روستاها شد… بله اینکه سرمایه گذاری و سیاست تسهیلات دهی در حوزه اشتغال روستایی مؤثر بود کمی متفاوت بود چرا که اصولاً مناطق روستایی طی دهه‌های مختلف به صورت اختصاصی از تسهیلات برخوردار نبودند و هیچ سرمایه‌ای به این مناطق سرریز نشد. در فرایند نظام تسهیلات دهی برای اشتغال در روستاها و مناطق عشایری تمهیداتی فراهم شد که تاحدی موانع رفع شد؛ همچنین نظارت کردیم این منابع انحراف کمتری داشته باشند که ماحصل این سرمایه گذاری باعث اثربخشی در حوزه اشتغال‌زایی شد. در مناطق روستایی نیروی کار، زمین و عوامل تولید وجود دارد و کمبود ما در این مناطق سرمایه گذاری بود و به همین دلیل سیاست وام دهی و سرمایه گذاری در تحقق اهداف اشتغال‌زایی تأثیر مثبت داشت اما همچنان بهره‌وری ما مسئله دارد. اما رویکرد دوم در حوزه اشتغالزایی این است که اصول اقتصادی هدف نیستند بلکه این اصول ابزار رسیدن به هدف هستند که هدف می‌تواند اشتغال باشد. بنابراین الان در این شرایط باید منابع خود را به سمت اشتغال ببریم و این سبک سیاست گذاری خاص خود را دارد که در نظام اجرایی ما آشنایی به این سبک وجود ندارد و به طور بدیهی نسبت به آن مقاومت می‌شود. رویکرد وزارت کار در سیاست‌های بازار کار از نوع دوم است که اشتغال می‌تواند «هدف» باشد و مولفه‌هایی مانند کسری بودجه، بدهی خارجی، نرخ تورم و نرخ ارز یکسری اصول اقتصاد هستند نه هدف؛ اما چون هدف نداریم و فقط به اصول می‌پردازیم معمولاً این اصول دچار نوسان می‌شوند. بحث‌ها و مطالعات دنیا هم همین را نشان می‌دهد که اصول اقتصادی ابزاری برای رسیدن اهدافی مانند اشتغال، رفاه و کاهش فقر هستند و ما از این قواعد فاصله داریم. چرا قواعد سیاست‌گذاری در نظام اجرایی کشور اجرا نمی‌شوند؟ اینکه چرا قواعد سیاست گذاری به درستی اجرا نمی‌شوند به نظر می‌رسد تناظر بین دو رویکرد در کشور است و به طور بدیهی خیلی زمان می‌برد که رویکردهای جدید به تدریج منتقل و تبدیل به نظامات اجرایی شوند. علی رغم اینکه در سال‌های اول نسبت به رویکرد ما مقاومت وجود داشت الان خوشبختانه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس وقتی در دوره‌های آموزشی بین المللی در کشورهای در حال توسعه شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که این قواعد در دنیا حاکم هستند اما خب زمان زیادی را از دست دادیم. به هر حال هر تغییری نیازمند زمان است و در آن مقاومت هم وجود دارد و این اتفاق درباره کشور ما هم رخ می‌دهد. باید کمک کنیم به تدریج قواعد نظام اجرایی بهبود پیدا کند.
  • بزرگترین تضمین تاریخی را برای برجام گرفتیم

    بزرگترین تضمین تاریخی را برای برجام گرفتیم

    تقدیمی هدف:

    رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای دقیق نیستند و می‌گویند دولت ایران برای توافق برجام تضمین نگرفت، در حالی که ما بزرگترین تضمین تاریخی را گرفتیم، نه از ۶ کشور بلکه از همه دنیا.

    به گزارش خبرهدف، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در همایش یکصد سال تربیت معلم در ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه فرارسیدن ماه رحمت و مغفرت الهی قرار گرفته است.

    وی گفت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان علاوه بر فضیلت‌هایی که دارد نزول قرآن در آن ماه است.

    روحانی افزود: قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت بشریت است و یکی از دلایل عظمت ماه رمضان، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است.

    رئیس جمهور تصریح کرد: همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه مبارک رمضان قرار داده شده است اعم از اینکه ماه روزه گرفتن است، ماه بهار قرآن و ماه شب قدر است، به یک نسبت در مدرسه، کلاس، تعلیم و تربیت هم وجود دارد.

    وی ادامه داد: فضای ماه رمضان توجه به آسمان‌ها و مستمندان است، ماه تعاون، همکاری، برابری، برادری و کنار هم قرار گرفتن است. همه اینها یک حدی برای فهم و درک کلاس درس هم می‌تواند باشد چراکه کلاس درس کلاس تعلیم و تربیت است.

    روحانی بیان کرد: تمام معلمان، هم معلم هستند و هم مربی. در واقع آنها مربیان جامعه ما هستند. بعضی از معلمین در مدرسه محبوب هستند و محبوبیت آنها هم با یکدیگر متفاوت است. برخی خیلی محبوبیت دارند که حالا ممکن است آن فرد که خیلی هم محبوب است معلم ریاضی باشد اما باید گفت که آن معلم ریاضی است که می‌تواند مربی باشد.

    کلاس درس معلم ارزش شب قدر را دارد

    رئیس جمهور با بیان اینکه کلاس درس می‌تواند برای معلم شب قدر به حساب آید، افزود: اگر معلمی با رفتار، اخلاق و تعلیمی که دارد فقط یک نفر را هدایت کند و اگر کلاس درسی باشد که معلم بتواند روحیه آن دانش‌آموز و نوجوان را به سمت خدا متحول کند این کلاس ارزش شب قدر را دارد.

    وی گفت: اگر سربازی در مرزهای کشور برای حراست و پاسداری از مرزها، شب را به صبح رساند، بنا بر روایتی که از پیامبر (ص) داریم آن شبی که سرباز سپری کرده است برابری با شب قدر می‌کند. معلم هم از مرزهای اخلاق کشور حفاظت و حراست می‌کند بنابراین هر شب آن قدر است. بنابراین جایگاه معلمان جایگاه ویژه ای است و با هیچ وسیله مادی اجر معلمان قابل جبران نیست.

    روحانی بیان کرد: اولین معلم خداست. ائمه خدا، عالمان و صالحان همه معلم هستند، بنابراین جایگاه معلم جایگاه بسیار بالایی است و شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد نکویی باشد که به یاد شهادت وی روز معلم را نامگذاری کردند یعنی علامه شهید مرتضی مطهری.

    شهید مطهری جزو استثنائات تاریخ روحانیت بود

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهید مطهری جزو استثناهای تاریخ روحانیت و دانشگاه‌ها بود. او بسیار مخلص، مؤثر و دلسوز بود و واقعاً به صورت مستمر نظارت داشت بر اینکه در کجاها شبهه وجود دارد، در کجاها ذهن جوانان را منحرف می‌کنند که بتواند برای آنها مقاله بنویسد و سخنرانی کند.

    وی با بیان اینکه بهترین عزیزان ما را در همان سال‌ها و ماه‌های اول انقلاب اسلامی به صورت حساب شده از ما گرفتند، گفت: بهترین الگو برای همه معلمان سراسر کشور، تلاش، رفتار و افکار علامه شهید مطهری است که شما می‌بینید کتاب‌های او پس از این همه سال همچنان هدایتگر، روشنگر و حلال مشکلات است. شاید جایگزین کردن شهید بهشتی و مطهری بسیار سخت و مشکل است.

    روحانی گفت: حوادث داخل کشورمان به ما آموخت که معلمان و مدارس وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیر مترقبه کشور دارند.

    بزرگترین زلزله و سیل تاریخ ایران را در دولت دوازدهم داشتیم

    رئیس جمهور افزود: در دولت دوازدهم مصلحت خداوند بوده است که بالاترین زلزله تاریخ ایران و همچنین بزرگترین سیل تاریخ ایران را هم دیدیم. یعنی زلزله کرمانشاه با آن ریشتر مخربش به گفته محققان در ۱۰۰ سال اخیر در تاریخ ایران تا این حد سابقه نداشته است و سیل فروردین ماه نیز قطعاً در ۱۰۰ سال اخیر ما نظیر نداشت و برخی هم می‌گویند در تاریخ هزار ساله کشورمان بی سابقه بود.

    وی با اشاره به اینکه در این صد سال سابقه نداشته که ناگهان حدود ۲۸ استان کشورمان گرفتار سیل شوند، خاطرنشان کرد: بنده نمی‌دانستم که با کدام استاندار باید تماس بگیرم و زمانی از ظهر نشستم و با استاندارها درباره سیل صحبت کردم که تا ساعت ۱۲:۳۰ شب این مکالمات طول کشید.

    روحانی با تأکید بر اینکه در حوادث غیر مترقبه باید معلمان کنار مردم باشند، تصریح کرد: بنده این نکته را به وزیر آموزش و پرورش گفتم که هر جا حادثه‌ای غیرمترقبه رخ داد و مردم در چادر قرار گرفتند، یک چادر در آنجا باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید به نوبت معلمان به آنجا سر بزنند و تقسیم کار میان آنان شود.

    رئیس جمهور اظهار داشت: ممکن است آن کلاس درس یک کلاس درس معمولی مدرسه نباشد اما زمانی که معلم بالای سر بچه‌ها باشد، آنها احساس آرامش می‌کنند چرا که با معلم خو دارند و معلم با آنان حرف می‌زند و به آنان دلداری می‌دهد.

    باید به دانش آموزان مهارت لازم در برابر حوادث را بیاموزیم

    وی تأکید کرد: حضور معلم و دبیر در کنار مردم و حتی حضور استاد دانشگاه در کنار دانشجویان در این شرایط بسیار متفاوت است تا اینکه آنان ببینند که در بیابان رها شده‌اند و یک چادری با امدادهای ضروری برای آنان وجود دارد و باید صبح را به شب و شب را به صبح برسانند.

    روحانی با بیان اینکه ما باید به دانش آموزان مهارت لازم در برابر حوادث را بیاموزیم، ادامه داد: البته درباره زلزله معمولاً در مدارس برنامه‌هایی وجود دارد و آموزش‌هایی می‌دهند که باید این مهارت‌ها را دقیق‌تر کنیم و درباره سایر مسائل همچون سیل هم باید این مهارت‌ها به افراد آموزش داده شود. چرا که مهارت لازم برای مواجهه با حوادث، درد و غم را کم می‌کند.

    وی افزود: یکی از مهارت‌هایی که مدارس باید به دانش آموزان در تمام سطوح بیاموزد، آشنایی آنان با حوادثی است که در کشور پیش می‌آید. چرا که کشور ما هم روی خط زلزله است و از لحاظ اقلیمی هم شرایط متفاوتی دارد و همچنین خشکسالی، شن و گرد و غبار دارد.

    تنها راه زندگی، استخدام دولتی نیست

    رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مهارت آموزی برای حضور در بازار کار، تصریح کرد: یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود و سپس در جامعه منتظر می‌ماند تا ببیند کدام وزارتخانه اعلام می‌کند که کارمند می‌خواهد تا بلکه آنجا استخدام شود و اگر هم استخدام نشود، می‌گوید من بیکارم. در حالی که مگر ما دانشگاه درست کرده‌ایم که فارغ التحصیلان دانشگاه کارمند اداری شوند؟

    وی ادامه داد: مگر هر کسی که مدرسه می‌رود و دیپلم می‌گیرد باید حتماً کنکور دهد؟ مگر در دنیا و جهان غرب و شرق اینگونه است؟ مگر در همه جای دنیا بچه‌ها پس از مدارس به دانشگاه‌ها می‌روند؟ بلکه صرفاً تعدادی از آنان به دانشگاه‌ها می‌روند.

    روحانی گفت: ما فکر می‌کنیم که حتماً باید به دانشگاه برویم و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بگیریم و بعد هم می‌شویم دکتر بیکار!

    رئیس جمهور اظهار داشت: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا ببینید که کسانی که در دانشگاه دوره دکترا را می‌گذرانند، به تعداد انگشتان یک دست است و نهایتاً ۵ نفر هستند اما بروید ببینید دانشگاه‌های ما چه خبر است و همین جور درس می‌خوانند.

    وی افزود: ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم مثلاً ببینیم در یک کارخانه چه تعداد نیروی کار مورد نیاز است و یا اینکه در کشاورزی محاسبه کنید چند مهندس کشاورزی و یا متخصص ماشین آلات کشاورزی لازم است و همه نباید صرفاً مهندس کشاورزی شوند بلکه کشاورزی مراحل گوناگونی دارد و باید به نسل جوان هم مهارت بیاموزیم و هم آنکه آنان باید بدانند که تنها راه زندگی، استخدام دولتی نیست.

    روحانی تأکید کرد: البته باید همه با توجه به نیاز جامعه تحصیل کنند و به تحصیل تشویق شوند و البته باید به آنان مهارت هم آموخته شود.

    وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای مهارت افزایی دانش آموزان می‌تواند با دیگر وزارتخانه‌ها و نهادها همکاری کند، ادامه داد: مثلاً آنان می‌توانند با صنعت، کشاورزی، مراکز خدماتی، وزارت اطلاعات و فضای مجازی برای این موضوع شریک شوند.

    رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید در پایان دبیرستان یک نفر را تحویل جامعه دهیم که یک کاغذ در دستش باشد و از سوی دیگر دستان پرقدرت و ذهن خلاقش باید یک نوع مهارت را بلد باشد تا بتواند مشغول کار شود و اگر هم علاقه به ادامه تحصیل داشت، این کار را انجام دهد و اشکالی ندارد.

    روحانی با تأکید بر اینکه مهارت شغلی و کاری طبق ذوق و سلیقه افراد ضروری است، خاطرنشان کرد: مدارس ما باید در این زمینه متحول شوند و بنده بارها با وزیر قبلی و وزیر فعلی آموزش و پرورش به صورت مفصل درباره این ضرورت صحبت کرده‌ام و از سوی دیگر باید به نوع تعلیم و تربیت دانش آموزان فکر کنیم و باید از معلمان ماهر برای این تحولات استفاده شود.

    مسیر آموزش در دانشگاه و مدرسه نیاز به اصلاح اساسی دارد

    وی افزود: متأسفانه مدل تدریس ما به این صورت است که یک کتاب را فصل به فصل آموزش دهیم و در نهایت هم دانش آموز، آن مطالب را حفظ کند و در امتحان هم آنان را بنویسد که این سیستم آموزش و پرورش، روشی بسیار قدیمی است. روش تحصیل در دنیا اینگونه نیست بلکه همه دانش آموزان باید صاحب نظر باشند و بتوانند نظر دهند و نقد کنند. متأسفانه دانشگاه‌های ما هم همین حالت را دارند.

    روحانی افزود: مسیر آموزش ما هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش نیاز به اصلاح اساسی دارد. در نقاط مختلف دنیا دانش‌آموزان و دانشجویان مقاله و کنفرانس ارائه می‌دهند، در یک موضوع چند کتاب را مطالعه می‌کنند، اما اگر قرار شد صرفاً بر اساس برخی کتاب‌ها نمره به دانش آموزان داده شود و آنها را بر اساس آنها ارزیابی کنیم، این موضوع کفایت نمی‌کند و من از آموزش و پرورش خواهش می‌کنم که در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشد.

    وی بیان کرد: من در این خصوص با آقای بطحائی وزیر آموزش و پرورش صحبت می‌کردم که به طور مثال اگر دانش آموزان ما یک زبان خارجی مانند انگلیسی یا عربی را می‌خوانند آیا می‌توانند پس از پایان دوران دبیرستان دو دقیقه انگلیسی صحبت کنند یا سوال یک فرد عرب را جواب دهند؟

    رئیس جمهور ادامه داد: این چطور درس دادنی است که از همان ابتدا شروع می‌کنند به آموزش گرامر زبان خارجی به دانش آموزان؟ مگر زمانی که مادران می‌خواهند زبان فارسی را به کودکان خود بیاموزند از قواعد شروع می‌کنند و می‌گویند که یاد بگیر این صفت است و این قید و آن یکی فعل است؟

    روحانی تصریح کرد: آموزش زبان با حرف زدن شروع می‌شود، وقتی فرد بتواند حرف بزند، با کمی فکر کردن هم می‌تواند گرامر آن را متوجه شود، پس از آن می‌تواند به آن زبان بخواند و بنویسد. بنابراین، ما باید یک تحولی را در مدارس خود داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه امروز یک ضرورت است که نحوه آموزش را متحول کنید و این کار بزرگ باید توسط مدیران آموزش و پرورش، معلمین ماهر و معلمینی که می‌دانند چطور باید آموزش دهند، صورت گیرد، ادامه داد: بنابراین یک تحول نوینی را در این خصوص نیاز داریم و به خصوص امسال که سال رونق تولید است، باید تلاش بیشتری را داشت.

    رئیس جمهور گفت: یکی از موارد مهم دیگر، آمادگی دانش آموزان برای دانستن تحولات سیاسی و اجتماعی در جامعه است، در کشور ما و دیگر کشورها تحولات زیادی رُخ می‌دهد، حالا این تحولات ممکن است آرام یا غیر آرام باشد. فرزندان جامعه ما باید این روحیه و شناخت لازم در خصوص تحولات جامعه را پیدا کنند که این کار معلمان است.

    روحانی بیان کرد: شما معلمان یک جماعت حدود ۹۰۰ هزار نفری هستید که با ۱۴ میلیون امانت در سنین نوجوانی سر و کار دارید که این رقم بزرگی است. امروز ما در شرایط تحریم خارجی قرار داریم که باید دانش آموزان در این خصوص بدانند. هر دانش آموزی که بتواند مسائل را خوب متوجه شود می‌تواند به پدر، مادر و خانواده خود هم منتقل کند.

    بانک مرکزی در دولت یازدهم می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد اما نمی‌توانست

    روحانی ادامه داد: مبنای اولیه تحریم این بود که کشورهای قلدر جهان آمدند در ذهن جامعه بشری این موضوع را وارد کردند که ایران کشوری خطرناک است که به دنبال ساخت بمب اتم است و می‌خواهد با این سلاح کشورهایی را با خاک یکسان کند. همه این مسائل در قالب ایران هراسی و انقلاب هراسی از این مسئله ناشی شده بود.

    وی گفت: آنها ما را به شورای امنیت بردند و بدترین قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت را علیه ما تصویب کردند که در آن قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش بردند و پس از آن هم تحریم‌های مفصلی را علیه ما اعمال کردند و همه خاطرشان هست شرایطی را که برای ما به وجود آوردند.

    رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم صحبت ما با مردم این بود که این امکان وجود دارد که ما هم علم و فناوری هسته‌ای را داشته باشیم و هم به دنیا این اطمینان را بدهیم که ما خطری برای جهان به حساب نمی‌آئیم، تصریح کرد: به این دلیل بود که ما گفتیم چرخ سانتریفیوژها می‌تواند بچرخد و چرخ اقتصاد ما هم بچرخد که این شعار اصلی ما در زمان تبلیغات انتخابات بود و مردم هم به آن رأی دادند.

    روحانی افزود: یکی از دلایلی که مردم به این شعار رأی دادند این بود که گفتند انشاالله این دولت می‌تواند با زبان دیپلماسی، منطق و استدلال دنیا را از این تصمیم غلط برگرداند.

    وی بیان کرد: در صد روز اول دولت یازدهم ما توافق اولیه ای را با جهان به ثبت رسانده و در توافق ژنو توافقی با جهان انجام دادیم که بخشی از پول‌های بلوکه شده ما در حدود ۷۰۰ میلیون دلار آزاد شد.

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی ما در آن دوران می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد اما نمی‌توانست. یعنی امیدواری که مردم پیدا کرده بودند و دلاری که وارد کشور می‌شد این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌داد.

    عده‌ای می‌گفتند شما ساده هستید و توافق هسته‌ای تضمینی ندارد

    روحانی گفت: در مرحله دوم ما به دنبال توافق دائم بودیم، اما دو کشور تلاش کردند که این توافق انجام نشود یکی رژیم صهیونیستی و دیگری عربستان، یعنی هم وزیر خارجه سعودی و هم اسرائیلی‌ها به وین رفتند و با طرف‌های مقابل ما به خصوص آمریکایی‌ها صحبت کردند تا اجازه ندهند با ما وارد توافق شوند و آمریکایی‌ها هم پس از آن شروع به ایراد گرفتن کردند و این توافق شش تا هفت ماه عقب افتاد.

    وی با بیان اینکه در تیرماه سال ۹۴ که در ماه رمضان هم بود به توافق هسته‌ای دست پیدا کردیم، تصریح کرد: مخالفین ایران و تندروها در آمریکا ایستادند و گفتند اجازه نمی‌دهیم که این توافق صورت بگیرد و علاوه بر آنها، عربستان و اسرائیل هم با همه توان خود در مقابل این توافق ایستادند. اما با وجود همه مشکلات این توافق در دی ماه ۹۴ اجرایی شد.

    رئیس جمهور ادامه داد: عده‌ای به ما می‌گفتند که این توافق تضمینی ندارد اما ما می‌گفتیم این توافق را به شورای امنیت سازمان می‌بریم و آن را تبدیل به قطعنامه الزامی می‌کنیم. در کشور خیلی‌ها به ما می‌گفتند شما ساده هستید. این توافق در نهایت به شورای امنیت سازمان ملل رفت و قطعنامه الزامی شد یعنی همه دنیا این را امضا کرد.

    بزرگترین تضمین تاریخی را برای برجام گرفتیم

    روحانی اظهار کرد: عده‌ای دقیق نیستند و می‌گویند دولت ایران برای این توافق تضمین نگرفت، در حالی که ما بزرگترین تضمین تاریخی را گرفتیم، نه از ۶ کشور بلکه از همه دنیا.

    رئیس‌جمهور متذکر شد: زمانی که این توافق عملی شد، شما تحول را در کشور دیدید، به گونه‌ای که فروش نفت ما در روز، یک میلیون بشکه اضافه شد یعنی یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و فروش ما به بیش از دو میلیون بشکه طی چند ماه رسید.

    وی با بیان اینکه ما توانستیم بازار نفت را بگیریم علی‌رغم آنکه بسیاری به دنبال آن بودند که این اتفاق رخ ندهد، تصریح کرد: تمام شرکت‌ها به ایران هجوم آوردند و آنقدر سخت بود و در هتل‌های تهران جا نبود و عده‌ای که مخالف برجام بودند، بسیار عصبی بودند و شب خوابشان نمی‌برد و می‌گفتند که چرا انقدر صف بسته‌اند، همه به تهران می‌آیند و چه خبر است؟

    برجام می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور را متحول کند

    روحانی افزود: بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار نسبت به ایران تعهد کردند یعنی می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور ما را متحول کند. عصبانیت تندروهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و برخی کشورهای بسیار کوچک که قابل ذکر نیستند، به گونه‌ای بود که با همه توان راه افتادند و به آمریکایی‌ها گفتند که می‌دانید که چه خاکی بر سرتان شد؟ شما اول بنا بود که نگذارید ایران کار هسته‌ای را انجام دهد اما در برابر این مسئله تسلیم شدید و ایران اقدامات هسته‌ای‌اش را انجام می‌دهد، نطنز و فردو کار می‌کنند درحالی‌که قرار بود درِ فردو را برای همیشه تخته کنید، اما نتوانستید. همچنین قرار بود سانتریفیوژ ایران را جمع کنید اما این اقدام را هم نتوانستید انجام دهید، بنا بود در زمینهR&D و توسعه و تحقیق، جلوی ایران را بگیرید اما در این زمینه هم نتوانستید کاری کنید، تسلیم شدید و قبول کردید که ایران IR6 و IR8 بسازد.

    رئیس‌جمهور ادامه داد: این کشورها زمینه را به گونه‌ای راه انداختند که آمریکا بدترین توافق را با ایران انجام داده است و این جماعتی که امروز در آمریکا بر سر کار آمده‌اند، در دوره انتخابات شروع کردند و وعده دادند که اگر ما پیروز شویم، این توافق را از بین می‌بریم.

    وی با اشاره به اینکه پول و تبلیغات انتخابات را هم عربستان، اسرائیل، یهودی‌های آمریکا، تندروها و نژادپرست‌ها تأمین کردند، گفت: علت این اتفاق آن بود که این کشورها فهمیدند که ایران یک پیروزی بسیار بزرگ را به دست آورده است و گفتند که ما از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم و به اروپا و دیگران هم گفتند که از این توافق خارج شوند.

    روحانی تصریح کرد: آنان گفتند که این توافق سه نقص دارد؛ نقص اول این است که موشک آزاد شده است و ایران هرگونه بخواهد، می‌تواند موشک بسازد، نقص دوم این است که بعد از چند سال، فعالیت هسته‌ای ایران به طور کامل آزاد می‌شود و نقص بعدی هم این است که راجع به فعالیت منطقه‌ای ایران، هیچ‌کسی حرفی نزده است درحالی‌که ایران کل منطقه را برای خودش می‌گیرد.

    آمریکا ناچار شد تنهایی از برجام خارج شود

    رئیس‌جمهور متذکر شد: بر این اساس این افراد حدود ۶ ماه با مسئولان اروپا صحبت کردند اما به هدفشان نرسیدند و آمریکایی‌ها ناچار شدند به تنهایی از برجام خارج شوند که این کار سختی برای آمریکا بود چرا که آمریکا می‌خواست با اروپا، روس و چین، از برجام خارج شود اما حریف آنان نشد.

    وی با اشاره به اینکه آمریکا پس از آن، تحریم‌های یکجانبه را دنبال کرد، گفت: در این تحریم‌های یکجانبه، دولت‌ها با آمریکا همراهی نکردند اما متأسفانه شرکت‌ها در برابر آمریکا تسلیم شدند چرا که منافع مادی خود را لحاظ کردند و آمریکا در بسیاری از این شرکت‌ها سهیم است و آمریکا می‌گفت این شرکت‌ها باید یا ایران یا آمریکا را انتخاب کنند و به آنان فشار آورد تا این شرایط را امروز به ما تحمیل کند.

    روحانی ادامه داد: ما امروز در برابر آمریکایی که عهد و پیمان خودش را زیر پا گذاشته و برخلاف همه مقررات بین‌المللی، به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار می‌آورد که با ایران کار نکنند، نفت ایران را نخرند و نفت ایران را صفر کنند و خریداران نفت ایران را تهدید می‌کنند. علت این مسئله آن است که ایران با عظمت، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان برای آمریکا غیرقابل تحمل است.

    رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمریکا، ایرانی شبیه به ۵۰ سال پیش را می‌خواهد و حاضر است به ما کمک کند به شرطی که ما تسلیمش شویم درحالی‌که اساس انقلاب ما استقلال بود و اینکه کشور با رأی مردم اداره شود نه با فشار دیگران.

    باید مخارج ارزی را کم کنیم

    روحانی با اشاره به اینکه آمریکا برای رسیدن به این هدف چند اقدام را در دستور کار دارد، افزود: در وهله اول آمریکا می‌خواهد ارز ما را بکاهد. زمانی که مقدار ارز کاهش پیدا می‌کند، باید نیاز به ارز هم یا کاهش پیدا کند یا آنکه در غیر این صورت قیمت آن افزایش می‌یابد. مثل جنسی که در بازار کم باشد اما متقاضیان آن زیاد باشد که در این صورت قیمتش افزایش می‌یابد.

    رئیس جمهور با بیان اینکه ارز در قیمت سایر کالاها هم تأثیرگذار است، گفت: آنان به دنبال آن بودند که قیمت ارز را بسیار بالا ببرند و قیمت‌های عجیب و غریبی هم در ذهنشان بود که ما باید درآمد ارزی مان را افزایش دهیم و در مقابل، مخارج ارزی مان را کاهش دهیم و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

    وی با تأکید بر اینکه باید مخارج ارزی ما کاهش یابد، تصریح کرد: برای مثال ما چهار سال است گندم وارد نمی‌کنیم، در نتیجه مخارج ارزی کشور در این زمینه کاهش یافته است، در حالی که در یک مقطعی ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم و بزرگترین واردکننده گندم در دنیا بودیم.

    روحانی متذکر شد: ما در سال اولی که روی کار آمدیم یعنی سال ۹۲، ۶ میلیون تُن گندم وارد کردیم که در سال ۹۳ نیاز کشور بسیار کاهش یافت و از سال ۹۴ تا به امروز هم خودکفا شده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم و حتی می‌توانیم گندم صادر کنیم.

    رئیس جمهور بیان کرد: امسال هم می‌توانستیم گندم زیادی را به سایر کشورها صادر کنیم که متأسفانه به علت وقوع سیل مشکلاتی در این زمینه ایجاد و صدماتی به این بخش وارد شد اما با وجود این گندم به اندازه نیاز داریم و نیازی به خرید گندم نداریم.

    وی با اشاره به اینکه ما در روز ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم که قطعاً باید در ازای آن ارز دهیم، تصریح کرد: امروز ما گازوئیل وارد نمی‌کنیم، بلکه گازوئیل می‌فروشیم.

    روحانی با بیان اینکه ما در روز حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، ادامه داد: امروز ما بنزین وارد نمی‌کنیم و در بنزین خودکفا هستیم و اگر مردم در مصرف صرفه جویی کنند، حتی می‌توانیم بنزین را هم صادر کنیم.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه موارد مذکور مثال‌هایی از صرفه جویی در ارز است، گفت: از سوی دیگر باید درآمد ارزی را افزایش دهیم که سال گذشته حدود ۴۳ میلیارد دلار درآمد ارزی غیرنفتی داشتیم و یک رقمی مشابه این عدد درآمد نفتی داشتیم که دشمنان به دنبال آن هستند درآمد نفتی و غیرنفتی ما را کاهش دهند.

    وی گفت: ما باید با تولید، صادرات، ذخیره کردن فرآورده و فروش فرآورده‌ها این شرایط را جبران کنیم و در برابر توطئه‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت باید بایستیم و نفت را بفروشیم که این قدم‌های بزرگ را باید برداریم.

    آمریکایی‌ها به دنبال اختلاف و دودستگی در ایران هستند

    روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای به زمین زدن ما به دنبال ایجاد اختلافات درونی در کشورمان هستند، اظهار داشت: در واقع آنان می‌خواهند کشور ما چند دسته شود و ما رو در روی هم بایستیم و با هم بجنگیم و علیه هم پرونده درست کنیم که در این کار یک مقدار وضع کشور بهتر شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و متأسفانه برخی باورشان نشده که ما در یک جنگ سیاسی، اقتصادی و روانی با یک ابرقدرتی به نام آمریکا هستیم و توطئه‌های بزرگی علیه ما وجود دارد که باید این مسئله را باور کنیم.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز دشمنی، دعوا و فحاشی‌های داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: آمریکا زمانی بازی‌های خود علیه ایران را رها می‌کند که بفهمد از این راه نمی‌تواند ما را به زمین بزند.

    وی با بیان اینکه ما در وسط این جنگ هستیم و راهی جز مقاومت، ایستادگی، اتحاد و امید به آینده نداریم، اظهار داشت: جنگ امروز ما با آمریکا، جنگ در امید است و آنان می‌خواهند امید ما را بشکنند و ما هم باید امید آنان را بشکنیم و باید امید آنان یعنی شکست نظام و ایران را به یأس تبدیل کنیم.

    جنگ ما با آمریکا جنگ در امید است

    روحانی با بیان اینکه همچنین آنان می‌خواهند امیدواری را از ما بگیرند، تصریح کرد: ما در این زمینه هم باید با آنان مقابله کنیم و به آینده کشور، نظام و جوانان کاملاً مطمئن باشیم و اگر آموزش و پرورش، تولید، مهارت، وحدت و امید جامعه را افزایش دهد، بدانید که ما قطعاً در برابر دشمن پیروز می‌شویم و آمریکا شکست می‌خورد.

    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر جنگی زحمت دارد، چرا که هر جنگی مشکلات، زخمی، شهید و کشته هم دارد، گفت: ما آغازگر این جنگ نبودیم بلکه آمریکایی‌ها آغازگر این جنگ بودند و در برابر این توطئه می‌ایستیم و مطمئن هستم که در این جنگ امید، پیروز میدان خواهیم بود.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    آخرین وضعیت مسکن در تهران

    آخرین وضعیت مسکن در تهران + جدول قیمت پس از نوسانات دو ماهه بازار مسکن، دفاتر املاک از توقف رشد قیمت مسکن در هفته‌ اخیر خبر می‌دهند و خطر صعود مجدد را تهدید رکودزای این بازار تلقی می‌کنند. مطلب کامل

    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    خبر مهم رسانه ژاپنی

    خبر مهم رسانه ژاپنی/ مذاکره ایران و آمریکا : هرگز. خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران یادآورشد کشورش بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی علیه تهران، تمایلی برای مذاکره مجدد با واشنگتن در مورد برجام ندارد. مطلب کامل

    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد وزیر دفاع اسپانیا دستور داده است تا یک فروند ناوچه این کشور از گروه ضربت به رهبری آمریکا در خلیج فارس خارج شود. مطلب کامل

    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    حسن روحانی آخرین رئیس‌جمهور؛ شایعه به واقعیت نزدیک می‌شود؟

    به گزارش خبر  هدف:تغییر شکل نظام سیاسی یک پیش‌نیاز مهم دارد و آن اصلاح قانون اساسی است که در این چند وقت از آن زیاد سخن به میان آمده است و دیگر مانند گذشته یک تابو شمرده نمی‌شود. در واقع اصلاح قانون اساسی در شرایط کنونی می‌تواند دو وجه داشته باشد یا کلی یا جزئی باشد. اگر بنای موافقان اصلاح قانون اساسی اصلاح کلی این قانون باشد، احتمالا همان تغییر ... مطلب کامل

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی/اعتراضات به «ناکارآمدی دولت».عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب به تشریح کامل جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور پرداخت. مطلب کامل

    واریز سبد کالای رمضان به حساب ۲ میلیون خانوار

    معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از واریز سبد کالای نقدی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت حمایت این نهاد خبر داد و گفت: میانگین رقم واریزی برای خانوارهای مددجویان ۲۰۰ هزار تومان است. مطلب کامل

    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ -عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • برچسب

    000 000 33 000 نمودار تغییر قیمت سمند سورن ELX سال . کد 57511 سمند سورن ELX توربو . کد 58201 39 000 نمودار تغییر قیمت وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 سمند SE . کد 57310 28 500 آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) آنلاین قیمت سکه ( ریال آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها اجتماعی اخبار استقلال اقتصاد انلاین ایران خودرو ایران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) بازارها و شاخص های مالی مرتبط تابلو آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) تابلو آنلاین قیمت سکه ( ریال ) تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) تابلو آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها ( سنا ) خبر خبرهدف خبرگزاری خبرهدف دانلود دولت رئیس جمهور سایپا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) فروشگاه وردپرس قیمت سکه قیمت طلا و نقره مجلس مدیران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نرخ ارز نرخ ارز مرجع بانک مرکزی وردپرس فارسی ورزش ورزشی پارس خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) پرسپولیس کارمانیا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) کاریکاتور کرمان خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) گروه بهمن نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
  • پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 خبر هدف. محفوظ است.