• ۲۸ مهر ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • چاقی به صورت تصاعدی در حال بالا رفتن است    :   طی سال های اخیر، چاقی در تمام دنیا به صورت تصاعدی در حال بالا رفتن است .
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • تغییر سهم برخی آلاینده ها در آلودگی هوای پایتخت    :   رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: با همکاری دو دانشگاه معتبر سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای تهران به‌ روزرسانی شده و سهم برخی از آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران تغییر کرده است.
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز    :   ...
  • تلاش برای تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق در میان اقشار آسیب‌پذیر    :   یک روانشناس با اشاره به آمار بالای طلاق گفت:یکی از اقدامات مهم برای خدمات‌رسانی به خانواده‌های محرومی که تحت پوشش خیریه‌ها هستند،ایجاد زمینه مساعد برای دسترسی به خدمات مشاوره وپیشگیرانه است.
  • عجیب‌ترین «آنتیگنه»‌ای که روی صحنه آمده

    تقدیمی هدف:

    عجیب‌ترین «آنتیگنه»‌ای که روی صحنه آمده/ گفت‌و‌گو با کارگردانی که یک سال و اندی دنبال سالن اجرا بود

    DD

    فرهنگ > تئاتر – کارگردان نمایش «آنتیگنه» می‌گوید برای اجرای این نمایش حدود یک سال و اندی به دنبال سالن بوده است تا این که با پادرمیانی امیر کاوه آهنین جان موفق به اجرا در سالن باران شده است.

    «آنتیگُنه» بخشی از سه‌گانه افسانه‌ تبای است که تا به‌حال از سوی کارگردانان بسیاری روی صحنه اجرا شده است؛داستان دختری که برادرانش پولونیکس و اتئوکلس در جنگ مخالفان هفتگانهٔ تب همدیگر را کشتند و کرئون دایی آن‌ها و پدر همون، پادشاه تب تدفین پولونیکس را به جرم خیانت ممنوع کرد. آنتیگُنه از این فرمان سرپیچی کرد و گفت که «از قلب فرمان می‌برد». او برادر را به خاک ‌سپرد و به دستور کرئون زنده به گور شد. اما این روزها شاهد اجرایی متفاوت از آنتیگنه هستیم؛ تلفیقی از این افسانه و زندگی دختری به نام آنی که گرفتار خشم دایی قصاب خود می‌شود. حمیدرضا هدایتی به همراه ۱۱ جوان پرتحرک، نمایش «آنتیگنه» را در سالن تئاتر باران روی صحنه برده است. با او درباره این نمایش که در فضایی تیره و تاریک روایت می‌شود به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

    نمایشنامه «آنتیگنه» چگونه شکل گرفت؟

    قرار بود نمایش ادیپ از افسانه تبای را روی صحنه ببرم اما این نمایش خیلی مردانه بود و به همین دلیل آنتیگنه را وارد کار کردم تا تلطیف شود. نمایشنامه‌ای یک ساعت و نیمه‌ شکل گرفت که از ابتدای ادیپ شروع می‌شد و با آنتیگنه به پایان می‌رسید. هنگام تمرینات احساس کردم این کار کاستی‌هایی دارد و پیامی برای مخاطب ندارد. با این موضوع کلنجار رفتم و به گروه پیشنهاد دادم که می‌خواهم کار را مدرن کنم. همه موافق بودند و پیشنهاد قصابی مطرح شد. کار به‌صورت کارگاهی تمرین می‌شد و همه‌چیز به‌صورت دسته‌جمعی جلو می‌رفت. در تعطیلات نوروز در ذهنم این داستان را مرور می‌کردم و پس از پایان تعطیلات یکی از صحنه‌ها که در آن دیالوگ بوی گوشت می‌آید به ذهنم رسید و از آن لحظه تلفیق نمایشنامه میان‌صحنه‌های افسانه‌ای و مدرن شکل گرفت.

    پس انتخاب قصابی در دنیای مدرن به دلیل مفهوم اصلی تراژدی که قربانی کردن است، نبوده؟

    در کارهای کارگاهی بحث مقداری متفاوت است. در این مدل کارها وقتی مسیر قصه درست حرکت کند هر ایده‌ای به این مسیر کمک می‌کند. در متن اصلی به برون‌مایه تراژدی بسیار پرداخته بودم و از همین کشته شدن آنتیگنه و شخصیت‌ها، ایده قصابی شکل گرفت. درواقع فکر کردم در چه جایی کشتن آدم‌ها موجه جلوه می‌کند و به نظرم قصابی مکان مناسبی بود.



    کسی که با افسانه تبای آشنایی نداشته باشد می‌تواند این نمایش را درک کند؟

    این نمایشنامه داستان آنی است و آنتیگنه در بخش دوم کار قرار دارد. تماشاگری که متوجه داستان آنی شود برای من به این معناست که کل داستان را متوجه شده است. به دنبال توجیه نیستم اما تماشاگری ۸۰ ساله داشتیم که با افسانه تبای آشنایی نداشت و نمایش را کامل فهمیده و داستان ادیپ را هم به میزان ۵۰ درصد درک کرده بود. اگر تماشاگر بنشیند و با غریزه این نمایش را دنبال کند حتماً آن را متوجه می‌شود اشکال این است که ما با تحلیل‌ها و قضاوت‌های ذهنی به تماشای نمایش می‌نشینیم. تماشاگر مسلماً به آخر داستان که می‌رسد همه موضوع برایش حل‌شده است و اگر نقطه گنگی هم داشته باشد. چه خوب است که این شروع پرسش‌هایی از سوی او در بیرون از سالن باشد.

    حرکات بدنی و بازی‌ها بسیار خوب است. گروه چه مدت تمرین داشتند؟

    این نمایش دو سال پیش اجرا شد و تنها چهار نفر از بازیگران نمایش قبلی در این نمایش حضور دارند. تنها دو هفته برای تمرین فرصت داشتیم و با توجه به این‌که متن را دو سال پیش اجرا کرده بودم می‌دانستم چه می‌خواهم البته قرار نبود خودم در نمایش بازی کنم اما چون رامین جعفری مشغول خدمت سربازی بود و جایگزینی پیدا نکردم ناچار شدم خودم نقش دایی آنی و کرئون را بازی کنم. نقش‌ها سنگین هستند و بدون حاشیه پردازی سر اصل مطلب می‌روند. مدام پاساژهای حسی تغییر می‌کنند و به همین دلیل بازی برای گروه سخت بود اما بچه‌ها به‌خوبی از پس اجرا برآمدند و هرچه تعداد اجراها بیشتر شد با بازی‌های پخته‌تری مواجه شدیم. هر بازیگر برای بازی در یک نقش نیازمند حداقل یک تا یک و نیم ماه وقت برای تمرین است اما ما تنها دو هفته فرصت داشتیم و بچه‌ها به‌خوبی در نقش‌ها جای گرفتند.

    این پخته‌تر شدن اجراها باعث ایجاد تغییراتی هم در طول اجرا شد؟

    بله، من حدود ۱۰ دقیقه از نمایش را حذف کردم چون مدت‌زمان نمایش زیاد شده بود و برخی صحنه‌ها بازیگران برای نزدیک شدن به حس موردنظر دیالوگ‌هایی را به‌صورت بداهه می‌گفتند که همه را حذف کردم.

    به نظر می‌رسد بخش‌های دیگری هم قابل‌حذف بود مثل بخشی که پسردایی آنی برای او هندی می‌رقصد.

    نه با این نظر موافق نیستم. من از رقص هندی به این دلیل استفاده کردم که از گذشته سینمای هند در ذهن‌ها بیان‌کننده تمایلات عاشقانه آدم‌ها بوده است و احساسات و عواطف انسانی معمولاً در چنین سینمایی دیده می‌شود. آنی دختری ۱۶ ساله است و من این صحنه را انتخاب کردم تا تماشاگر متوجه شود با صحنه‌ای احساسی روبه‌روست.

    چرا سالن باران را برای اجرا انتخاب کردید؟ این سالن عمق اندکی دارد و بازی بازیگران در آن خوب دیده نمی‌شود.

    اگر شما سالنی پیدا کردید به ما هم بگویید. من به مدت یک سال و اندی به دنبال سالن برای اجرای این نمایش بودم. امیر کاوه آهنین جان لطف کرد و با پادرمیانی او موفق به گرفتن سالن تئاتر باران شدم. بیشتر سالن‌های خصوصی کوچک هستند و سالن تئاتر مستقل هم که بزرگ است بیشتر به دنبال جذب چهره‌هاست.

    چرا این گریم را برای نمایش انتخاب کردید؟ این گریم نه به افسانه‌های یونان بازمی‌گردد نه ایرانی است.

    دوست نداشتم به سمت کشور خاصی بروم به همین علت در طول نمایشنامه به‌هیچ‌عنوان اسم مکانی را نمی‌برم. هرچند اسم‌ها ایرانی است اما می‌توان با تغییر اسم‌ها آن را در هر کشوری تصور کرد. من ماسک‌هایی برای صورت بازیگران در نظر گرفته بودم و دوست داشتم نمایش با این ماسک‌ها اجرا شود که شکل خاصی نداشت اما پس از ساخت دو ماسک دیدم بازیگران اذیت می‌شوند و تصمیم گرفتم این ماسک‌ها را به‌صورت گریم روی صورت بازیگران پیاده کنم. روی ماسک هر یک از شخصیت‌ها نشانه‌هایی وجود دارد اما شخصیت او را به‌صورت کامل به تماشاگر معرفی نمی‌کند.

    نمایش «آنتیگنه» طراحی صحنه ساده‌ای دارد این طراحی ساده خواست شما بود.

    بله، این صحنه درآن‌واحد می‌تواند هم تبدیل به کاخ کرئون شود و هم قصابی. ترجیح دادم صحنه باانرژی بازیگران ساخته شود نه این‌که المانی به کار بگیرم.

    چرا محدودیت سنی در نظر گرفته‌شده برای مخاطبان در تبلیغات متفاوت است؟ یکجا ۱۲+ و جای دیگر ۱۶+؟

    اعتقاد من این بود که به خاطر خشونت کار آن را مثبت ۱۶ بگذارم اما مرکز گفت باید ۱۲+ بگذاریم. به نظرم تأثیر خوبی روی سنین پایین ندارد.

    آیا اجرا تمدید خواهد شد یا باز اجرا؟

    هنوز مشخص نیست. اما دوست دارم آن را در جشنواره‌های خارجی شرکت دهم. یک فیلم‌ساز فرانسوی و نویسنده‌ای آلمانی کار ما را دیدند و معتقد بودند که کل متن را فهمیده‌اند. جالب است که این فیلم‌ساز فرانسوی می‌گفت: «من حدود ۲۰ اجرا از آنتیگُنه در کشورهای مختلف تماشا کرده ام اما این عجیب‌ترین آنتیگُنه‌ای است که دیده‌ام.» تا به حال نمایشنامه‌ای نداشتیم که ترکیبی از دوران معاصر و این افسانه باشد. اگر موفق به اجرا در جشنواره‌های خارجی بشوم و جایزه‌ای دریافت کنم بازهم آن را در ایران اجرا می‌کنم در غیر این صورت به دنبال کار تازه‌ای خواهم رفت. متن دیگری آماده کردم که منتظر فرصتی برای آغاز آن هستم البته این بار به‌صورت کارگاهی کار نخواهم کرد.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت بسته یک کیلوگرمی چای خارجی

    نماینده سازمان جهانی چای در ایران، با اشاره به کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت هر بسته یک کیلویی چای خارجی، گفت: قیمت چای ایرانی، طی ۵ ماه گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. مطلب کامل

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

       ... مطلب کامل

    اقتصاد مقاومتی با گران کردن بنزین اجرا نمی‌شود

    نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: صادرات کشاورزی و فرآورده‌های پتروشیمی به کشورهای همسایه و برداشت از مخازن مشترک، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است نه گران کردن بنزین و آب و برق. مطلب کامل

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    ریشه به وجود آمدن حساب‌های بانکی اجاره‌ای کجاست؟

    مدیرکل مبارزه با پولشویی سازمان مالیاتی گفت: بانک مرکزی متعهد است که اطلاعات حساب‌هایی با گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. مطلب کامل

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    ۴۷۰۰ کودک زباله گرد در تهران زندگی می‌کنند

    ببیش از ۴ هزار و ۷۰۰ کودک زباله گرد در تهران زندگی می کند که ۴۰ درصد آنها تنها نان آور خانواده اند. این کودکان در معرض انوع بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز، بیماری های پوستی و... هستند. مطلب کامل

    تنها غذاخوردن موجب کاهش وزن می شود

    محققان عنوان می کنند غذاخوردن دسته جمعی تاثیر شدیدی بر افزایش مصرف غذا در مقایسه با تنهایی غذاخوردن دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • برچسب

    000 000 33 000 نمودار تغییر قیمت سمند سورن ELX سال . کد 57511 سمند سورن ELX توربو . کد 58201 39 000 نمودار تغییر قیمت وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 سمند SE . کد 57310 28 500 آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) آنلاین قیمت سکه ( ریال آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها اجتماعی اخبار استقلال اقتصاد انلاین ایران خودرو ایران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) بازارها و شاخص های مالی مرتبط تابلو آنلاین قیمت انواع ارز در بازار تهران ( تومان ) تابلو آنلاین قیمت سکه ( ریال ) تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ( ریال ) تابلو آنلاین میانگین نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها ( سنا ) خبر خبرهدف خبرگزاری خبرهدف دانلود دولت رئیس جمهور سایپا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) فروشگاه وردپرس قیمت سکه قیمت طلا و نقره مجلس مدیران خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) نرخ ارز نرخ ارز مرجع بانک مرکزی وردپرس فارسی ورزش ورزشی پارس خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) پرسپولیس کارمانیا نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) کاریکاتور کرمان خودرو نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان ) گروه بهمن نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
  • پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2019 خبر هدف. محفوظ است.