• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • چرا آنکارا با مسکو آشتی کرد؟

    تقدیمی هدف:

    چرا آنکارا با مسکو آشتی کرد؟ امیراحمدیان: منافع ایران و ترکیه به هم گره خورده است

    zz

    بین الملل > خاورمیانه – یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرگزاری خبرهدف می گوید: بهبود روابط ترکیه با روسیه به حل بحران در سوریه و ایجاد ثبات در این کشور نیز کمک خواهد کرد.

    رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیام عید فطر خود گفته است که “روابطمان با روسیه و اسرائیل را گسترش می دهیم و اقدامات مثبت و متقابل هفته های اخیر، مایه امیدواری برای آینده است. برای اصلاح روابط قطع شده خود و گذر از بحران های ناشی از بحران سوریه، تروریسم و تنش های ساختگی تلاش می کنیم و موانع را یکی پس از دیگری برطرف خواهیم کرد.”

    همچنین ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در یادداشتی که در یکی از روزنامه های این کشور نوشت با بیان اینکه احیای روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و روسیه دوره جدیدی در سیاست خارجی این کشور است، آن را مایه مهار بحران سوریه عنوان کرد. وی اعلام کرد: عادی سازی روابط با اسرائیل و روسیه بر پایه اصول منافع مشترک و احترام متقابل، همکاری های منطقه ای، صلح و امنیت خواهد بود.

    بهرام امیراحمدیان، کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز و استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری خبرهدف اقدامات اخیر ترکیه در حوزه دیپلماسی منطقه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داه و آن را در تحولات آینده خاورمیانه از جمله حل بحران سوریه و همچنین شکسته شدن محاصره غزه موثر می داند. متن این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

    تحلیل تان از وضعیت داخلی ترکیه در شرایط فعلی چیست و این کشور چه چشم اندازی را در ایجاد روابط با کشورهای منطقه برای خود ترسیم کرده است؟

    دولت ترکیه در شرایط فعلی با دو مسئله مهم در محیط بین الملل و عرصه داخلی خود روبروست. دولت این کشور در داخل هم مخالفان مسلحی همچون پ.ک.ک دارد و هم مخالفانی که در عرصه سیاسی با دولت اردوغان مخالفت می کنند. همچنین درخارج از کشور نیز با تهدید داعش مواجه است به طوری که در این رابطه هفته گذشته شاهد انفجار در فرودگاه استانبول بودیم.

    از سوی دیگر، دولت ترکیه در ماههای اخیر در محیط بین الملل با تنشی جدی مواجه شد که بر اثر ساقط کردن هواپیمای روسیه برای آن پدید آمد و می توان گفت که به نوعی شاید این کار با پشتیبانی ناتو انجام شده باشد چراکه ناتو در آغاز این ماجرا از ترکیه به عنوان عضوی از این پیمان حمایت کرد اما پس از چند وقت دیگر خودش را درگیر این قضیه نکرد ؛ شاید آن ها می خواستند امکان رهگیری این نوع هواپیمای روسی را آزمایش کنند.

    مسئله دیگر این بود که پارلمان آلمان ترکیه را متهم به کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی کرد و این در حالی بود که ترکیه قصد داشت با همکاری با آلمان عضویت خود در اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

    به هر حال ترکیه وحزب عدالت و توسعه در این شرایط ناگزیر بود در سیاست های منطقه ای خود راه دیگری را در نظر بگیرد و بر عکس اینکه خیلی کشورها با مسائل بین المللی ایدئولوژیک برخورد می کننددیدیم که دولت آنکارا به نوعی پراگماتیک و عمل گرا رفتار کرد و علاقه خود را برای برقراری روابط مجدد با دولت مسکو اعلام کرد وهر دو طرف به این نتیجه رسیدند که روابط خود را از سر بگیرند.
    از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که روسیه به ترکیه گاز صادر می کند و ما به ازای این صادرات درآمد ارزی نصیب کشورش می شود چراکه 75 درصد درآمد دولت روسیه از محل فروش گاز، نفت ومواد خام تامین می شود. نکته دیگر اینکه سیاست خارجی ترکیه،غیر قابل پیش بینی است و اصولا کارشناسان این وجهه روان شناسی سیاسی ترکیه را مورد توجه قرار نمی دهند. به عنوان مثال در انتخابات گذشته پارلمانی ترکیه کمتر کسی فکر می کرد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیروز شود اما این اتفاق افتاد.

    نظرتان درباره نقش آفرینی ترکیه در منطقه و حمایت پنهانی از داعش با خریدن نفت از این گروه تروریستی و دادن سلاح به آن ها چیست؟

    خیلی ها ترکیه را متهم می کنند که به این گروه کمک می کند اما دلایل محکمه پسندی برای اینکه این موضوع را اثبات کند وجود ندارد بلکه باید به دادگاه های بین المللی مراجعه شود و از ترکیه به عنوان جنایتکار جنگی یا هر عنوان دیگر شکایت کرد از این رو همه این ها شایعه است.مثلا تصویری منتشر کردند که پسر اردوغان با اعضای داعش عکس گرفته است اما بعدها مشخص شد که این عکس ها مستند نیست مشخص شد که این عکس ها در رستورانی گرفته شده است که صاحب آن به دلیل اعتقدات سنتی ریش خود را بلند می گذارد و ارتباطی به داعش ندارد.البته ممکن است دولت آنکارا از مخالفان بشاراسد حمایت کرده باشد که این آشکار است چون مخالفان اسد در ترکیه ساکن بوده و اقامت دارند و در آنجا جلسات رسمی داشته اند.

    از این رو، دلایل و مستندات کافی برای اینکه بگوییم اردوغان و حزبش از داعش حمایت می کنند وجود ندارد و نمی شود این ادعا را ثابت کرد. هر چند ممکن است جریاناتی خارج از دولت این کار را انجام دهند ولی این حرف هایی که درباره حمایت دولت می زنند قابل اثبات نیست؛به همین دلیل است که هنوز اردوغان سر کار و در قدرت است چراکه اگر مطمئنا این کار را کرده بودند حتما دولت او سقوط می کرد و این موضوع در محاکم بین المللی پیگیری می شد.

    بنابراین من نمی توانم به عنوان یک کارشناس بگویم که دولت اردوغان به طور رسمی از داعش حمایت می کند؛ همچنین دلیل دیگر برای نپذیرفتن این ادعا انفجاهایی است که در ترکیه انجام و داعش مسئولیت آن ها را برعهده گرفته است؛ از این رو شما نمی توانید از کسانی حمایت کنید که بیایند در کشور شما عملیات تروریستی انجام دهند و سئوال اینجاست که اگر ترکیه از داعش حمایت می کند چرا آن ها آنکارا و استانبول را منفجر می کنند؟!

    از سوی دیگر شاهدیم که کردها در شمال سوریه در حال قدرت گرفتن هستند که این موضوع برای ترکیه بسیار ناخوشایند است و دولت آنکارا نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داده است چون نمی تواند تحمل کند که در صورت سقوط احتمالی دولت فعلی دمشق، کردها در این کشور قدرت را بدست بگیرند؛کما اینکه دولت اسد نیز برای اینکه دولت ترکیه را تضعیف کند، در مرزهای کردنشین در شمال سوریه به کردها امکاناتی داده است و نیروهای آمریکایی نیز به آن ها کمک می کنند.از آن طرف در صحنه سیاسی سوریه ایران و روسیه نیز حضور دارند و از این رو تحولات در یک بازی چندوجهی در حال رقم خوردن است.

    تحلیل تان درباره نزدیکی ترکیه به رژیم صهیونیستی چیست و این کار با توجه به اینکه این کشور خود را مدعی حمایت از فلسطین می داند، با چه هدفی صورت گرفته است؟

    روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از آنکه کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک رسان ترکیه به محاصره شدگان غزه تحت عنوان مرمره در سال 2010 میلادی حمله کرده و در آن حمله، 2 نفر کشته شدند،تیره شد اما اخیرا ترکیه برای برقراری روابط اعلام آمادگی کرده است.در آن زمان، ترکیه دو درخواست را از رژیم صهیونیستی در رابطه به حمله به کشتی مرمره خواسته بود که عبارت بود از عذرخواهی و پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان اما رژیم صهیونیستی در این مدت این درخواست را نمی پذیرفت اما سرانجام به نظر می رسد که دو طرف در این زمینه به توافقی دست یافته باشند که ترکیه برای از سرگیری روابط اعلام آمادگی کرده است؛ ضمن اینکه به نظر می آید که رابطه ای بین برقراری مجدد روابط میان ترکیه و رژیم صهونیستی با از سر گیری روابط میان این کشور با روسیه نیز باشد و می توان گفت که شاید این همکاری به نوعی از یک مرکز هماهنگ شده باشد .به هرحال این دو اتفاق در یک برهه زمانی در حال وقوع است و از سوی دیگر، رابطه اسرائیل با روسیه نیز بسیار نزدیک است.

    همچنین برای حمایت از آرمان فلسطین مهم ترین خواسته ترکیه این بوده که بتوانند مسئله غزه را حل کنند، آن را از محاصره نجات دهند یا حداقل بتوانند در آن منطقه امکاناتی را بوجود بیاورند که کاروان های کمک رسان بتوانند بروند. بنابراین وقتی که دولتی موفق می شود به حماس کمک کند و محاصره غزه را بشکند و مواد غذایی و مصالح ساختمانی را آنجا ببرد تا بتواند در بازسازی غزه شرکت کند از نظر برخی کشورهای اسلامی این اقدام به نوعی مثبت ارزیابی می شود.

    البته جمهوری اسلامی ایران نگاه دیگری به این مسئله دارد اما کشورهای اسلامی می گویند ترکیه توانسته رژیم صهیونیستی را راضی کند که بتواند به حماس کمک کند و طرح هایی را در قدس اجراکند.اخیرا کشتی های ترکیه به ساحل غزه رفته و توانسته اند کمک رسانی کنند.همچنین برقراری روابط ترکیه و رژیم صهونیستی توانسته به ترکیه کمک کند که بتواند ازشرایط بحرانی که در وضعیت اقتصادی خود دارد خارج شود.

    نظرتان درباره رابطه ترکیه با روسیه چیست؟ عذرخواهی اخیراین کشور از مسکو را چگونه ارزیابی می کنید؟

    هر دو طرف منتظر فرصتی بودند که گرهی که در روابط شان افتاده بود را باز کنند. هم روسیه و هم ترکیه نیازمند همکاری یکدیگر بوده اند که و مترصد فرصتی بودند و حالا قرار است ترکیه عذرخواهی کرده و غرامت بدهدو دست دوستی اش مجدد به سمت مسکو دراز کند.

    می توان گفت که با تحریم روسیه از سوی ترکیه تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش پیدا کرد و نسبت به سال گذشته رشد منفی داشته است.از سوی دیگر وقتی تحریم توریسم از روسیه به ترکیه انجام شد این موضوع در اشتغال ترکیه نیز خلل ایجاد کرد و هتل ها خالی ماند و هتل دارها نیز به دولت فشار آورده اند که در بخش گردشگری به مشکل خورده اند.بنابراین هر دو طرف منتظر این بودند که به این مشکل به نوعی دیگر نگاه کنند و این فرصت پیش آمد و در روز ملی روسیه تعدادی از دیپلمات ها و مقامات عالی رتبه ترکیه در مراسمی که به همین مناسبت در سفارت روسیه برگزار شده بود، شرکت کرده و این پیام را فرستادند که علاقه مند به برقراری روابط مجدد هستند و به حالا دو کشور در حال عادی سازی روابط شان با یکدیگر هستند. ضمن اینکه این اتفاق به نفع منطقه هم هست چراکه تعامل ترکیه و روسیه و همکاری آن ها بر سر سوریه می تواند به ثبات در سوریه نیز کمک کند.

    به عنوان آخرین سئوال،آبنده روابط ایران با ترکیه را چگونه پیش بینی می کنید؟
    مناسبات دو کشوراز گذشته های دور به گونه ای بوده که فراز و نشیب داشته اما هیچ گاه به قطع روابط منجر نشده است.به نوعی می توان گفت که هر دو کشور به یکدیگر نیاز دارند و مایل به ادامه و تقویت رابطه هستند. ایران و ترکیه دو کشور مسلمان، قدرتمند و غیر عرب در منطقه هستند که دو پایه اصلی جهان اسلام نیز محسوب می شوند از این رو، منافع هر دو به یکدیگر گره خورده است. ضمن اینکه روابط دو کشور در سال های اخیر رابطه ای خاص بود و به گونه ای می توان از آن به عنوان “دوستی عاقلانه” نام برد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.