سود اصلی را دلال می‌برد چون دستگاه جداسازی گل زعفران نداریم

چاپ

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه طرح جامع زعفران ۱۰ سال است خاک می خورد، گفت: قیمت هرکیلوگرم گل زعفران به یک پنجم کاهش یافته چون کشاورزان قادر به جداسازی آن نیستند.

غلامرضا میری در گفتگو با خبرهدف با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران از روز گذشته آغاز شده و تا حدودی در وضعیت بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: با توجه به اینکه الان در فصل برداشت گل قرار داریم این گل است که وضعیت بازار را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه امسال حجم تولید بالاست و کشاورزان قادر به جداسازی زعفران نیستند و کارگر نیز برای این کار ندارند، افزود: بنابراین کشاورزان گل زعفران را می فروشند و از هر ۶۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم گل یک کیلوگرم زعفران خشک استحصال می شود. بنابراین در هرحال حاضر  «گل» است که وضعیت بازار را رقم می زند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هرکیلوگرم گل بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزارتومان است، ادامه داد: در آغاز فصل برداشت و عرضه محصول نوبرانه به بازار قیمت هرکیلوگرم گل بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتومان بود اما چون کشاورزان قادر به جداسازی نیستند و امکان نگهداری طولانی مدت گل را هم ندارند دلالان با نرخ های بسیار کم محصول آنان را خریداری می کنند.

میری گفت: دلالانی که گل را با قیمت های نازل از کشاورزان می خرند هرکیلوگرم زعفران حاصل از آن را بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در بازار عرضه می کنند و در هرکیلوگرم حداقل ۲ میلیون تومان سود می کنند.

وی درباره اینکه چرا کشاورزان توان جداسازی گل را ندارند، توضیح داد: امسال حجم تولید بسیار زیاد است، کشاورزان بدلیل دستمزد بالای کارگر، توان گرفتن کارگر ندارند و خودشان نیز نمی توانند این حجم از محصول را جداسازی کنند.

سود اصلی به جیب دلال می رود چون دستگاه جداسازی کلاله زعفران نداریم

وی با اشاره به برآورد تولید حدود ۵۰۰ تن زعفران در سالجاری ادامه داد: حداقل ۲۵۰ تن از این زعفران را کشاورزان به دلالان می فروشند و سود ۲ میلیون تومانی دلالان در هرکیلوگرم (از این ۲۵۰ تن محصول) رقم بسیار بالایی می شود. این درحالی است که کشاورزان در تنگنای مالی قرار دارند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است که تولید دستگاه جداسازی کلاله زعفران را در کشور دنبال می کنیم، افزود: متاسفانه دولت ها به این مساله اهمیتی نمی دهند در صورتی که اگر چنین دستگاهی وجود داشته باشد علاوه بر افزایش سرعت برداشت و راندمان تولید، آلودگی محصول نیز کاهش می یابد.

میری با تاکید بر اینکه ایران مهد زعفران دنیاست و این دستگاه باید در داخل کشورمان طراحی و ساخته شود، افزود: دولت می تواند از دانشگاه های صنعتی از جمله دانشگاه شریف بخواهد که چنین دستگاهی را طراحی کرده و بسازند و اگر کسی باشد که تضمین کند چنین دستگاهی را خواهد ساخت خود بنده حاضرم برای آن سرمایه گذاری کنم اما در گذشته کسانی بودند که اعلام آمادگی کردند ولی موفق به ساخت آن نشدند.

طرح جامع زعفران ۱۰ سال است که خاک می خورد!

وی با بیان اینکه هم اکنون به بیش از ۵ هزار دستگاه جداسازی نیاز داریم، گفت: این کار می تواند باعث یک اشتغال زایی گسترده نیز شود.

میری با اشاره به اینکه طرح جامع زعفران در سال ۸۸ در مجلس و دولت به تصویب رسیده است، ادامه داد: در آن طرح نیز به لزوم وجود این دستگاه اشاره شده اما متاسفانه طرح حدود ۱۰ سال است که خاک می خورد و ریالی نیز اعتبار به آن تعلق نگرفته است.