• انواع حساسیت پوستی در کودکان    :   آلرژی پوستی در کودکان خردسال در مقایسه با افراد دیگر رایج‌ تر است، حساسیت پوستی کودک می ‌تواند سلامت جسمی و روحی او را مختل کند. یکی ...
  • روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بپذیرد    :   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه رئیس جمهور مسئولیت شوک بزرگ افزایش قیمت بنزین را به گردن وزارت کشور بیاندازد، قابل قبول نیست؛روحانی باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد.
  • حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند    :   حذف قبوض کاغذی جریمه از اول اسفند/ کروکی‌ها الکترونیکی می‌شوند.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بنا این است تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه کنیم و داستان قبض کاغذی کلاً تمام شود و پلیس یکدست با دست‌افزار جریمه کند.
  • جزئیات آمار حوادث شغلی    :   جزئیات آمار حوادث شغلی/۴۴ درصد حوادث در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله.جدیدترین آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد ۴۴.۳ درصد از حوادث کار مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله قرار دارند. همچنین ۷۱ درصد حوادث در ساعات صبح رخ می‌دهد.
  • در صورت امکان سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر افزایش یابد    :   رئیس کمیسیون آموزش مجلس از رئیس‌جمهوری خواستار تثبیت قیمت‌ها شد و گفت: اگر امکان دارد سهمیه بنزین به ۹۰ تا ۱۰۰ لیتر افزایش یابد تا مردم دچار مشکل نشوند.
  • اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود    :   اینترنت در آینده نزدیک وصل می‌شود/ با اغتشاشگران برخورد جدی شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
  • خرم: نباید بازدارندگی از جنایت علیه بشریت تضعیف شود

    تقدیمی هدف:

    خرم: نباید بازدارندگی از جنایت علیه بشریت تضعیف شود

    کشورهایی که مقامات آن احساس خطر می‌کنند دستور خروج از دادگاه را می‌دهند

    بین الملل > آمریکا – سیدعلی خرم تحلیلگر مسائل حقوق بین‌المللی گفت: با خروج آفریقای‌جنوبی و کشورهای دیگر از دادگاه کیفری بین‌المللی بازدارندگی علیه جنایات بشری کاهش می‌یابد.

    در حالی که کشور بروندی به تازگی به خروج این کشور از دادگاه کیفری بین المللی رای داد تا نخستین کشوری باشد که از زمان تایید اساسنامه رم برای این دادگاه، رای به خروج رسمی داده است، آفریقای جنوبی نیز تصمیم بر خروج از این دادگاه گرفته است. ایالات متحده در حالی که خود عضو دادگاه کیفری بین المللی نیست از این موضوع ابراز نگرانی کرده است. در حالی که سازمان ملل خروج کشورها از دادگاه کیفری بین المللی را اقدامی در جهت تضعیف پیمان های بین المللی خوانده است اما مسائلی مانند اینکه آمریکا در نظر دارد از این دادگاه به عنوان ابزاری برای مجازات رهبرانی استفاده کند که قوانین بین المللی را نقض می کنند، در این موضوع اختلافاتی را ایجاد کرده است. در این باره با سید علی خرم تحلیلگر مسائل حقوق بین المللی و سیاست خارجی گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.
    آفریقای جنوبی به تازگی به طور مکتوب خروج خود را از دادگاه کیفری بین المللی به دبیرکل سازمان ملل متحد اطلاع داده است. قبل از آن هم کشور بروندی از آن خارج شده بود. آمریکا از این موضوع ابراز نگرانی کرده است. در مورد سازکار این دادگاه صحبت کنید. چرا آمریکا با اینکه خود عضو این دادگاه نیست اما پی گیر مسائل این دادگاه است؟

    شرح وظایف و اختیارات دادگاه کیفری بین المللی در مورد جنایاتی است که در مورد حقوق بین الملل و کمیسیون حقوق بین الملل تثبیت شده و همه کشورها آنرا پذیرفته اند که شامل جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل کشی و پاک سازی قومی و همچنین جنایات تجاوز است. این موارد اولین اختیارات و شرح وظایف دادگاه کیفری بین المللی بود که مواردی در مورد محیط زیست و امثال آن نیز اضافه می شود آن که با مجوز کشورهای عضو به محدوده اختیارات آن اضافه می شود. کشورهاعضو در زمان شکل گیری دادگاه کیفری بین المللی با وظایف اولیه آن موافق بودند و آنرا تصویب کردند، اما اکنون این نگرانی بوجود آمده است که اگر محدوده قدرت دادگاه بین المللی وسیع شود و تفاسیر موسع از مواد آن افزایش پیدا کند، می تواند با قوانین داخلی کشورها و مصونیت سران آنها تناقض پیدا کند. با در نظر گرفتن این موضوع که این دادگاه مربوط به افراد عادی و دعاوی عادی نیست و جنایات مربوط به رهبران، رئیس جمهورها، نخست وزیران، وزرا، فرماندهان نظامی، سفرا و آنها که داری امنیت سیاسی ومصونیت سیاسی هستند را پی گیری می کند از این رو سران تصمیم گیر می توانند خروج از این دادگاه را در دستور کار خویش قرار دهند.

    در نتیجه این سوال مهم است که دادگاه بین المللی کیفری به دنبال پی گیری و محکومیت چه کسانی است؟ به عنوان مثال در قضیه ترور رفیق حریری بازجوی دادگاه کیفری بین المللی به دنبال بازجویی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود یا به تازگی این دادگاه، خواستار بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان در خاک خود شده است. در نتیجه این دادگاه به دنبال سران کشورهایی است که خودشان در پیوستن و یا خروج از معاهدات بین اللملی دخیل هستند. بنابراین از یک سو رهبران کشورها ترس از این موضوع دارند که این دادگاه می تواند در جریانهای مختلف به دنبال محکومیت آنها باشد و از طرف دیگر اعمالی که در گذشته انجام می شد و در حقوق بین المل کلاسیک مربوط به دولت های درگیر بود در حقوق بین الملل جدید، پای افراد را هم درگیر می کند. در حقوق بین الملل نوین اگر فردی از یک کشوری دست به جنایتی بزند دیگر فقط کشور مورد نظر را محکوم یا به دادگاه دعوت نمی کنند بلکه بجز کشور مورد نظر، خود شخص را هم به دادگاه کشانده و مورد بازجویی قرار می دهند. علاوه بر دولت مورد نظر اتباع آن کشور هم باید جوابگو باشند. در این راستا دادگاه کیفری بین المللی با ترکیب حقوق بین الملل نوین خاطیان مختلف را می تواند به زیر پنجه عدالت بکشاند. در گذشته این چنین بود که اگر کسی جنایتی را انجام داده بود در کشور متبوعش زندگی می کرد تا فوت می کرد وتمام می شد. ولی هم اکنون به گونه ای دیگر است. به هر روی حرف اول را در هر کشوری سردمدارانی می زنند که احتمال دارد در طول مدت حکومتشان دست به اعمالی بزنند که احتمال دارد در دادگاه بین المللی ملزم به پاسخگویی شوند. از این رو این افراد سعی می کنند اگر می توانند از این دادگاه بیرون بیایند.

    اما در مورد آمریکا ، این کشور در تمام بحث های شکل گیری این دادگاه حضور داشت و از شکل گیری آن حمایت می کرد. ولی در راستای پیش نویس قوانین آن پیشنهاد داد که پیگیری های جنایی عطف به ماسبق نشود، آمریکا این موضوع را در نظر داشت که برای مثال نظامیان جنگی در ویتنام مورد پی گیری قرار نگیرد، یا فرماندهانی که در جنگها و اتفاقات گذشته شرکت کردند علیه آنها حکمی صادر نشود. دادگاه کیفری بین المللی بخشی از مسائلی که آمریکا می خواست را در آن دخیل کرد و آمریکا موافقت نسبی خود را در این مورد اعلام کرد. اما در نهایت آمریکایی ها آنرا امضا نکردند، یعنی مجلس نمایندگان انرا تصویب نکرد و از این موضوع که این دادگاه بتواند شهروندان آمریکایی را تحت پیگرد قرار دهد جلوگیری کرد. از این رو آمریکا طرفدار شکل گیری و قدرت گرفتن دادگاه است و ابراز نگرانی اش در مورد خروج آفریقای جنوبی نیز به واقع است. چون اگر این رویه بوجود بیاد و همه از آن خارج شوند، دیگر نمی شود دست و پای کسی را علیه جنایات بشری یا امثال آن بست یا او را محاکمه کرد. از این رو بازدارندگی علیه جنایات بشری کاهش می یابد.
    منظورتان این است که ساز و کار دادگاه طوری است که وقتی کشوری مثل آمریکا آن را نپذیرفته است، دادگاه نمی تواند علیه کسی از اتباع آن کشور رای صادر کند؟
    این کار را می تواند انجام دهد ولی باید ساز و کاری هم در داخل آن کشور صورت بگیرد. اگر دادگاه بخواهد به عنوان مثال علیه جرج بوش به عنوان یک محکوم رای صادر کند و رفتارهای او را در عراق یا افغانستان پی گیری کند، ابتدا باید نمایندگان آمریکا به دولت آمریکا ابلاغ کنند که با این موضوع موافق هستند و در آن صورت دادگاه بین المللی می تواند وارد عمل شود و او را محاکمه کند. چون به هر حال آمریکا عضو آن نیست.

    البته ممکن است شکلی پیش بیاید که همه کشورهای دنیا مثلا از 200 کشور 170 عضو آنرا بپذیرد که در آن صورت تبدیل به قاعده کلی می شود و در آن صورت همه کشورها باید آنرا بپذیرند و اگر کشوری هم آنرا امضا نکند در مورد آن هم قابل اجرا است. در این حالت معدود کشورهایی هم که آنرا امضا نکرده اند باید از آن اطاعت کنند. یک قاعده ای در حقوق بین الملل وجود دارد به عنوان قاعده آمره که اگر اکثریت قریب به اتفاق یک چیز را بپذیرند در آن صورت بقیه هم ملزم به پذیرش آن هستند. اکنون این دادگاه در آن حد نیست که تبدیل به قاعده کلی شود. ولی ایران هم این قانون را امضا کرده ولی مجلس تصویب نکرده است.

    چه آینده ای برای دادگاه کیفری بین المللی در این موضوع متصور است؟ با این روند و خروج کشورهایی آفریقایی یا کشورهای دیگر از آن، چه اتفاقی می افتد؟
    چون این موضوع دقیقا با رهبران کشورها مرتبط است از این رو همین رهبران می توانند بخاطر خطری که تهدیدشان می کند رای به خروج از آن بدهند. اگر شرایط دیگری در جهت تغییر این موضوع بوجود نیاید و شکل سوء استفاده سیاسی از آن از بین نرود احتمال دارد کشورها اعلام بر خروج آن کنند و این موضوع کلیت دادگاه را می تواند تهدید کند و به هر حال آنرا تضیف می کند.

    gps1

    مطالب مرتبط :

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    مدیر رَسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال» پایدار وزارت کار از راه‌اندازی اولین بنیاد کارآفرینی توسعه فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء خبر داد. محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرهدف، با اشاره راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری در حوزه‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور تا پایان هفته جاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ... مطلب کامل

    چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟

    قانون سلیقه‌ای اجرا می‌شود؛ چرا پزشکان مالیات نمی‌دهند؟رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق تعاون ایران با اشاره به قوانین دست و پاگیر کسب و کار گفت: سازمان مالیاتی با احیای پرونده های۵ سال گذشته،شرکت‌ها را درگیر کرده و در مواقعی ترمز ادامه فعالیت است. مطلب کامل

    آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار

    یک مقام مسئول از جلسه فوق‌العاده عصر امروز ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار خبر داد و گفت:با توجه به فراوانی کالا و وضعیت مناسب ذخایر استراتژیک، هرگونه افزایش قیمت کالا در بازار ممنوع است. مطلب کامل

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ – عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز

    تهدید به اخراج کارکنان فروش بلیت مترو برای تراکنش پایین پوز/قید مدرک «دیپلم»در قرارداد تمام متصدیان.پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند. مطلب کامل

    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    روزنامه های: هفت صبح - اعتماد - شرق - کیهان - شهروند - ایران - آرمان - همشهری - صبح نو - قانون - بهار - اطلاعات - ابتکار - وطن امروز - جام جم - مردم سالاری - آفتاب - دنیای اقتصاد - عصراقتصاد - کسب و کار - جهان صنعت مطلب کامل

    بخشی از سهام هپکو همچنان در اختیار مالک فاقد صلاحیت

    در حالی که بدلیل فقدان صلاحیت درمالک قبلی هپکو، سهام این شرکت با وکالت بلاعزل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته امابر اساس اطلاعات«کدال»مالک اولیه همچنان بخشی از سهام را در اختیار دارد. مطلب کامل

    ۲۱ آبان ۱۳۹۸ –  عناوین روزنامه‌های امروز

    ... مطلب کامل

    قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟

    سودهای میلیاردی موجب شده بازار تولید قیرهای تقلبی همچنان گرم باشد و اگرچه ورود این ماده اولیه به پروژه‌های عمرانی محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه دارد. مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    پرتال خبری،تفریحی،موزیک،دانلود،نرم افزار هدف

    طراحی توسط : طراح وب دات کام www.taraheweb.com

    تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت خبر هدف محفوظ است و نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.

    تلفن: 850 550 33 ایمیل: info@khabarhadaf.ir

    تمام حقوق این سایت برای © 2024 خبر هدف. محفوظ است.