• وام ۲۰ میلیونی در انتظار فرزندان بازنشستگان    :   مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان از عید فطر امسال خبر داد.
  • شرط ایران برای پذیرش پیشنهاد مذاکره ترامپ    :   محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه CNN آمریکا شرط پذیرش پیشنهاد ترامپ برای مذاکره ایران و آمریکا را «نشان دادن احترام» از سوی آمریکا در قبال ایران از طریق عمل به تعهدات برجامی عنوان کرد.
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد!    :   ظریف بار دیگر توییت جنجالی خود را تکرار کرد! وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به پیام توییتری رئیس جمهور آمریکا نوشت: هرگز یک ...
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • ۲سناریو برای اشتغال۹۸    :   ۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟ به گزارش خبرهدف، اشتغال یکی از اولویت‌های نخست دولت در سال ۹۷ بود و در سطوح اجرایی عالی کشور، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد. اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری نیروی کار در سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ نفر بوده است که ۵۳۶ هزار فرصت شغلی تا هدف اشتغال یک میلیونی فاصله دارد. همچنین، برنامه ششم توسعه کاهش نرخ ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری را هدف گذاری کرده بود. نگاهی به آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این نرخ در پایان سال ۹۶ میزان ۱۲ درصد و در پایان سال ۹۷ معادل ۱۲.۱ درصد بود. به عبارتی عملاً هدف کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری هم محقق نشد. نکته قابل تأمل اینکه، به رغم عدم هدف گذاری اشتغال یک میلیونی در سال ۹۷، اخیراً در کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در تشریح برنامه اشتغال ۹۸ هم ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شد. در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مجدداً چند روز پیش از ایجاد یک میلیون شغل تا پایان امسال خبر داد! همه این آمار و ارقام و وعده‌ها در شرایطی است که کاهش نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه منوط به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است. در شرایطی که پیش بینی‌های داخلی و حتی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران حکایت دارند و اشتغال زایی نیز وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی است، اصرار بر ایجاد اشتغال یک میلیونی دور از انتظار و قابل تأمل است. در همین زمینه به منظور بررسی عملکرد شاخص‌های بازار کار و سیاست‌های توسعه اشتغال در سال گذشته و همچنین تشریح برنامه‌های اشتغال در سال جاری با عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به گفتگو نشستیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد: آقای منصوری عملکرد تحقق سیاست‌های اشتغالزایی در سال ۹۷ را تشریح کنید. آیا شاخص‌های هدف‌گذاری شده بازار کار محقق شد؟ برای اینکه جامع‌تر به موضوع بپردازیم این طور باید پاسخ داد؛ سال گذشته برای اجرای سیاست‌های اشتغال باید یکسری منابع به عنوان ورودی می‌داشتیم که با اجرای سلسله فعالیت‌ها، خروجی آن دستاوردی به نام اشتغال می‌شد. واقعیت این است که ما اصولاً ورودی نداشتیم جز اینکه در اسفندماه سال ۹۷ مبلغ محدود ۱۳۵ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه تخصیص یافت. در حالی که فقط برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار به عنوان یکی از برنامه‌های اشتغال‌زا حدود ۸۵۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده و نیاز بود. سایر برنامه‌های اشتغال چطور؟ وضعیت تخصیص منابع مابقی طرح‌ها چگونه بود؟ میزان تخصیص منابع سایر برنامه‌های اشتغال در سال گذشته مانند سیاست «شناسایی رسته‌های منتخب اشتغال‌زا» و «طرح تکاپو» صفر بود و عملاً پرداختی صورت نگرفته است. دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند البته باید شرایط کشور را درک کنیم اما منابع مالی به عنوان یک ورودی برای اجرای برنامه‌های اشتغال موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. ضمن اینکه یک توافقی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که به صورت سه جانبه اجرای برنامه‌های اشتغال را پیش ببریم که سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر عالی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان هماهنگ کننده و دستگاه‌ها نیز در چارچوب و استراتژی مشترک مجری باشند اما از یک مرحله‌ای به بعد این توافق رعایت نشد و هر دستگاهی مستقلاً از سازمان برنامه و بودجه منابعی را به عنوان یارانه سود تسهیلات دریافت کرد. اندک اعتباراتی که پرداخت شد، اثربخشی لازم و مورد انتظار را داشت؟ از نظر ما در این دوره تسهیلات اصولاً اثربخشی ندارند، آن هم به سیاقی که الان در کشور وجود دارد. بنابراین انتظار خیلی بالایی از حوزه اشتغال نداریم؛ ضمن اینکه دستگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در اشتغال داشتند مانند حوزه‌های فناوری اطلاعات، سلامت و ورزش و تربیت بدنی از محل منابع عمومی دریافتی نداشتند و فقط برخی دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آن هم فقط ۲۰ درصد از منابع اشتغال را ذیل تبصره ۱۸ دریافت کردند. با این حال می‌توان گفت منابع اشتغال صرف صنعت کارخانه‌ای و کشاورزی شد که لزوماً نمی‌تواند منجر به اشتغال شود. خب این وضعیت ورودی و تخصیص منابع برای اجرای برنامه‌های اشتغال بود که به همین ترتیب فعالیت‌ها محدود شد. قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد در عین حال در حالی که قرار بود اجرای سیاست‌های اشتغال توسط دستگاه‌ها با هماهنگی وزارت کار باشد اما بخشی از فعالیت‌ها با توافق‌نامه‌های دو جانبه دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بدون دخالت وزارت کار اصولاً از کنترل ما خارج شد. عملاً نقش وزارت کار بیشتر به یک ناظر کلی تبدیل شد که باید از دستگاه‌ها گزارش‌گیری و در شورای عالی اشتغال تحلیل می‌کرد و در اختیار اعضا و رئیس جمهور محترم قرار می‌داد. به هر حال دستاوردها در حوزه اشتغال را نمی‌توان صرفاً منوط به نتایج حاصل از برنامه‌های مذکور دانست، بلکه علاوه بر برنامه‌ها و سیاست‌های بازار کار، ما یکسری فعالیت‌ها را با وابستگی کمتر به منابع مالی مانند الگوی جدید مشاغل خانگی و روش تأمین مالی خرد طراحی کردیم و تلاش شد با منابع محدودی که در اختیار بود، سیاست‌های توسعه بازار کار را اجرا کنیم که می‌توانیم آدرس دهیم که دقیقاً در قالب اجرای همین روش‌ها ۴۲۰ هزار شغل در سال ۹۷ ایجاد شد. فرصت‌های شغلی ۹۷ عمدتاً در چه بخش‌هایی از اقتصاد ایجاد شده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۴۶۴ هزار اشتغال در سال ۹۷ ایجاد شد که بخش عمده آن در حوزه خدمات و کشاورزی بوده و به دلیل ریزشی که در حوزه اشتغال بخش صنعت داشتیم، سهم فرصت‌های شغلی بخش‌های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است. به دلیل اینکه در سال گذشته فضای اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه شد بدیهی است که در این دوره اشتغال بخش صنعت با ریزش مواجه شد و به همین دلیل سهم اشتغال در بخش‌های خانگی، خرد و کوچک که وزارت کار مستقیماً در این حوزه‌ها سیاست گذاری کرد، افزایش یافت وگرنه اصولاً انتظار ما این بود که در دوران رشد، سهم اشتغال بخش صنعت و خدمات مولد بیشتر شود. در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ این سهم به حدود ۲۵ درصد رسیده است؛ البته قبول داریم بخشی از آن اشتغال کم‌کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد بوده است یک نکته مهم اینکه، به دلیل دقت نظر در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری، یک اتفاق خوب و قابل توجه در حوزه اشتغال کشور رخ داده است. به رغم اینکه در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ سهم بخش اشتغال روستایی از کل فرصت شغلی ایجاد شده هر ساله تقریباً نزدیک به صفر بود اما در سال ۹۷ با اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری این سهم به حدود ۲۵ درصد رسید. معنی این افزایش سهم از نظر ما این است که تسهیلات اشتغال روستایی به تدریج تأثیر خود را گذاشته و منجر به اشتغال شده است. بر اساس داده‌های ما در واقع اشتغال ایجاد شده از طریق تسهیلات اشتغال روستایی در سال گذشته حدود ۱۴۱ هزار نفر بوده است؛ البته این میزان شغل هر چند نسبت به برنامه هدف گذاری شده فاصله دارد اما نشان می‌دهد منابع برنامه اشتغال روستایی و عشایری در جهت درست هدایت شده است. آقای دکتر، اشتغال پایدار و رسمی نکته مهمی است که در این آمار باید مد نظر باشد. چقدر از ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در کل کشور و چه میزان از ۱۴۱ هزار فرصت شغلی مناطق روستایی و عشایری، پایدار و رسمی است؟ پوشش بیمه‌ای این مشاغل چقدر مورد توجه بوده است؟ بله، این موضوع نکته درستی است. نکته‌ای که در خصوص کل اشتغال ۴۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته وجود دارد، این است که بخشی از این فرصت‌های شغلی، اشتغال کم کیفیت، اشتغال غیررسمی و خرد هستند. بله ما می‌پذیریم که در بخش روستایی علی رغم ایجاد این میزان اشتغال که به ریز آمار آن را با کد ملی افراد داریم، اما افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند. در حال حاضر رویکرد و برنامه‌ای که اتخاذ کردیم این است که این افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند بنابراین لیست این افراد را در اختیار صندوق بیمه روستاییان و عشایر می‌گذاریم تا به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند و نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد. اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم از مشاغل بی‌کیفیت و غیررسمی گفتید. چرا سهم این مشاغل در حال افزایش است؟ ببینید به یک نکته باید توجه کرد. یک شغل غیررسمی که به مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای اطلاق می‌شود، لزوماً بی‌کیفیت نیستند اما به هر حال سهم این مشاغل بالا رفته است. فرض کنید یک کارخانه‌ای در استان اصفهان فعال بوده و به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شده است. طبیعتاً فرد بیکار شده این کارخانه یا به روستای خود برای انجام کار کشاورزی بازمی‌گردد که طبیعتاً بهره‌وری کاهش می‌یابد و منابع زیرزمینی مانند آب و خاک به دلیل اینکه خارج از چارچوب مصرف می‌شوند، صدمه می‌بینند، یا اینکه این فرد به سراغ کار خدماتی غیرمولد هدایت می‌شود. به این ترتیب ناخودآگاه این نوع کسب و کارها رونق می‌گیرند. معمولاً در دوره‌های رکود یا رشد کم اقتصادی، اشتغال غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که البته لزوماً نباید از آن به عنوان یک سیگنال منفی یاد کرد؛ اشتغال غیررسمی هم می‌تواند به بازار کار کمک کند و نباید این کسب و کارها را محدود کنیم بلکه باید به آنها رسمیت ببخشیم. به هر حال واقعیت شرایط اقتصادی ما این است که سهم اشتغال غیررسمی در حال افزایش است و ما هم باید کمک کنیم اولاً امکان فعالیت در چارچوب سلامت کار را فعلاً به صورت موقت داشته باشند و دوماً باید از رسمی شدن این مشاغل حمایت کنیم که در این زمینه سیاست‌های تثبیت اشتغال، جلوگیری از ریزش نیروی کار و رسمی کردن مشاغل بخشی از برنامه‌های ما است. به موضوع هدف گذاری اشتغال سال ۹۷ برگردیم. سال گذشته مسئولان عالی دولت ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل تا پایان سال را وعده داده بودند اما ۵۴۰ هزار شغل کمتر از این رقم ایجاد شد. مشکل فقط عدم تخصیص منابع بود؟ به هر حال یک تناظری بین رشد اقتصادی و اشتغال باید وجود داشته باشد و نباید آن را نادیده گرفت. منظور من این نیست که وقتی رشد اقتصادی رخ می‌دهد بلافاصله اشتغال ایجاد می‌شود بلکه پیامد نوسانات نرخ رشد اقتصادی معمولاً این است که اشتغال ایجاد نشود و این اتفاق در کشور ما مدام رخ می‌دهد. چرا علیرغم چشم‌اندازی که درباره رشد اقتصادی وجود داشت، ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شد؟ نکته این است که سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند برنامه ششم توسعه را اجرا کنند. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و به همین نسبت محاسبه کردند که ۰.۸ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. معنی این بحث این است که برای کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری باید در سال یک میلیون شغل ایجاد شود که سازمان برنامه و بودجه به استناد همین پیش بینی برنامه ششم، اشتغال یک میلیونی را هدف گذاری کرد. این هدف گذاری‌ها متأسفانه ناشی از نظام بودجه ریزی کشور است، در حالی که در دنیا مبتنی بر واقعیات بودجه ریزی می‌کنند و صراحتاً در سیاست‌گذاری‌های خود اعلام می‌کنند که ما به دنبال لیستی از آرزوهای خود نیستیم بلکه هدف گذاری واقعی باید داشته باشیم. بنابراین در سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته که توسط وزارت کار تدوین شده ما از آرزوها عدول کردیم و مبتنی بر واقعیت‌ها هدف‌گذاری کردیم. شاید خوشایند نباشد اما سیاست‌های کشور باید مبتنی بر ظرفیت‌های کشور هدف گذاری شود. دو سناریو برای اشتغال ۹۸ تدوین کردیم؛ یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصادی است. در سناریوی دوم، پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ مبتنی بر واقعیات اقتصادی داریم در برنامه اشتغال ۹۸ هم اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری پیش بینی شده است. چرا با علم به تداوم شرایط و نوسانات اقتصادی، برای سال جاری هم یک میلیون شغل هدف گذاری شده است؟ این هدف گذاری نیز در ادامه تطابق با اهداف برنامه ششم صورت گرفته است هر چند امسال هم با همین روند انتظار اینکه به عدد اشتغال یک میلیونی برسیم نداریم. البته اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری در سال جاری به شرط تأمین منابع پیش بینی شده ۲۵۰۰ میلیارد تومانی کمک‌های فنی و اعتباری، نهادسازی، طرح تکاپو و سیاست‌های فعال بازار کار و ۲۵ هزار میلیارد تومانی تسهیلات و منابع بانکی امکان پذیر است. علاوه بر تأمین منابع، باید قواعد سیاستی حوزه اشتغال هم رعایت شود، اگر نتوانیم قواعد خود را پیاده سازی کنیم قطعاً نمی‌توانیم این میزان فرصت شغلی ایجاد کنیم. با توجه به ملاحظات سال جاری، ایجاد یک میلیون شغل برای سال ۹۸ هم بعید به نظر می‌رسد. ما دو سناریو برای اشتغال ۹۸ داریم، طبیعتاً یک سناریو، اشتغال یک میلیون و ۹۰ هزار نفری مشروط به تأمین منابع و رشد اقتصاد است. علاوه بر این یک سناریوی دیگر نیز برای سال ۹۸ تدوین کردیم که در این سناریو پیش بینی مشخصی از میزان اشتغال در سال ۹۸ البته مبتنی بر واقعیات اقتصاد داریم که هر دو سناریو آماده است و قرار است در شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور ارائه شود. در واقع دو سناریو برای اشتغال سال جاری داریم، اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز به رغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود شما چند بار به اجرای سیاست‌ها و قواعد بازار کار اشاره کردید. چه موانعی پیش روی شما برای اجرای سیاست‌های اشتغال وجود دارد؟ ببینید در یک دسته بندی کلی دو رویکرد در این حوزه در کشور وجود دارد؛ یک رویکرد که به صورت سنتی و متعارف در کشور وجود دارد و هیچ تغییری هم نکرده است. بر پایه این رویکرد لزوماً باید رشد اقتصادی صورت گیرد تا اشتغال ایجاد شود و برای اینکه شاهد رشد اقتصادی باشیم باید سرمایه گذاری کنیم. بر پایه تفکر سنتی، تنها راه ایجاد اشتغال همین رویکرد است در حالی که ما مؤلفه‌های دیگری هم داریم. یعنی رشد اقتصادی کشور می‌تواند از طریق رشد بهره وری، اشتغال یا سرمایه گذاری باشد. ارزیابی دقیق ما نشان می‌دهد که رشد سرمایه گذاری و نرخ تشکیل سرمایه گذاری در سال‌های اخیر اصلاً روند مطلوبی نداشته است و به ما این سیگنال را می‌دهد که اگر دوباره سرمایه گذاری کنیم و دوباره به مردم به ویژه در صنعت بزرگ کارخانه‌ای تسهیلات دهیم منجر به اشتغال و تشکیل سرمایه نمی‌شود، بنابراین باید روی سایر مولفه‌ها یعنی نرخ بهره‌وری تمرکز کنیم. متأسفانه سنت سیاست گذاری کسب و کار و اشتغال در کشور این است که فقط تسهیلات بدهیم؛ در بودجه‌های سالانه نیز علیرغم اصرار ما، فضا همچنان به سمت دادن وام سوق داده شده است؛ تخصیص منابع محدودی هم که در اسفندماه برای دو حوزه کشاورزی و صنعت از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه صورت گرفت به سمت صنایع کارخانه‌ای رفت و لزوماً منجر به اشتغال نمی‌شود. ما باید سیاست‌های حوزه اشتغال را متناسب با دوران رونق و رکود تنظیم کنیم و در شرایط فعلی، حوزه سرمایه گذاری منجر به اشتغال نمی‌شود. ولی همین رویکرد اعطای وام، به گفته خودتان سال گذشته منجر به ایجاد ۱۴۱ هزار فرصت شغلی در روستاها شد… بله اینکه سرمایه گذاری و سیاست تسهیلات دهی در حوزه اشتغال روستایی مؤثر بود کمی متفاوت بود چرا که اصولاً مناطق روستایی طی دهه‌های مختلف به صورت اختصاصی از تسهیلات برخوردار نبودند و هیچ سرمایه‌ای به این مناطق سرریز نشد. در فرایند نظام تسهیلات دهی برای اشتغال در روستاها و مناطق عشایری تمهیداتی فراهم شد که تاحدی موانع رفع شد؛ همچنین نظارت کردیم این منابع انحراف کمتری داشته باشند که ماحصل این سرمایه گذاری باعث اثربخشی در حوزه اشتغال‌زایی شد. در مناطق روستایی نیروی کار، زمین و عوامل تولید وجود دارد و کمبود ما در این مناطق سرمایه گذاری بود و به همین دلیل سیاست وام دهی و سرمایه گذاری در تحقق اهداف اشتغال‌زایی تأثیر مثبت داشت اما همچنان بهره‌وری ما مسئله دارد. اما رویکرد دوم در حوزه اشتغالزایی این است که اصول اقتصادی هدف نیستند بلکه این اصول ابزار رسیدن به هدف هستند که هدف می‌تواند اشتغال باشد. بنابراین الان در این شرایط باید منابع خود را به سمت اشتغال ببریم و این سبک سیاست گذاری خاص خود را دارد که در نظام اجرایی ما آشنایی به این سبک وجود ندارد و به طور بدیهی نسبت به آن مقاومت می‌شود. رویکرد وزارت کار در سیاست‌های بازار کار از نوع دوم است که اشتغال می‌تواند «هدف» باشد و مولفه‌هایی مانند کسری بودجه، بدهی خارجی، نرخ تورم و نرخ ارز یکسری اصول اقتصاد هستند نه هدف؛ اما چون هدف نداریم و فقط به اصول می‌پردازیم معمولاً این اصول دچار نوسان می‌شوند. بحث‌ها و مطالعات دنیا هم همین را نشان می‌دهد که اصول اقتصادی ابزاری برای رسیدن اهدافی مانند اشتغال، رفاه و کاهش فقر هستند و ما از این قواعد فاصله داریم. چرا قواعد سیاست‌گذاری در نظام اجرایی کشور اجرا نمی‌شوند؟ اینکه چرا قواعد سیاست گذاری به درستی اجرا نمی‌شوند به نظر می‌رسد تناظر بین دو رویکرد در کشور است و به طور بدیهی خیلی زمان می‌برد که رویکردهای جدید به تدریج منتقل و تبدیل به نظامات اجرایی شوند. علی رغم اینکه در سال‌های اول نسبت به رویکرد ما مقاومت وجود داشت الان خوشبختانه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس وقتی در دوره‌های آموزشی بین المللی در کشورهای در حال توسعه شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که این قواعد در دنیا حاکم هستند اما خب زمان زیادی را از دست دادیم. به هر حال هر تغییری نیازمند زمان است و در آن مقاومت هم وجود دارد و این اتفاق درباره کشور ما هم رخ می‌دهد. باید کمک کنیم به تدریج قواعد نظام اجرایی بهبود پیدا کند.
  • جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    تقدیمی هدف:

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی/اعتراضات به «ناکارآمدی دولت».عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب به تشریح کامل جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور پرداخت.

    عبدالحسین روح‌الامینی رئیس خانه احزاب در گفتگو با خبرهدف در تشریح جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور گفت: تقریباً می‌توان گفت همه سخنرانانی که در جلسه با رئیس‌جمهور صحبت کردند، نسبت به عملکرد و ناکارآمدی دولت انتقاد داشتند و این‌گونه نبود که منتقدان دولت در جریان اصولگرا، نسبت به عملکرد دولت اعتراض داشته باشند.

     

    حضرتی: روزنامه به دلیل مشکلات کاغذ به «توقف انتشار» نزدیک هستند

    رئیس خانه احزاب در مورد سخنران اول جلسه با رئیس جمهور گفت: آقای الیاس حضرتی سخنران اول جلسه با رئیس جمهور بود. آقای حضرتی اشاره‌ای به دشمنی‌های آمریکا علیه مردم ایران داشت و سپس در مورد رفع حصر و موضوعاتی در خصوص رئیس دولت اصلاحات صحبت کرد و گلایه‌هایی از صدا و سیما را بیان کرد. حضرتی همچنین بحث‌هایی را در مورد مصرف‌گرایی و راحت‌طلبی عنوان کرد و در نهایت نیز مسائلی در مورد وابستگی به نفت و مشکلاتی که در بودجه سال ۹۸ خواهیم داشت را مطرح کرد.

    روح‌الامینی تصریح کرد: آقای حضرتی در پایان به گرانی کاغذ اشاره کرد و تأکید داشت که بسیاری از روزنامه‌ها به دلیل مشکلات کاغذ، به «توقف انتشار» نزدیک هستند.

    روح الامینی: معدل نظرات اقشار مختلف نارضایتی از عملکرد دولت است

    وی با بیان اینکه دومین سخنران در جلسه با رئیس‌جمهور، بنده بودم، اظهار داشت: من به آقای رئیس‌جمهور گفتم برای جلسه با حضرتعالی، با اقشار مختلف جامعه مشورت کردم. از جمله این اقشار، نخبگان دانشگاهی، جوانان، هیئت رئیسه خانه احزاب، بازاریان و بسیاری از طرفداران و حامیان شما در انتخابات بودند؛ معدل همه آنها این بود که از عملکرد دولت ناراضی هستند.

    رئیس خانه احزاب ادامه داد: من به رئیس‌جمهور گفتم که «ما به شما رأی ندادیم ولی حامیان دولت نیز از عملکرد دولت راضی نیستند»؛ البته بعد از صحبت من نیز آقایان علیخانی و شکوری‌راد نیز با مصادیقی، صحبت‌هایم را تائید کردند. حتی آقای شکوری‌راد گفت «درست است که از شما حمایت کردیم و از حمایت خود پشیمان نیستیم ولی به دلیل حمایت از شما، خیلی فحش می‌خوریم».

    رئیس خانه احزاب ادامه داد: من خدمت آقای رئیس‌جمهور معدل نظرات احزاب را هم گفتم و تأکید کردم معدل نظر احزاب، نخبگان و مردم در اقشار مختلف، نارضایتی از دولت است و اگر شرایط خطیر است و باید آرایش جنگی در برابر دشمن بگیریم، باید همراهی همه مردم، احزاب، گروه‌های مختلف سیاسی و نخبگان سیاسی، اقتصادی و علمی را داشته باشیم.

    روح‌الامینی با اشاره به دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان گفت: به آقای روحانی گفتم در دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان آمده است که «خداوند ما را در زمره مستغفرین قرار دهد»؛ استغفار به معنای بازگشت است، یعنی ما به همه اصول و ارزش‌هایی که زیر پا گذاشتیم، بازگردیم یا این‌گونه می‌توان گفت که بازگشت به مردم، مبانی و اصول انقلاب داشته باشیم و هر میزانی که تاکنون کم‌کاری شده است، جبران شود.

     

    وی گفت: به رئیس جمهور گفتم احساس رها شدن مملکت در آحاد نخبگان باید تبدیل شود به اینکه همه به کمک گرفته شوند تا همه آحاد مردم به دولت کمک کنند. من در این جلسه از سیل مثال زدم و گفتم در مسئله سیل نیز مردم و همه اقشار مختلف جامعه به میدان آمدند و به دولت کمک کردند؛ این موضوع می‌تواند برای سایر مسائل کشور نیز قابل تعمیم باشد.

    روح الامینی: آقای روحانی! با توجه به امکانات و اختیاراتی که دارید باید پاسخگو باشید

    رئیس خانه احزاب در مورد جمع‌بندی بحث خود در جلسه با رئیس‌جمهور افزود: آقای روحانی! شما به عنوان رئیس قوه مجریه، امکانات و اختیارات زیادی دارید و باید برای توازن این اختیارات و امکانات، پاسخگویی نیز داشته باشید.

    روح الامینی: دولت به جای آنکه مدت‌ها دنبال اروپا و نتایج برجام باشد، باید به بازارهای منطقه توجه می‌کرد

    روح‌الامینی با بیان اینکه در این جلسه در خصوص بازارهای منطقه برای رئیس‌جمهور مثالی را بیان کردم، گفت: علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، بازار منطقه فرصت بسیار خوبی برای ایران است و شعاری هست که می‌گویند «بازار منطقه، حق مسلم ما است»؛ ما در عراق، افغانستان، سوریه و … فرصت بسیار خوبی داریم که می‌توانیم برای صادرات، از آنها استفاده کنیم؛ این در حالی است که علی‌رغم تأکید رهبری و شرایط کشور و ضرورت نگاه به شرق، دولت مدت‌ها نسبت به کشورهای منطقه و همسایه بی‌توجه بوده و حتی مدت‌ها در کشورهای مهمی مانند چین و هند سفیر نداشتیم که این بی‌توجهی دولت به ظرفیت‌ها است و به جای آنکه مدت‌ها به دنبال اروپا و نتایج برجام باشد باید به به شرق بیشتر توجه می‌کرد.

    روح‌الامینی گفت: بنده در جلسه با رئیس‌جمهور، از عدم همراهی دولت با خانه احزاب انتقاد کردم و گفتم، شش سال است که اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با وجود آنکه تاکنون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بودند، می‌خواستند با شما ملاقات کنند ولی موفق نشدند ولی انشاالله منِ اصولگرا در این دوره بتوانم با اعضای شورای مرکزی خانه احزاب، با شما ملاقات داشته باشیم.

    وی ادامه داد: به رئیس‌جمهور گفتم «با وجود آنکه فرزندم را از دست داده‌ام، در مقابل خانواده شهدا کاری نکردم و واقعاً چیزی نیست، با وجود آنکه به شما رأی ندادیم، ولی پای نظام هستیم و کمک خواهیم کرد».

     

    علیخانی: فاصله بین دولت و مردم بسیار زیاد شده است

    رئیس خانه احزاب با بیان اینکه سومین سخنران، قدرت‌الله علیخانی بود، گفت: علیخانی گلایه می‌کرد که دولت رسانه ندارد و فاصله بین دولت و مردم، بخصوص حامیان رئیس‌جمهور، بسیار زیاد شده است و تأکید داشت که این‌گونه جلسات با حضرتعالی باید بیشتر باشد.

    روح‌الامینی با بیان اینکه آقای علیخانی از عدم کارآیی برخی از وزارتخانه‌ها به رئیس‌جمهور انتقاد کرد و اظهار داشت: علیخانی از وزارت صمت و وزارت کار انتقاد کرد و در مورد آقای شریعتمداری هم گفت «وقتی آقای شریعتمداری در وزارت صمت، کارنامه قابل قبولی ندارد، چرا شما، وی را برای وزارت کار معرفی کردید؟ آقای روحانی! برخی از وزرا، وزرای شما نیستند بلکه وزرای نمایندگان هستند»؛ البته آقای علیخانی از وزیر راه و شهرسازی تشکر کرد و گفت «آقای اسلامی در موضوع سیل عملکرد بسیار خوبی داشته است».

    وی بیان کرد: آقای علیخانی در جلسه گفت «فاصله بین دولت و جامعه بخصوص حامیان اصلی دولت، خیلی زیاد شده است».

     

    مصباحی مقدم: مردم قبول نمی‌کنند همه مشکلات اقتصادی کشور برای تحریم هاست؛ مردم معتقدند ناکارآمدی دولت است

    وی با بیان اینکه غلامرضا مصباحی‌مقدم چهارمین سخنران جلسه با رئیس‌جمهور بود، گفت: آقای مصباحی‌مقدم در این جلسه می‌گفت ما در بین مردم رفت‌وآمد داریم، من حتی وقتی برای ورزش به پارک می‌روم، هر کسی به ما می‌رسد، می‌گوید برای حال و روز کشور در حوزه اقتصادی، کاری انجام دهید و همین نشان می‌دهد که نارضایتی مردم از مدیریت اقتصادی دولت کاملاً مشهود است.

    رئیس خانه احزاب اظهار داشت: آقای مصباحی‌مقدم می‌گفت «درست است به دلیل تحریم، مشکلاتی وجود دارد ولی مردم قبول نمی‌کنند همه مشکلات اقتصادی کشور، به دلیل تحریم‌ها باشد بلکه عمده مردم معتقدند به دلیل ناکارآمدی دولت است».

    رئیس خانه احزاب افزود: آقای مصباحی‌مقدم تأکید داشت مسئله کنترل نقدینگی، مسئله بسیار مهمی است و در دوره شما، از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع می‌تواند «اُم‌المسائل» باشد.

     

    ساعی: دولت و وزرا عنایتی به قانون منع بکارگیری بازنشستگان نداشتند

    وی با بیان اینکه خانم ساعی از نمایندگان مجلس، پنجمین سخنران جلسه با رئیس‌جمهور بود، گفت: خانم ساعی از آقای روحانی خواست که این جلسه بعد از ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته باشد تا فرصت نقد همدیگر را داشته باشیم. ساعی خطاب به رئیس جمهور گفت وقتی ما دشمن مشترک در دنیا داریم، پس موضوع این جلسات برای این نیست که بخواهیم یکدیگر را از میدان به در کنیم و باید گفتگو و وفاق ملی با حضور همه اقشار انجام شود.

    رئیس خانه احزاب با بیان اینکه خانم ساعی مانند دیگران، از دولت انتقاد کرد و اظهار داشت: خانم ساعی به رئیس جمهور گفت «ما قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را در مجلس تصویب کردیم ولی وزرا و دولت عنایتی به این مصوبه نداشتند».

     

    توکلی: پالس های تورمی برای طبقات ضعیف جامعه کمرشکن است

    روح‌الامینی با بیان اینکه احمد توکلی ششمین سخنران جلسه با رئیس‌جمهور بود، در تشریح اظهارات وی گفت: آقای احمد توکلی در این جلسه گفت «سیاست ارزی دولت، درست نیست و پالس‌های تورمی، کمرشکن است؛ بخصوص برای طبقات ضعیف‌تر. نرخ تورم بسیار مشکل‌آور شده است و این کارهای مختصر جبرانی نیز کافی نیست».

    رئیس خانه احزاب افزود: احمد توکلی در این جلسه گفت «ما راهکارهای مفصل و مبسوطی را نوشتیم و گفتیم ولی متأسفانه کاری انجام نشده است و همراهی تورم، رکود و بیکاری و بخصوص بیکاری کارگران شاغل از مسائل اصلی فعلی کشور است که باید دولت برای حل آن اقدام کند.»

     

    شکوری راد: به دلیل عملکرد دولت، زیاد فحش می‌خوریم

    وی با بیان اینکه هفتمین سخنران جلسه با رئیس‌جمهور آقای شکوری‌راد از حزب اتحاد ملت بود، تصریح کرد: آقای شکوری‌راد گفت «مردم هم رأی دادند و ما هم از رأی خود پشیمان نیستیم ولی به دلیل عملکرد شما، زیاد فحش می‌خوریم.»

    روح الامینی ادامه داد: شکوری راد خطاب به رئیس جمهور می‌گفت «دولت از درون با خودش رفیق نیست و جلوه منسجمی ندارد. به قول آقای علیخانی، شما از حامیان خود نیز فاصله گرفته‌اید. دلمان می‌خواست کمک کنیم ولی راهی برای ما باز نیست. مشارکت احزاب را برای مشکلات کشور مطالبه کنید. درست است افراد سیاسی دعوت شده‌اند ولی در مورد مسائل احزاب، صحبتی نشد که بهتر است برای این موضوع، دیداری در نظر گرفته شود».

     

    حدادعادل: همه چیز تقصیر دولت پنهان نیست

    رئیس خانه احزاب با بیان اینکه غلامعلی حدادعادل از سخنرانان جلسه با رئیس جمهور بود، اظهار داشت: آقای حدادعادل در این جلسه خطاب به رئیس جمهور گفت «امثال ما به شما در انتخابات رأی ندادیم ولی می‌خواهیم که شما برای مملکت مفید باشید.»

    وی افزود: آقای حداد عادل در این جلسه مثال تیم‌های آبی و قرمز و تیم ملی را برای رئیس‌جمهور زدند و گفت «وقتی ما با تیم خارجی مسابقه داریم و تیم ملی ما در صحنه حضور دارد، همه از تیم ملی حمایت می‌کنیم».

    روح الامینی ادامه داد: آقای حداد عادل در این جلسه خطاب به رئیس‌جمهور گفت «عده‌ای خودشان را برای انقلاب می‌خواهند و عده دیگری نیز انقلاب را برای خودشان می‌خواهند. آنهایی که خودشان را برای انقلاب می‌خواستند و همیشه حضور حداکثری داشتند، همین «مردم» بودند. ما اگر اعتماد به مردم را برای حل مشکلات جلب کنیم، می‌توانیم مقاومت کنیم.»

    رئیس خانه احزاب خاطر نشان کرد: آقای حدادعادل می‌گفت «در چنین شرایطی، بهتر است شما، ملاحظات مردم متدین را رعایت کنید و از کمرنگ شدن شعائر دینی در جامعه جلوگیری کنید و فضای مجازی را کنترل کنید؛ بالاخره مملکت برای این فضای مجازی صاحب دارد یا ندارد؟ از زدن زخم‌زبان‌ها پرهیز کنید. شما به ما می‌گفتید «دلواپس»؛ یعنی ما نگران مذاکره با دشمن غدار بودیم و الان شما هم نگران و «دلواپس» هستید؛ این نباید تبدیل به دوقطبی «دلواپسان» و «دل‌آرامان» شود».

    وی افزود: آقای حدادعادل در جلسه با رئیس جمهور تأکید کرد «مسئله اصلی گرانی، تورم و بیکاری است و البته همه چیز تقصیر دولت پنهان نیست. شما تعدادی از فعالان اقتصادی متدین شبیه به خودتان را جمع کنید که ۴۰-۵۰ سال سابقه داشته باشند و از اینها نظر بگیرید، نه اینکه در اتاق‌های در بسته نظرات کسانی را بگیرید که کار مردمی هم انجام نداند.»

    روح الامینی ادامه داد: در مورد مذاکره با آمریکا هم آقای حدادعادل خطاب به روحانی گفت «مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.»

     

    مظفر: نباید مردم احساس کنند دولت نسبت به مشکلات مردم بی توجه است

    رئیس خانه احزاب با بیان اینکه حسین مظفر آخرین سخنران جلسه با رئیس جمهور بود، گفت: آقای مظفر تاکید داشت «برای فشارها، حوادث و گرانی‌ها و اوضاع اقتصادی تدابیر خاص دولت و حاکمیت را می‌طلبد و نباید مردم احساس کنند دولت نسبت به مشکلات مردم بی توجه است.»

    وی افزود: آقای مظفر تاکید داشت «اصلاح و افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی به صلاح نیست. مطالبه مردم مطالبه کارآمدی و مدیریت است، زیرا مردم احساس می‌کنند کشور رها است». آقای مظفر در مورد مذاکره با آمریکا هم تاکید داشت «هر گونه مذاکره با گرگ صفت‌ها به صلاح نیست و از موضع ذلت خواهد بود.»

    gps1

    مطالب مرتبط :

    آخرین وضعیت مسکن در تهران

    آخرین وضعیت مسکن در تهران + جدول قیمت پس از نوسانات دو ماهه بازار مسکن، دفاتر املاک از توقف رشد قیمت مسکن در هفته‌ اخیر خبر می‌دهند و خطر صعود مجدد را تهدید رکودزای این بازار تلقی می‌کنند. مطلب کامل

    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    خبر مهم رسانه ژاپنی

    خبر مهم رسانه ژاپنی/ مذاکره ایران و آمریکا : هرگز. خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران یادآورشد کشورش بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی علیه تهران، تمایلی برای مذاکره مجدد با واشنگتن در مورد برجام ندارد. مطلب کامل

    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد

    جنجال بالا گرفت، اسپانیا از گروه ضربت آمریکا در خلیج فارس خارج شد وزیر دفاع اسپانیا دستور داده است تا یک فروند ناوچه این کشور از گروه ضربت به رهبری آمریکا در خلیج فارس خارج شود. مطلب کامل

    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    حسن روحانی آخرین رئیس‌جمهور؛ شایعه به واقعیت نزدیک می‌شود؟

    به گزارش خبر  هدف:تغییر شکل نظام سیاسی یک پیش‌نیاز مهم دارد و آن اصلاح قانون اساسی است که در این چند وقت از آن زیاد سخن به میان آمده است و دیگر مانند گذشته یک تابو شمرده نمی‌شود. در واقع اصلاح قانون اساسی در شرایط کنونی می‌تواند دو وجه داشته باشد یا کلی یا جزئی باشد. اگر بنای موافقان اصلاح قانون اساسی اصلاح کلی این قانون باشد، احتمالا همان تغییر ... مطلب کامل

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی

    جزئیات جلسه فعالان سیاسی باروحانی/اعتراضات به «ناکارآمدی دولت».عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب به تشریح کامل جلسه شب گذشته فعالان سیاسی با رئیس جمهور پرداخت. مطلب کامل

    واریز سبد کالای رمضان به حساب ۲ میلیون خانوار

    معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از واریز سبد کالای نقدی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت حمایت این نهاد خبر داد و گفت: میانگین رقم واریزی برای خانوارهای مددجویان ۲۰۰ هزار تومان است. مطلب کامل

    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ -عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • برچسب

    000 000 33 000 نمودار تغییر قیمت سمند سورن ELX سال . کد 57511 سمند سورن ELX توربو . کد 58201 39 000 نمودار تغییر قیمت وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 سمند SE . کد 57310 28 500 آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) آنلاین قیمت سکه ( ریال آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها اجتماعی اخبار استقلال اقتصاد انلاین ایران خودرو ایران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) بازارها و شاخص های مالی مرتبط تابلو آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) تابلو آنلاین قیمت سکه ( ریال ) تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) تابلو آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها ( سنا ) خبر خبرهدف خبرگزاری خبرهدف دانلود دولت رئیس جمهور سایپا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) فروشگاه وردپرس قیمت سکه قیمت طلا و نقره مجلس مدیران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نرخ ارز نرخ ارز مرجع بانک مرکزی وردپرس فارسی ورزش ورزشی پارس خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) پرسپولیس کارمانیا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) کاریکاتور کرمان خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) گروه بهمن نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
  • پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 خبر هدف. محفوظ است.